Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Wyniki makroekonomiczne polskiej gospodarki wskazują jednoznacznie, że Narodowy Bank Polski wzorowo (NBP) wywiązuje się ze swoich konstytucyjnych i ustawowych obowiązków. Inflacja jest zgodna z celem inflacyjny NBP, a Polacy mają zaufanie do złotego. Jednocześnie wzrost gospodarczy jest wysoki i zrównoważony, a sektor bankowy funkcjonuje efektywnie i stabilnie" - powiedział Glapiński prezentując w czwartek sprawozdanie z działalności Narodowego Banku Polskiego w 2018 roku.
Prezes NBP przypomniał, że zgodnie z konstytucją bank centralny odpowiada za wartość polskiego pieniądza. "Ponadto, ustawa o NBP wskazuje, że podstawowym celem działalności NBP jest utrzymanie stabilnego poziomu cen, przy jednoczesnym wspieraniu polityki gospodarczej rządu, o ile nie ogranicza to podstawowego celu NBP" - mówił.
Glapiński wskazał, że NBP dąży do utrzymania stabilności cen, wykorzystując strategię tzw. celu inflacyjnego. "Od 2004 roku cel inflacyjny NBP wynosi niezmiennie 2,5 proc. - plus minus jeden punkt procentowy, a inflacja w Polsce w tym okresie wyniosła przeciętnie jedynie 2,0 proc. Jednocześnie wzrost gospodarczy w ostatnich latach był szybki, ale zrównoważony" - powiedział. Jego zdaniem wskazuje to na bardzo wysoką skuteczność strategii celu inflacyjnego w zapewnieniu długookresowej stabilności cen, przy jednoczesnym wspieraniu zrównoważonego wzrostu gospodarczego. (PAP)
aop/ mmu/ pad/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 18.07.2019, 12:32 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |