Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MR informuje:
Przeprowadzenie reformy polskiej dyplomacji ekonomicznej, budowa systemu promocji gospodarki, bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorców prowadzących lub planujących prowadzić działalność eksportową – to najważniejsze założenia nowego systemu wsparcia ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Mówił o nich wiceminister rozwoju Radosław Domagalski podczas konferencji programowej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, która 27 czerwca 2016 r. odbyła się w Ministerstwie Rozwoju.
- Za kilka tygodni przedstawimy nowy plan wspierania eksportu. Powstanie nowa rządowa agencja odpowiedzialna za rozwój międzynarodowy polskich firm – zapowiedział wiceminister Domagalski. - Dzisiaj ten system wsparcia jest rozproszony między różne agencje i instytucje, a przez to nieefektywny – mówił. Jedynie, co piąte polskie przedsiębiorstwo jest w jakikolwiek sposób powiązane z rynkami międzynarodowymi. - Niewielki jest także udział polskich firm w międzynarodowych zamówieniach publicznych. Bardzo mało polskich przedsiębiorców podejmuje bardziej zaawansowane formy współpracy międzynarodowej, na przykład w sektorze badawczo-rozwojowym czy joint venture. Aby to zmienić, niezbędna jest koordynacja i integracja zarządzania systemem wsparcia z poziomu centralnej instytucji – podkreślił.
Wiceminister Domagalski zwrócił też uwagę na rolę państwa w kreowaniu warunków sprzyjających ekspansji zagranicznej firm. - Administracja publiczna powinna aktywnie wspierać przedsiębiorstwa w rozwijaniu działalności na rynkach międzynarodowych. Nie może być tak, że w tej rywalizacji ustępujemy miejsca innym państwom pod względem jakości wsparcia ze strony sektora publicznego – zaznaczył.
Wiceszef resortu rozwoju zapowiedział też ambitną reformę dyplomacji ekonomicznej, która docelowo będzie funkcjonować według nowego modelu biznesowego. – Konieczne jest zwiększenie skuteczności wydziałów promocji handlu i inwestycji. Równie ważne jest utworzenie nowych placówek na perspektywicznych rynkach pozaeuropejskich, które będą minimalizować koszty i ryzyko związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne – powiedział wiceminister Domagalski. – Zależy nam na zwiększeniu obecności instytucjonalnej na trudniejszych i bardziej wymagających rynkach pozaunijnych, takich jak Indie czy Chiny, gdzie tworzą się nowe możliwości eksportowe dla polskich firm. Potrzebna jest aktywna rola państwa, aby zmniejszać ryzyko inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców – podkreślił wiceminister.
Jak mówił wiceminister Domagalski potrzebna jest lepsza koordynacja organizacji misji gospodarczych. - One muszą być sprofilowane pod kątem potrzeb konkretnych branż i firm. Dzisiaj nie ma skutecznego mechanizmu monitorowania ich efektywności. Istotne jest to, aby relacje nawiązane w trakcie misji, przekuwały się w konkretne kontrakty biznesowe – zaznaczył.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 27.06.2016, 22:20 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |