Newsletter

Wiceprezydent Poznania: miasto ma strategię nowoczesnej mobilności, opartej na transporcie publicznym

30.09.2024, 15:55aktualizacja: 30.09.2024, 16:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu
Poznań wdraża spójną i kompleksową strategię nowej mobilności, której główną osią jest rozwijanie czystego transportu publicznego oraz budowa nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej - powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Dodał, że miasto zainwestowało już 2 mld zł w budowę i modernizację linii tramwajowych.

Jak przypomniał Wiśniewski, miasto przed trzema laty przyjęło strategię „Mobilny Poznań”, która definiuje wszystkie działania miasta związane z zachęcaniem mieszkańców do korzystania z różnych środków transportu, z preferencją oczywiście dla transportu publicznego. „W tej strategii jest też program rowerowy, o czym opowiadałem podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności” - zaznaczył.

Dodał, że w ostatnich latach w porozumieniu z partnerami społecznymi udało się miastu zrealizować pokaźną sieć infrastruktury rowerowej. „Efektem tego jest imponujący dla nas wynik wskazujący, że aż 10 proc. Poznaniaków w codziennych podróżach do pracy i szkoły wybiera rower jako główny środek lokomocji” - podał Mariusz Wiśniewski.

„To najlepszy wynik w Polsce i dobra lokata w Europie. I nie zamierzamy na nim poprzestać” - podkreślił wiceprezydent Poznania.

Według Wiśniewskiego nie byłoby tak dobrego wyniku, gdyby nie inwestycje w infrastrukturę rowerową w mieście. „W 2017 roku przyjęliśmy program rowerowy, który określił spójną sieć dróg rowerowych w Poznaniu dla codziennych podroży. Po drugie, przyjęliśmy standardy rowerowe, czyli techniczne rozwiązania, jak budować nowoczesne i bezpieczne ścieżki rowerowe, żeby były przyjazne dla użytkowników. I po trzecie, determinacja w budowie. Dokładnie rzecz biorąc, zabezpieczenie w budżecie miasta środków na realizacje tych inwestycji” - wymienił.

Zwrócił uwagę, że w sytuacji, gdy sieci dróg rowerowych są przemyślane, spójnie połączone, a do tego dobrze wykonane, automatycznie zachęca to mieszkańców do podróżowania rowerem.

„Na tym się koncentrujemy, choć mamy jeszcze w Poznaniu takie miejsca, gdzie nie ma jeszcze połączonych ze sobą wszystkich fragmentów, ale chcemy to zrobić i mieszkańcy o tym wiedzą” - wyjaśnił Wiśniewski.

Dodał, że ratusz ma już dowody na to, że dzięki takiemu przemyślanemu programowi budowy ścieżek rowerowych, tak szybko przybywa w mieście prywatnych rowerów. „Widzimy, że to działa i warto iść konsekwentnie dalej” - wskazał Wiśniewski.

Jego zdaniem, feedback od mieszkańców również się zmienił. „Urzędniczy już nie słyszą pretensji, że za dużo miasto inwestuje w ścieżki rowerowe. Wręcz przeciwnie, częściej się zdarza, że ludzi ponaglają, żeby je budować tam, gdzie ich wciąż brakuje” - powiedział.

Wiśniewski zwrócił uwagę, że w tworzeniu nowej mobilności w Poznaniu główną osią jest transport publiczny. „Zachęcamy mieszkańców do zamiany własnych aut na transport publiczny. Działamy na różnych polach, intensywnie rozwijamy sieć linii tramwajowych. Już 2 mld zł miasto zainwestowało w budową nowych linii oraz modernizację starych połączeń i zakup nowoczesnego taboru” - poinformował.

Dodał, że miasto wspólnie z marszałkiem województwa i okolicznymi samorządowcami rozwija kolej metropolitalną. Kilka milionów ludzi w aglomeracji porusza się pociągiem.

„Z roku na rok rozwijamy wokół tych stacji kolejowych parkingi P+R w samym Poznaniu i w okolicy. W kontekście kolei, jednym z naszych celów realizowanych wspólnie z PKP Intercity i marszałkiem województwa jest budowa kolei obwodowej. Temu posłuży rozpoczęta przez PKP TLK modernizacja obwodnicy towarowej Poznania, która ma się zakończyć w 2028 roku. I pozwoli nam uruchomić pasażerską kolej obwodową, dzięki której kilka osiedli niemających w najbliższych latach szans na budową linii tramwajowej, zyska połączenie szynowe” - wskazał wiceprezydent Poznania.

Według niego miasto stawia też bardzo mocno na elektromobilność. „Kupujemy autobusy elektryczne, mamy też autobusy wodorowe. Mamy też system hulajnóg i rowery miejskie oraz budujemy miejsca do ich parkowania z możliwością przesiadki na pociąg lub tramwaj” - wyliczył Wiśniewski.

Jak zauważył, w Poznaniu jest też sporo, bo ponad 200, punktów do ładowania samochodów elektrycznych. Podkreślił, że to jednak nie koniec, będzie ich więcej i powstaną zgodnie z strategią „Mobilny Poznań”.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 30.09.2024, 15:55
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ