Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wartość eksportu żywności osiągnęła 31,4 mld euro, tj. o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wartość importu wyniosła 21,1 mld euro czyli o 5,2 proc. Wymiana handlowa zamknęła się dodatnim saldem w wysokości 10,3 mld euro. W strukturze wartości polskiego eksportu ogółem eksport produktów rolno-spożywczych stanowił, podobnie jak przed rokiem, 12,8 proc., a w wartości importu 8,4 proc. wobec 8,0 proc. w 2018 r. - poinformował GUS w raporcie "Rolnictwo 2019".
Ilościowo wywóz produktów rolno-spożywczych był większy o 3,5 proc. w porównaniu do 2018 r. W strukturze wartościowej eksportu dominowały (ponad 80 proc. udziału), podobnie jak w latach poprzednich, produkty przetworzone.
Głównymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych były kraje UE, gdzie trafiło ok. 81 proc. żywności o wartościowi 25,6 mld euro. Najważniejszym partnerem handlowym były nadal Niemcy (ponad 24 proc. udziału), które zakupiły produkty rolno-spożywcze za 7,6 mld euro, tj. o ok. 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Ważnymi odbiorcami były również: Wielka Brytania (8,9 proc. udziału), Holandia (6,4 proc. udziału), Francja i Włochy (po 5,4 proc.) oraz Czechy (4,8 proc. udziału).
Jak zauważa GUS, w ubiegłym roku Polska była największym w UE producentem porzeczek, drugim w świecie po Federacji Rosyjskiej. W produkcji jabłek nasz kraj zajmował 2 miejsce w świecie (po Chinach) i 1 miejsce w UE. W produkcji truskawek Polska była na 5 miejscu w świecie. Polska jest też jednym z czołowych w UE producentów wiśni, czereśni oraz malin. (PAP)
autor: Anna Wysoczańska
awy/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.08.2020, 12:51 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |