Newsletter

GUS: w sierpniu żywność i napoje bezalkoholowe zdrożały o 7,2 proc. rdr

13.09.2019, 12:49aktualizacja: 13.09.2019, 12:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Inflacja w sierpniu br. wniosła 2,9 proc. rdr wobec wcześniejszego szacunku na poziomie 2,8 proc. - poinformował w piątek w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.

Żywność i napoje bezalkoholowe zdrożały o 7,2 proc. rdr, tańsze o 1,4 proc. były odzież i obuwie - wynika z danych GUS.

"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2019 r. utrzymały się przeciętnie na poziomie zbliżonym do zanotowanego przed miesiącem (przy wzroście cen usług – o 1,0 proc. i spadku cen towarów – o 0,3 proc.). W porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 2,9 proc. (w tym usług – o 4,3 proc. i towarów – o 2,3 proc.)" - podał GUS.

Urząd statystyczny wyjaśnił, że w sierpniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 0,2 proc.), transportu (o 0,5 proc.), restauracji i hoteli (o 0,5 proc.) oraz łączności (o 0,8 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio po 0,05 p. proc. i po 0,03 p. proc.

Jak wynika z danych GUS, na wzrost cen żywności w ujęciu rocznym złożyły się, m.in.: droższe o 34,8 proc. warzywa, owoce - o 7,3 proc, droższy o 24,9 proc. cukier, mięso wieprzowe - o 12,8 proc. Pieczywo podrożało o 9,4 proc.

Najbardziej w ujęciu rocznym potaniało masło, za które w sierpniu br. płacono o 9,6 proc. mniej niż w tym samym miesiącu zeszłego roku, a jaja były tańsze o 4,6 proc.

W sierpniu br. niższe były także m.in. ceny samochodów osobowych (o 4,2 proc. rdr), energii elektrycznej (o 5,8 proc.), sprzętu telekomunikacyjnego (o 8,2 proc.). (PAP)

mmu/ dym/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.09.2019, 12:49
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ