Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- UOKiK informuje:
UOKiK wydał warunkową zgodę na przejęcie przez Eurocash kontroli nad Eko Holding. Przejmująca spółka będzie musiała sprzedać trzy sklepy: dwa w województwie podkarpackim i jeden w opolskim
Eurocash zajmuje się m.in. hurtową i detaliczną sprzedażą artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku (AKCU), wyrobów tytoniowych i prasowych, a także organizowaniem sieci franczyzowych i partnerskich - ABC Sklepy po sąsiedzku, Delikatesy Centrum, Groszek, Euro Sklep, Gama, Lewiatan oraz Drogerie Koliber, które zrzeszają przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku oraz kosmetyków, artykułów higienicznych i chemii gospodarczej. Eko Holding prowadzi głównie detaliczną sprzedaż artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku.
W trakcie postepowania urząd przeprowadził dwa badania rynku, w których ankietował blisko 60 przedsiębiorców – sklepy detaliczne działające na lokalnych rynkach oraz organizatorów sieci franczyzowych i partnerskich. Konieczność szczegółowej analizy spowodowała skierowanie sprawy do drugiej fazy postepowania.
Zgromadzony materiał wykazał, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na trzech lokalnych rynkach detalicznej sprzedaży AKCU w obszarze do kilometra od sklepów Eko Holding w Chróścicach (woj. opolskie), Gniewczynie Łańcuckiej (woj. podkarpackie) i Zarzeczu (woj. podkarpackie). Dlatego Urząd wystosował do Eurocash zastrzeżenia do koncentracji.
Po analizie odpowiedzi spółki UOKiK uznał, że w tej sprawie możliwe jest wydanie decyzji warunkowej. Eurocash ma obowiązek sprzedać sklepy Eko Holding w Chróścicach, Gniewczynie Łańcuckiej i Zarzeczu. Nabywca nie może należeć do grupy kapitałowej Eurocash, ani być związany z nią umową posiadającą cechy franczyzowej. Musi dawać gwarancję kontynuowania dotychczasowej działalności sklepów oraz posiadać zaplecze organizacyjne i ekonomiczne do jej prowadzenia. Ponadto kupujący będzie musiał uzyskać akceptację urzędu. Realizacja nałożonego warunku sprawi, że koncentracja nie ograniczy konkurencji.
Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację, Prezes Urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata. Od 2004 r. jest to 24. rozstrzygnięcie nakładające obowiązki na zgłaszającego transakcję oraz czwarte w tym roku.
Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie informujemy, że na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji.
Informujemy również, że od 1 stycznia 2017 r. wzrośnie wysokość opłaty za złożenie wniosku o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji. Należność będzie wynosiła 15 tys. zł. Zgłaszający przedsiębiorca musi uiścić opłatę w gotówce do kasy lub na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Prezesa Urzędu. Obecnie jest to I Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście ul. Lindleya 14, 02-013 Warszawa. Numer konta można uzyskać bezpośrednio w urzędzie skarbowym.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ kkr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.12.2016, 14:52 |
Źródło informacji | UOKiK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |