Newsletter

GUS: w styczniu w handlu zagranicznym zanotowano ujemne saldo

12.03.2018, 12:47aktualizacja: 12.03.2018, 12:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Obroty towarowe handlu zagranicznego w styczniu br. wyniosły w cenach bieżących 69,4 mld zł w eksporcie oraz 71,4 mld zł w imporcie. Ujemne saldo wyniosło 2,0 mld zł - poinformował GUS.

W porównaniu ze styczniem 2017 roku eksport spadł o 0,4 proc., a import wzrósł o 5,3 proc.

Eksport wyrażony w euro wyniósł 16,5 mld euro, a import 17,0 mld euro (wzrost w eksporcie o 4,8 proc., a w imporcie o 10,9 proc.). Ujemne saldo wyniosło 0,5 mld euro wobec dodatniego 0,4 mld euro w styczniu 2017 roku.

Największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi - 87,4 proc. (w tym UE 80,8 proc.), a w imporcie - 63,6 proc. (w tym UE 56,8 proc.), wobec odpowiednio 88,1 proc. (w tym UE 81,5 proc.) i 66,4 proc. (w tym UE 59,2 proc.) w analogicznym okresie ub. r. Natomiast najmniejszy udział odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, który w eksporcie ogółem wyniósł 5,3 proc., a w imporcie 9,3 proc.

Ujemne salda odnotowano z krajami rozwijającymi się - minus 14,3 mld zł (minus 3,4 mld euro) i z krajami Europy Środkowo-Wschodniej - minus 3,0 mld zł (minus 0,7 mld euro). Dodatnie saldo uzyskano w obrotach z krajami rozwiniętymi 15,3 mld zł (3,6 mld euro), w tym z krajami UE saldo osiągnęło poziom 15,5 mld zł (3,6 mld euro).

W styczniu br. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do Stanów Zjednoczonych, Węgier i Szwecji, a importu - z Rosji, Hiszpanii, Chin, ze Stanów Zjednoczonych, z Holandii, Niemiec, Czech oraz Belgii.

Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły prawie 67 proc. eksportu, a importu ogółem - 65,7 proc. (PAP)

autor: Anna Wysoczańska

edytor: Dorota Skrobisz

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.03.2018, 12:47
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ