Newsletter

UOKiK: reklama kredytu konsumenckiego - decyzja UOKiK (komunikat)

04.08.2017, 13:42aktualizacja: 04.08.2017, 13:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

- Wymagane prawem informacje o kredycie muszą być przedstawiane konsumentom w sposób umożliwiający ich odczytanie i zrozumienie.

- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował drobny druk w ulotkach i reklamach kredytu w Getin Noble Banku. Zbyt krótki był też czas wyświetlania tekstu w spotach telewizyjnych.

- Urząd nałożył ponad 1,7 mln zł kary finansowej. Bank zobowiązał się do również rekompensaty publicznej.

Stopa oprocentowania, całkowita kwota kredytu, rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO), czas obowiązywania umowy, całkowita kwota do zapłaty, wysokość rat – te informacje powinny znaleźć się w każdej reklamie kredytu konsumenckiego w sposób umożliwiający ich odczytanie i zrozumienie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował sposób, w jaki Getin Noble Bank informował konsumentów o konsolidacyjnym kredycie konsumenckim 5 proc. niższa rata.

Kampania reklamowa trwała od kwietnia do grudnia 2015 r. Zastrzeżenia urzędu wzbudziły ulotki, a także reklamy telewizyjne i internetowe. Urząd uznał, że wymagane prawem informacje były na tych nośnikach przedstawione zbyt małą czcionką, a czas wyświetlania tekstu w spotach telewizyjnych - zbyt krótki.

- Materiały marketingowe powinny być dostosowane do nośnika, na którym są prezentowane. Wymagane prawem informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, zrozumiały i dobrze widoczny. Na przedsiębiorcy ciąży szczególna odpowiedzialność, by dostosował swój przekaz do możliwości danego medium. Dlatego bank powinien dopilnować, by komunikat zawierający informacje wymagane przez ustawę o kredycie konsumenckim był w reklamie wyświetlany jak najdłużej i był jak najlepiej widoczny. Szczególnie, że siła oddziaływania reklamy na konsumentów jest znaczna. – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Ponadto urząd zbadał sposób przedstawienia w materiałach reklamowych tzw. reprezentatywnego przykładu. Zgodnie z prawem, bank musi zaprezentować warunki kredytu, na jakich spodziewa się zawrzeć co najmniej dwie trzecie umów na dany produkt. Ma to ułatwić potencjalnym klientom porównywanie ofert różnych banków na podobne kredyty. Tymczasem, jak wykazało postępowanie UOKiK, Getin Noble Bank przedstawił 2 reprezentatywne przykłady dla kredytu konsolidacyjnego, tj. kredytu z ubezpieczeniem i kredytu bez ubezpieczenia - które zestawił ze sobą. W ocenie urzędu utrudniało to konsumentom porównywanie oferty Getin z ofertami innych banków. Za to naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Getin Noble Bank karę, ponad 1,7 mln zł. Niezgodne z prawem praktyki zostały już zaniechane.

W zakresie zarzutu dotyczącego reklamy telewizyjnej bank zobowiązał się do rekompensaty publicznej. Wszyscy klienci, którzy skorzystali z oferty na kredyt konsolidacyjny 5 proc. niższa rata w trakcie trwania telewizyjnej kampanii reklamowej i w ciągu 14 dni od jej zakończenia (kampania trwała od 1 do 28 czerwca 2015 r.) zostaną objęci obniżką oprocentowania o 0,5 proc. lub zwrotem odsetek pobranych przez ostatnie 6 miesięcy spłacania kredytu.

Informacja o decyzji UOKiK zostanie opublikowana na koszt Getin Noble Banku na stronach spółki oraz wyemitowana w telewizji w formie trzech 15-sekundowych spotów. Bank ma też obowiązek złożyć prezesowi urzędu sprawozdanie z wykonania zobowiązania w terminie 4 miesięcy. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mgost/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.08.2017, 13:42
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii