Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Firmy w Polsce od dłuższego czasu działają w nieprzewidywalnym otoczeniu prawno-ekonomicznym. Inflacja jest najwyższa od 25 lat, a w 2023 r. pozostanie dwucyfrowa.
„Inflacja znajduje się poza jakąkolwiek kontrolą przedsiębiorców. Jej skumulowany wpływ na ceny jest bardzo duży, czego nikt nie był w stanie przewidzieć kilka lat temu, czyli w momencie składania oferty na usługi swojej firmy. Obecna waloryzacja cen jest więc tak naprawdę jedynie przywróceniem pierwotnej wartości kontraktów” - wyjaśnia Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Od nowego roku czeka nas też kolejna podwyżka płacy minimalnej - do 4242 zł brutto. To powoduje niespotykany wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Sektor ochrony w obliczu kryzysu kosztowego
Składowe cen w branży ochrony to zarówno koszty bezpośrednie (pracownicze, wyposażenia, ubezpieczenia, paliwa), jak i pośrednie (nadzór, księgowość, kadry, koszty finansowe). Jedne i drugie są niezbędne do prawidłowego wykonania usługi, a w ciągu ostatnich 2 lat zwiększyły się o kilkadziesiąt lub kilkaset procent. Dynamika wzrostu składowych kosztów, które mają największy wpływ na zmianę ceny dostarczanej usługi, wygląda następująco:
I. Koszty bezpośrednie - wzrost o 29%, w tym:
- koszty osobowe: 29% (+19% w 2024 r.)
- koszty pozostałe: 25%
II. Koszty pośrednie - wzrost o 29%, w tym:
- koszty osobowe: 29% (+19% w 2024 r.)
- energia: 36% (+ nieprzewidywalny wzrost w 2024 r.)
- utrzymanie lokalizacji: 27%
III. Koszty finansowania działalności - gwałtowny wzrost o 306%, który ma bezpośrednie przełożenie na obsługę kredytów, leasingów, ubezpieczeń oraz gwarancji bankowych.
Prokuratoria Generalna opublikowała rekomendacje, by w obszarze zamówień publicznych powodem waloryzacji umowy mógł być nadzwyczajny wzrost cen. Zgodnie z interesem publicznym tak samo powinno być na rynku komercyjnym.
„Trudna sytuacja dotyka nas jako dostawców usług, ale też naszych klientów, więc tylko wspólnie i po partnersku możemy stawić jej czoła. Szczególnie że przedłużenie kontraktu z dotychczasowym dostawcą to najbardziej racjonalne rozwiązanie, tańsze i efektywniejsze niż rozpoczęcie nowego postępowania w zakresie wyboru kolejnego dostawcy” - podkreśla Paweł Korzybski, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Ochrona.
Waloryzacja jest niezbędna do utrzymania ciągłości kontraktów
Firmy z branży ochrony osób i mienia podkreślają, że negocjacje są koniecznością i jedyną szansą na utrzymanie kontraktów oraz ustabilizowanie sytuacji. Dynamiczny wzrost kosztów wykonania usługi oraz istotny spadek rentowności dotychczasowych umów zmusza przedstawicieli sektora ochrony do zdecydowanych ruchów negocjacyjnych.
„Wyjaśniamy naszym partnerom biznesowym, że nie chcemy zarabiać więcej, a jedynie realizować poprawnie kontrakt - podkreśla Paweł Korzybski. - Kiedy stajemy w obliczu zagrożenia interesu firm i pracowników sektora ochrony, w przypadku braku porozumienia czasami jesteśmy zmuszeni rozwiązać dotychczasowe umowy z naszymi klientami, co nie jest oczekiwanym rezultatem”.
Taki scenariusz nie jest korzystny dla żadnej ze strony. Uruchomienie procedur przetargowych jest nie tylko czasochłonne, ale również kosztowne. Do tego utrata wieloletniego, sprawdzonego i zaufanego dostawcy usług ochrony to konieczność zbudowania tej relacji z nowym podwykonawcą. Przedstawiciele branży ochrony również chcą uniknąć odpływu klientów, dlatego wprost mówią o otwartej postawie negocjacyjnej.
„Gdy nie udaje się uzgodnić wynagrodzenia za usługę ochrony w dotychczasowym kształcie, proponujemy modyfikację zakresu usługi i konwersję zabezpieczeń na rzecz rozwiązań technicznych. Nie pozostawiamy klientów w sytuacji bez wyjścia” - zaznacza Paweł Korzybski.
Źródło informacji: PZP Ochrona
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.11.2023, 10:12 |
Źródło informacji | PZP Ochrona |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
ChangAn, światowe media i partnerzy łączą siły na rzecz wspólnej przyszłości podczas targów Auto Shanghai 2025
- 28.04.2025, 09:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
EXTRA zniżki na majówkę bez limitu tankowań - na Circle K zaoszczędzisz nawet 35 groszy na litrze
Z okazji majówki, sieć Circle K przygotowała dla swoich klientów wyjątkową ofertę rabatową, umożliwiającą konkretne oszczędności na kosztach wiosennych podroży. Od 30 kwietnia do 4 maja, kierowcy odwiedzający stacje sieci będą mogli skorzystać z rabatów na paliwa miles® oraz miles+® w wysokości 35 gr/l, a także na SupraGas (LPG) - 10 gr/l. Z oferty można korzystać wielokrotnie, a jedynym warunkiem jest bycie zarejestrowanym w programie Circle K EXTRA. Tankując 50 litrów, można zaoszczędzić nawet 17,50 zł na jednej transakcji, co w przypadku kilku tankowań podczas majówki, może nam przynieść łącznie nawet kilkadziesiąt złotych oszczędności na paliwie.- 28.04.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Circle K Polska
-
Image
Dwa awanse partnerskie w warszawskim biurze kancelarii DLA Piper
1 maja 2025 r. stanowisko equity partnera (wspólnika) obejmie Piotr Miller z zespołu prawa handlowego oraz fuzji i przejęć. Jednocześnie Michał Gajdus, związany z praktyką własności intelektualnej, dołączy do grona partnerów kancelarii. Obaj prawnicy awansowali w ramach wewnętrznych struktur kancelarii. To doświadczeni doradcy od lat zaangażowani w rozwój kluczowych praktyk DLA Piper, cenieni zarówno przez klientów, jak i międzynarodowe zespoły kancelarii.- 28.04.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: DLA Piper
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ