Pobierz materiał i Publikuj za darmo

• Polacy wystawiają na sprzedaż modele średnio młodsze i lepiej wyposażone - w stosunku do stycznia o 5% zwiększył się udział samochodów mniej niż 5-letnich, a ubyło ofert z autami starszymi.
• Ceny samochodów pozostają stabilne i nadal można zaobserwować wysoką podaż - pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15% więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej.
• Od sześciu miesięcy niezmiennie rośnie średnia wartość kredytów zaciąganych na zakup samochodów - w sierpniu wyniosła ona 47,7 tys. złotych (OTOMOTO Pay).
• Wyraźnie dłużej na nabywców czekają samochody w pełni elektryczne - na tempo sprzedaży BEV w Polsce wpłynęło zawieszenie do końca bieżącego roku wypłat środków z programu „Mój Elektryk”.
Polacy oszczędzają i kupują samochody
Realne dochody gospodarstw domowych w II kwartale 2024 roku rosły dwucyfrowo - szybciej niż inflacja, której odczyt na koniec sierpnia wynosił 4,3% w porównaniu z poziomem sprzed roku. Mimo rosnących dochodów Polacy, ze względu na pogarszające się wskaźniki ufności konsumenckiej, raczej oszczędzają, a jeśli już wydają pieniądze, to właśnie na samochody. Dynamika sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym (30,1%) wyraźnie przewyższała w lipcu tempo wzrostu sprzedaży detalicznej we wszystkich segmentach (4,4%).
Wakacyjny sezon nieogórkowy
Sezon wakacyjny nie wpłynął na obniżenie wysokiego poziomu podaży samochodów w 2024 roku - uwzględniając nawet lekki spadek liczby ogłoszeń w sierpniu, w porównaniu z lipcem. Pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15% więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej. Poszukujący samochodu także pozostali aktywni - zgodnie z danymi z Google Analytics 22,4 mln aktywnych użytkowników średnio spędzało na OTOMOTO niemal 12 minut, przeklikując się przez portal średnio prawie 13 razy. Niemal 2/3 wizyt odbyło się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Tradycyjnie, wśród najczęściej wykorzystywanych filtrów na platformie, znalazły się marka (84%), model (71%) i rok produkcji (33%).
Wartości kredytów rosną szybciej niż mediana wystawianych aut
Od sześciu miesięcy niezmiennie rośnie średnia wartość kredytów zaciąganych na zakup samochodów. Według danych OTOMOTO Pay w sierpniu wyniosła ona 47,7 tys. złotych - aż o 4% więcej niż w poprzednim miesiącu. Kwotowo od początku roku średnia wysokości zobowiązań wzrosła o ponad 6000 złotych - to więcej niż mediana cen wystawianych samochodów (5000 złotych).
Elektryki najdłużej czekają na swoich nabywców
Od stycznia czas sprzedaży aut utrzymuje się na podobnym poziomie ponad 40 dni - w sierpniu średnia długość trwania ogłoszenia opublikowanego przez osoby indywidualne wyniosła 42 dni, a przez profesjonalnych sprzedających - 45 dni.
Wyraźnie dłużej na swoich nabywców czekają samochody w pełni elektryczne - wystawiający elektryki muszą uzbroić się w cierpliwość i przygotować się, że na nabywcę wystawionego modelu przyjdzie poczekać nawet ponad 2 miesiące. Na tę sytuację składa się kilka czynników, m.in. coraz wyższa podaż używanych aut elektrycznych i nienadążający za nią rozwój infrastruktury.
„Na tempo sprzedaży elektryków w Polsce wyraźnie wpłynęło zawieszenie do końca bieżącego roku wypłat środków z programu >>Mój Elektryk<< na zakup samochodów w leasingu. W Polsce to właśnie firmy, tak często korzystające z tej formy finansowania zakupu aut, pozostają głównymi nabywcami pojazdów elektrycznych, a dopłaty pozostawały silnym motywatorem wyboru pojazdu elektrycznego do floty. Wciąż nie znamy też szczegółów zapowiadanego programu dopłat do zakupu używanych elektryków. Potencjalnie zainteresowani elektrykami, wobec spodziewanych w przyszłości subsydiów, mogą odkładać decyzję o zakupie na później” - mówi Tomasz Sułkowski, Head of Sales, OTOMOTO.
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, na podstawie danych własnych platformy, a także informacji z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.
Źródło informacji: OTOMOTO
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.09.2024, 14:05 |
Źródło informacji | OTOMOTO |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Team Poland dla Ukrainy - wspólna marka instytucji rozwoju dla wspierania konkurencyjności polskich firm
Sześć instytucji polskiego systemu rozwoju tworzy markę Team Poland. Będą pod nią oferowane produkty i usługi wspierające ekspansję międzynarodową przedsiębiorstw. Synergiczne podejście - połączenie ofert, kompetencji i doświadczenia - ma sprawić, że instytucje rozwoju z Grupy PFR będą skuteczniej zwiększać konkurencyjność polskich firm.- 07.07.2025, 14:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Agencja Rozwoju Przemysłu
-
Image
WeNet ogłasza powołanie Joanny Plona na stanowisko prezeski Grupy oraz przedstawia nową strategię rozwoju
Od 1 lipca 2025 roku stanowisko prezeski zarządu Grupy WeNet objęła Joanna Plona, zastępując Michała Wrzesińskiego, co-foundera WeNet, który przechodzi do Rady Nadzorczej. Jednocześnie firma ogłasza nową strategię rozwoju, której celem jest wzmocnienie pozycji WeNet jako partnera technologicznego dla przedsiębiorców z sektora MŚP, oferującego szeroki wachlarz rozwiązań opartych na AI, wspierających ich w budowaniu obecności online, zarządzaniu relacjami z klientami oraz operacjach biznesowych. W ten sposób WeNet chce dać przedsiębiorcom narzędzia, które do tej pory były zarezerwowane głównie dla największych organizacji.- 07.07.2025, 09:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet
-
Image
PZU z pomocą dla poszkodowanych w pożarze w Ząbkach
Od wczesnego poranka 4 lipca br. mobilni eksperci PZU są na miejscu poważnego pożaru na osiedlu w podwarszawskich Ząbkach. Kontaktujemy się ze wszystkimi ubezpieczonymi w PZU mieszkańcami bloku objętego pożarem. Uruchomiliśmy uproszczone procedury obsługi, a dziś na miejsce przyjedzie też Mobilne Biuro PZU, w którym poszkodowani będą mogli zgłaszać szkody bezpośrednio, uzyskać informacje o przygotowanych dla nich lokalach zastępczych i inną pomoc.- 04.07.2025, 16:15
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PZU
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ