Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według GUS w ostatnich miesiącach nastąpiło spowolnienie rocznej dynamiki wzrostu cen żywności; z tych danych można wyliczyć, że "koszyk świątecznych zakupów może być droższy o ok. 3 proc" - powiedziała Świetlik.
Jak mówiła ekspertka, jej wyliczenia uwzględniają w koszyku takie produkty jak: 1 kg mąki poznańskiej, 1 kg chleba, po 1 kg schabu bez kości, boczku wędzonego, kurczaka, 1 kg (łącznie) szynki, baleronu i polędwicy, 1 kg kiełbasy, 1 kostka masła i kostka margaryny; 20 jajek, butelka oleju rzepakowego, 1 kostka smalcu, 1 kg cukru. Według Świetlik produkty te wystarczą dla całej rodziny, ich zakup średnio stanowi wydatek ponad 300 zł na rodzinę.
Ale jeżeli do tego doliczy się jeszcze po 1 kg pomarańczy, grejpfrutów, bananów, jabłek, pomidorów, ogórków; słoik chrzanu, majonezu, ogórki konserwowe, rzodkiewkę, włoszczyznę, cebulę, ziemniaki; słodycze m.in. ptasie mleczko, 1 kg cukierków, 100 g herbaty, 250 g kawy, 100 g kakao itp., to wówczas trzeba zapłacić średnio 583 zł, tj. o 2-3 proc. więcej niż za te same produkty w ubiegłym roku, czyli o ok. 14 zł więcej.
Pytana, jak to jest możliwe, skoro np. jaja podrożały o 50 proc., Świetlik odpowiedziała: Jeżeli teraz zapłacimy za jajko nie 50 gr., ale 70 gr., to przy 10 jajkach różnica wynosi zaledwie 2 zł. Cena mąki nie zmieniła się, mięso średnio (wg GUS) kosztuje o 3-4 proc. więcej, ale, najbardziej preferowana przez polskich konsumentów, wieprzowina jest w takiej samej cenie, a schab bez kości nawet potaniał; droższy jest drób i o 3-4 proc. wędliny. (PAP)
awy/ son/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.03.2018, 18:41 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |