Newsletter

UOKiK: uczciwość kupiecka w branży finansowej (komunikat)

11.06.2014, 15:15aktualizacja: 11.06.2014, 15:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

Czym powinien kierować się bank w kontaktach z klientami? Uczciwością kupiecką. – Słowo finansisty kiedyś było na wagę złota. Warto, aby branża powróciła do dawnych zasad rzetelności, czegoś co nazwałbym uczciwością kupiecką. Niepokoi nas asymetria informacji na linii bank-konsument – powiedział Prezes UOKiK podczas dyskusji zorganizowanej przez Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych

9 czerwca na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego odbyło się wręczenie nagród za wybitne osiągnięcia naukowe związane z prawem ochrony konkurencji. Nagroda jest przyznawana przez Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych. Wydarzeniu towarzyszyła dyskusja poświęcona ochronie konsumentów na rynku usług finansowych. Wzięli w niej udział: Adam Jasser - Prezes UOKiK, Zbigniew Jagiełło – Prezes PKO BP, dr hab. Marcin Olszak – Dyrektor Działu Prawnego w KNF, Anna Cudna-Wagner – mecenas w kancelarii Linklaters. Dyskusję prowadziła dr Monika Namysłowska z Wydziału Prawa Uniwersytetu Łódzkiego.

Prezes UOKiK podkreślił wagę rzetelności przekazywanych klientom informacji, w tym zwłaszcza przez reklamę. Większość konsumentów podejmuje decyzje o zaciągnięciu kredytu po obejrzeniu materiałów marketingowych. – Reklamy powinny być na tyle przejrzyste, aby przeciętny konsument nie musiał przeglądać ustaw, by sprawdzić, czy oferta jest dla niego korzystna. Odpowiedzią na przekaz, który może wprowadzać w błąd będzie szybka reakcja UOKiK. Przykładem jest niedawno wszczęte postępowanie wyjaśniające, w którym Urząd analizuje reklamy telewizyjne trzech banków.

Prezes Urzędu zaznaczył również, że coraz częściej to dziennikarze zajmują się porządkowaniem rynku finansowego, pełniąc rolę profesjonalnego doradcy klienta. W swoich publikacjach przestrzegają konsumentów, opisują wady i zalety produktów finansowych, wskazują na zyski i straty. Robią to, co powinna zrobić profesjonalna instytucja, czyli bank: rzetelnie poinformować o cechach produktu.

W wydarzeniu wzięli także udział przedstawiciele utworzonej przy Prezesie UOKiK Rady Doradczej. Głównym zadaniem Rady jest systemowe doradztwo w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów. Rada - oprócz opiniowania aktów prawnych, projektów rządowych dokumentów strategicznych czy wytycznych i rekomendowania propozycji zmian - będzie inicjować współpracę Prezesa UOKiK z ekspertami zewnętrznymi, szczególnie ze środowiskami naukowymi. Ma to na celu jeszcze bardziej usprawnić dialog między Urzędem a otoczeniem. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki społecznie. 10 czerwca w siedzibie UOKiK odbyło się pierwsze posiedzenie Rady.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.06.2014, 15:15
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ