Newsletter

UOKiK: warunkowa zgoda na koncentrację: Eurocash - PDA (komunikat)

15.12.2016, 11:28aktualizacja: 15.12.2016, 11:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

Prezes UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez Eurocash kontroli nad spółką Polska Dystrybucja Alkoholi. Transakcja może się odbyć pod warunkiem rezygnacji z zakupu hurtowni w Pabianicach

Eurocash zajmuje się głównie hurtową i detaliczną sprzedażą artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku, w tym również napojów alkoholowych. Polska Dystrybucja Alkoholi (PDA) jest właścicielem siedmiu wyspecjalizowanych hurtowni (w Chrzanowie, Końskich, Krakowie, Pabianicach, Radomiu, Sędziszowie i Ruścu), w których sprzedaje alkohol.

Postępowanie Urzędu

Analiza wniosku o zgodę na koncentrację wykazała, że konieczne jest przeprowadzenie badania rynku i skierowanie sprawy do drugiej fazy postępowania. Urząd wysłał ankiety do ponad 400 konkurentów Eurocash i PDA. Pytania dotyczyły m.in. ich obrotów ze sprzedaży alkoholi w ostatnich trzech latach, a także wielkości powierzchni i lokalizacji hurtowni.

Po sprawdzeniu uzyskanych danych UOKiK wystosował zastrzeżenia do koncentracji. Informacje uzyskane w toku postępowania wskazywały bowiem, że w wyniku transakcji dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji na lokalnym rynku hurtowej sprzedaży alkoholi powyżej 18 proc. przez wyspecjalizowane hurtownie w odległości do 50 kilometrów (po drogach) od przejmowanej hurtowni w Pabianicach. Eurocash i PDA to dwaj przedsiębiorcy, którzy mają najwyższe udziały na tym terenie.

Warunek

- UOKiK uznał, że możliwe jest wydanie zgody na transakcję pod warunkiem rezygnacji przez Eurocash z zakupu hurtowni Polskiej Dystrybucji Alkoholi w Pabianicach. Pozwoli to na zachowanie konkurencji na lokalnym rynku – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał

Wyłączenie z transakcji dotyczy ogółu składników materialnych i niematerialnych należących składających się na hurtownię wyspecjalizowaną w dystrybucji napojów alkoholowych w Pabianicach, m.in.: prawa do nieruchomości, umów z dostawcami, przedstawicielami handlowymi i pracownikami, wyposażenia hurtowni, dokumentacji księgowa oraz lokalnej bazy klientów z historią ich zakupów.

Dlaczego rynek lokalny

Przyjęcie lokalnego rynku jako obszaru do 50 kilometrów (po drogach) od przejmowanej hurtowni wynika z faktu, że na takim obszarze realizowana jest większość sprzedaży poszczególnych uczestników koncentracji i ich konkurentów. Zatem na nim Eurocash konkuruje z PDA.

Kiedy zgłosić koncentrację

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację, Prezes Urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata. Od 2004 r. jest to 23. rozstrzygnięcie nakładające obowiązki na zgłaszającego transakcję oraz czwarte w tym roku.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie informujemy, że na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ tnt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.12.2016, 11:28
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ