Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polska jest europejskim liderem w produkcji drobiu. Jak ocenia Pan kondycję sektora?
Choć rok do roku obserwujemy kilkuprocentowe wzrosty produkcji, to muszę zwrócić uwagę, że rynek drobiu jest cały czas bardzo niestabilny z powodu sytuacji geopolitycznej. Jesteśmy poddawani ogromnej presji wynikającej ze zniesienia przez UE ceł i kontyngentów na dużo tańsze mięso drobiowe z Ukrainy.
Jak dużym problemem jest eksport ukraińskiego mięsa drobiowego?
W pełni popieramy działania mające na celu pomoc obywatelom Ukrainy, ale nie możemy udawać, że we wzajemnych relacjach nie pojawił się ogromny problem.
Ustanowienie de facto strefy wolnego handlu oznacza, że musimy mierzyć się z bezprecedensowo dużym napływem taniego mięsa drobiowego z Ukrainy. Nie mamy szansy konkurować z produktem, który jest wytworzony bez obowiązku spełnienia szeregu kosztownych unijnych norm. Dlatego niezbędne jest wprowadzenie klauzul ochronnych. Tym bardziej, że beneficjentem obecnej sytuacji jest jeden, zarejestrowany na Cyprze agro-holding, który posiada na Ukrainie ponad 360 tys. ha gruntów.
Jak rozwija się eksport polskiego mięsa drobiowego?
Polska jest obecnie pierwszym producentem mięsa drobiowego w Unii Europejskiej. Jesteśmy także trzecim największym na świecie eksporterem mięsa i przetworów drobiowych z wynikiem ponad 1,8 mln ton. Obecnie większość towaru sprzedajmy do UE. Ale ze względu na ogromny napływ taniego mięsa z Ukrainy, utrzymanie rynku UE staje się coraz trudniejsze. Na rynkach poza unijnych również panuje bardzo duża konkurencja, głównie ze strony Brazylii i Stanów Zjednoczonych. Choć zainteresowanie ze strony wielu krajów polskim mięsem drobiowym jest duże, to ze względu na wysokie koszty produkcji w UE lokowanie tych produktów na rynkach państw trzecich również jest coraz trudniejsze.
Niemniej jednak, w tym roku udało się osiągnąć porozumienie dotyczące dopuszczenia polskiego drobiu na 100 milionowy rynek Filipin. Obecnie staramy się o uzyskanie dostępu do rynku indyjskiego. Właśnie wróciłem z misji handlowej z tego kraju, w której towarzyszyłem komisarzowi UE ds. rolnictwa Januszowi Wojciechowskiemu.
Czy unijne reformy w ramach Europejskiego Zielonego Ładu są zagrożeniem?
Od momentu prezentacji strategii „Od pola do stołu” w 2020 r. aktywnie bierzemy udział w procesie nowelizacji unijnych przepisów o dobrostanie zwierząt. Nikt nie neguje potrzeby wprowadzenia zmian. Jednak bardzo mocno podkreślamy, że proces transformacji w kierunku zrównoważonego modelu produkcji musi opierać się na trzech filarach: środowiskowym, społecznym oraz ekonomicznym. Ostatnie opinie naukowe Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie dobrostanu brojlerów opierają się tylko na jednym filarze, co stanowi niedopuszczalną manipulację. Nie można rozpatrywać kwestii dobrostanu zwierząt w oderwaniu od rzeczywistości ekonomicznej i środowiskowej. Zastosowanie się do radykalnych zaleceń dotyczących stosowania maksymalnego zagęszczenia hodowli oraz ograniczenie tempa wzrostu brojlerów spowoduje ograniczenie produkcji mięsa drobiowego w Unii Europejskiej o 70 proc., gdzie pozostałe 30 proc. będzie wytwarzane po tak wysokich kosztach, że tylko niewielką część społeczeństwa będzie stać na jego kupno.
Rozmawiał: Marcin Wiśniewski, dyrektor Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych
Źródło informacji: Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.12.2023, 09:00 |
Źródło informacji | Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Team Poland dla Ukrainy - wspólna marka instytucji rozwoju dla wspierania konkurencyjności polskich firm
Sześć instytucji polskiego systemu rozwoju tworzy markę Team Poland. Będą pod nią oferowane produkty i usługi wspierające ekspansję międzynarodową przedsiębiorstw. Synergiczne podejście - połączenie ofert, kompetencji i doświadczenia - ma sprawić, że instytucje rozwoju z Grupy PFR będą skuteczniej zwiększać konkurencyjność polskich firm.- 07.07.2025, 14:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Agencja Rozwoju Przemysłu
-
Image
WeNet ogłasza powołanie Joanny Plona na stanowisko prezeski Grupy oraz przedstawia nową strategię rozwoju
Od 1 lipca 2025 roku stanowisko prezeski zarządu Grupy WeNet objęła Joanna Plona, zastępując Michała Wrzesińskiego, co-foundera WeNet, który przechodzi do Rady Nadzorczej. Jednocześnie firma ogłasza nową strategię rozwoju, której celem jest wzmocnienie pozycji WeNet jako partnera technologicznego dla przedsiębiorców z sektora MŚP, oferującego szeroki wachlarz rozwiązań opartych na AI, wspierających ich w budowaniu obecności online, zarządzaniu relacjami z klientami oraz operacjach biznesowych. W ten sposób WeNet chce dać przedsiębiorcom narzędzia, które do tej pory były zarezerwowane głównie dla największych organizacji.- 07.07.2025, 09:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet
-
Image
PZU z pomocą dla poszkodowanych w pożarze w Ząbkach
Od wczesnego poranka 4 lipca br. mobilni eksperci PZU są na miejscu poważnego pożaru na osiedlu w podwarszawskich Ząbkach. Kontaktujemy się ze wszystkimi ubezpieczonymi w PZU mieszkańcami bloku objętego pożarem. Uruchomiliśmy uproszczone procedury obsługi, a dziś na miejsce przyjedzie też Mobilne Biuro PZU, w którym poszkodowani będą mogli zgłaszać szkody bezpośrednio, uzyskać informacje o przygotowanych dla nich lokalach zastępczych i inną pomoc.- 04.07.2025, 16:15
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PZU
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ