Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Chodzi o objęcie opłatą takich urządzeń jak smartfony i tablety, które ostatnimi czasy stają się prawdziwym 'domowym centrum rozrywki'" - jak podkreślił Krzysztof Lewandowski, dyrektor generalny ZAiKS-u. "A także o to, by twórcy mogli utrzymywać się ze swojej pracy, jak z nadzieją mówił młody kompozytor Ignacy Zalewski. ZAiKS wskazał, że każdy miesiąc bez aktualizacji listy urządzeń to dla firm zrzeszonych w ZIPSEE milionowe oszczędności. Żeby opłaty uniknąć, firmy uruchomiły kampanię wymierzoną w Stowarzyszenie, które wyjątkowo dba o przejrzystość swoich finansów. Jesteśmy regularnie kontrolowani przez MKiDN, organy uprawnione do kontroli podatkowej, UOKiK, ZUS, a także niezależnego rewidenta" - mówił Lewandowski. Z akt rejestrowych ZIPSEE dostępnych publicznie w KRS wynika, że od 2011 roku nie składają oni sprawozdań finansowych.
"Czemu uderza się w ZAiKS, jeśli to Stowarzyszenie z łącznej kwoty pozyskiwanej z opłat dostaje do podziału miedzy twórców jedynie ok. 12%, czyli 88% środków z opłaty reprograficznej zgodnie z prawem, jest wypłacane przez inne organizacje zbiorowego zarzadzania?" - pytał Marek Hojda, kompozytor i wiceprezes ZAiKS-u. Kompozytor Marek Kościkiewicz podkreślił natomiast, że wielkim koncernom brakuje merytorycznych argumentów, więc muszą strzelać ślepakami. W połowie konferencji na sali pojawiło się dwóch aktorów wynajętych przez ZIPSEE, którzy udawali inspektorów ZAiKS-u. "Zamiast argumentów - tani spektakl" - podsumował Kościkiewicz.
Dr hab. Dorota Sokołowska z poznańskiego UAM, autorka pierwszego podręcznika dotyczącego opłat reprograficznych, wyjaśniała, że opłaty ponoszone przez producentów i importerów sprzętu są przewidziane w prawie autorskim, niezależnie od tego, czy obywatele korzystają z możliwości utrwalania utworów, jakie daje sprzęt. A Kościkiewicz przywołał badania TNS OBOP z lipca 2014 roku wskazujące, że prawie co trzeci posiadacz telefonu komórkowego w Polsce ma na nim zapisaną muzykę.
Opłaty za czyste nośniki funkcjonują w całej Unii Europejskiej, jednak w Polsce są one na najniższym niemal poziomie. Decyzja o rozszerzeniu listy urządzeń należy do ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 27.02.2015, 18:10 |
| Źródło informacji | ZAiKS |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Rusza XXVII edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - innowacje, które zmieniają rzeczywistość
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłasza start XXVII edycji konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - jednego z najważniejszych przedsięwzięć promujących polskie innowacje. PARP wyróżnia projekty, które dzięki swojej nowatorskości, potencjałowi rynkowemu i użyteczności przyczyniają się do rozwoju gospodarki oraz wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej.- 06.11.2025, 16:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ