Newsletter

GUS: w 2019 r. Polska umocniła pozycję eksportera żywności

16.08.2020, 12:51aktualizacja: 16.08.2020, 12:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2019 r. w wyniku zmian modernizacyjnych i rozwoju swobodnej wymiany towarowej wzmocniła się handlowa pozycja Polski na rynku europejskim i światowym - wynika z raportu GUS.

Wartość eksportu żywności osiągnęła 31,4 mld euro, tj. o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wartość importu wyniosła 21,1 mld euro czyli o 5,2 proc. Wymiana handlowa zamknęła się dodatnim saldem w wysokości 10,3 mld euro. W strukturze wartości polskiego eksportu ogółem eksport produktów rolno-spożywczych stanowił, podobnie jak przed rokiem, 12,8 proc., a w wartości importu 8,4 proc. wobec 8,0 proc. w 2018 r. - poinformował GUS w raporcie "Rolnictwo 2019".

Ilościowo wywóz produktów rolno-spożywczych był większy o 3,5 proc. w porównaniu do 2018 r. W strukturze wartościowej eksportu dominowały (ponad 80 proc. udziału), podobnie jak w latach poprzednich, produkty przetworzone.

Głównymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych były kraje UE, gdzie trafiło ok. 81 proc. żywności o wartościowi 25,6 mld euro. Najważniejszym partnerem handlowym były nadal Niemcy (ponad 24 proc. udziału), które zakupiły produkty rolno-spożywcze za 7,6 mld euro, tj. o ok. 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Ważnymi odbiorcami były również: Wielka Brytania (8,9 proc. udziału), Holandia (6,4 proc. udziału), Francja i Włochy (po 5,4 proc.) oraz Czechy (4,8 proc. udziału).

Jak zauważa GUS, w ubiegłym roku Polska była największym w UE producentem porzeczek, drugim w świecie po Federacji Rosyjskiej. W produkcji jabłek nasz kraj zajmował 2 miejsce w świecie (po Chinach) i 1 miejsce w UE. W produkcji truskawek Polska była na 5 miejscu w świecie. Polska jest też jednym z czołowych w UE producentów wiśni, czereśni oraz malin. (PAP)

autor: Anna Wysoczańska

awy/ mmu/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.08.2020, 12:51
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ