Pobierz materiał i Publikuj za darmo

• Polacy wystawiają na sprzedaż modele średnio młodsze i lepiej wyposażone - w stosunku do stycznia o 5% zwiększył się udział samochodów mniej niż 5-letnich, a ubyło ofert z autami starszymi.
• Ceny samochodów pozostają stabilne i nadal można zaobserwować wysoką podaż - pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15% więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej.
• Od sześciu miesięcy niezmiennie rośnie średnia wartość kredytów zaciąganych na zakup samochodów - w sierpniu wyniosła ona 47,7 tys. złotych (OTOMOTO Pay).
• Wyraźnie dłużej na nabywców czekają samochody w pełni elektryczne - na tempo sprzedaży BEV w Polsce wpłynęło zawieszenie do końca bieżącego roku wypłat środków z programu „Mój Elektryk”.
Polacy oszczędzają i kupują samochody
Realne dochody gospodarstw domowych w II kwartale 2024 roku rosły dwucyfrowo - szybciej niż inflacja, której odczyt na koniec sierpnia wynosił 4,3% w porównaniu z poziomem sprzed roku. Mimo rosnących dochodów Polacy, ze względu na pogarszające się wskaźniki ufności konsumenckiej, raczej oszczędzają, a jeśli już wydają pieniądze, to właśnie na samochody. Dynamika sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym (30,1%) wyraźnie przewyższała w lipcu tempo wzrostu sprzedaży detalicznej we wszystkich segmentach (4,4%).
Wakacyjny sezon nieogórkowy
Sezon wakacyjny nie wpłynął na obniżenie wysokiego poziomu podaży samochodów w 2024 roku - uwzględniając nawet lekki spadek liczby ogłoszeń w sierpniu, w porównaniu z lipcem. Pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15% więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej. Poszukujący samochodu także pozostali aktywni - zgodnie z danymi z Google Analytics 22,4 mln aktywnych użytkowników średnio spędzało na OTOMOTO niemal 12 minut, przeklikując się przez portal średnio prawie 13 razy. Niemal 2/3 wizyt odbyło się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Tradycyjnie, wśród najczęściej wykorzystywanych filtrów na platformie, znalazły się marka (84%), model (71%) i rok produkcji (33%).
Wartości kredytów rosną szybciej niż mediana wystawianych aut
Od sześciu miesięcy niezmiennie rośnie średnia wartość kredytów zaciąganych na zakup samochodów. Według danych OTOMOTO Pay w sierpniu wyniosła ona 47,7 tys. złotych - aż o 4% więcej niż w poprzednim miesiącu. Kwotowo od początku roku średnia wysokości zobowiązań wzrosła o ponad 6000 złotych - to więcej niż mediana cen wystawianych samochodów (5000 złotych).
Elektryki najdłużej czekają na swoich nabywców
Od stycznia czas sprzedaży aut utrzymuje się na podobnym poziomie ponad 40 dni - w sierpniu średnia długość trwania ogłoszenia opublikowanego przez osoby indywidualne wyniosła 42 dni, a przez profesjonalnych sprzedających - 45 dni.
Wyraźnie dłużej na swoich nabywców czekają samochody w pełni elektryczne - wystawiający elektryki muszą uzbroić się w cierpliwość i przygotować się, że na nabywcę wystawionego modelu przyjdzie poczekać nawet ponad 2 miesiące. Na tę sytuację składa się kilka czynników, m.in. coraz wyższa podaż używanych aut elektrycznych i nienadążający za nią rozwój infrastruktury.
„Na tempo sprzedaży elektryków w Polsce wyraźnie wpłynęło zawieszenie do końca bieżącego roku wypłat środków z programu >>Mój Elektryk<< na zakup samochodów w leasingu. W Polsce to właśnie firmy, tak często korzystające z tej formy finansowania zakupu aut, pozostają głównymi nabywcami pojazdów elektrycznych, a dopłaty pozostawały silnym motywatorem wyboru pojazdu elektrycznego do floty. Wciąż nie znamy też szczegółów zapowiadanego programu dopłat do zakupu używanych elektryków. Potencjalnie zainteresowani elektrykami, wobec spodziewanych w przyszłości subsydiów, mogą odkładać decyzję o zakupie na później” - mówi Tomasz Sułkowski, Head of Sales, OTOMOTO.
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, na podstawie danych własnych platformy, a także informacji z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.
Źródło informacji: OTOMOTO
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.09.2024, 14:05 |
Źródło informacji | OTOMOTO |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Chapter Zero Poland wskazuje, jak budować konkurencyjność polskiej gospodarki w oparciu o strategię zrównoważonego rozwoju PAP
Raport „Budowanie konkurencyjności polskiej gospodarki w oparciu o strategię zrównoważonego rozwoju. Strategiczne znaczenie danych w procesie transformacji”, przygotowany przez Chapter Zero Poland inicjatywę Forum Odpowiedzialnego Biznesu - i SGH wskazuje uczestnikom rynku, m.in. przedsiębiorcom i samorządowcom konkretne rekomendacje dotyczące zielonej transformacji.- 08.10.2025, 14:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
ROP i system kaucyjny - rekomendacje ekspertów z obszaru świadomości ekologicznej i recyklingu
Sprawiedliwe zasady, włączenie szkła i wyrównanie poziomów zbiórki - to główne wnioski z publikacji „System bez wykluczeń. Na drodze do sprawiedliwej i efektywnej legislacji systemu kaucyjnego i ROP”, zaprezentowanej dziś w trakcie spotkania branży, mediów i przedstawicieli rządu w Centrum Prasowym PAP. W spotkaniu wzięła udział wiceminister Anita Sowińska z resortu Klimatu i Środowiska.- 08.10.2025, 14:48
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA
-
Image
MAK Re na EKF Ubezpieczenia: luka ubezpieczeniowa to miliardowe straty dla całego społeczeństwa PAP
„Na tym kongresie wielokrotnie wybrzmiał fakt, że luka ubezpieczeniowa to nie jest tylko brak konkretnej polisy czy podpisanej umowy. Są to miliardy złotych strat, które później muszą być pokryte przez społeczeństwo i samorządy. Aby zagospodarować tę lukę, nasz sektor musi skoncentrować się na rozszerzaniu świadomości ubezpieczeniowej i stałym pokazaniu klientom, że oferowane zabezpieczenia oznaczają realne wparcie oraz korzyści” - wyjaśnia Ewa Siniarska-Parkot, członek zarządu MAK Ubezpieczenia, prezes zarządu MAK Re.- 08.10.2025, 14:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ