Newsletter

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

17.06.2014, 16:26aktualizacja: 17.06.2014, 16:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa.

Rada Ministrów przyjęła:

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze.

Podjęto uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi).

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia, przedłożony przez ministra zdrowia.

Zaproponowano rozwiązania, których celem jest wzmocnienie roli konsultantów jako doradców ministra i wojewodów. Wprowadzone zostają przepisy, których właściwe stosowanie zapewni przejrzystość wykonywania zadań przez konsultanta. Proponowane regulacje są wyrazem dbałości o bezstronność konsultantów i niezależność wyrażanych przez nich opinii.

Projekt noweli zakłada, że konsultantem w ochronie zdrowia będzie specjalista z określonej dziedziny medycyny, farmacji lub innej dziedziny mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, dający rękojmię należytego wykonywania zadań konsultanta.

Zgodnie z projektem, wszyscy konsultanci oraz kandydaci na konsultantów będą składali oświadczenia, ujawniając informacje o faktach, które mogłyby skutkować ewentualnymi konfliktami interesów między pracą konsultanta a inną działalnością, którą prowadzą. Konsultanci krajowi będą składali je ministrowi zdrowia, a konsultanci wojewódzcy–wojewodom.

W oświadczeniu znajdą się m.in. informacje dotyczące członkostwa tych osób w organach spółek handlowych, spółdzielni, stowarzyszeń, fundacji. Specjaliści poinformują, czy są przedstawicielami albo pełnomocnikami przedsiębiorstw produkujących lub wprowadzających do obrotu: leki, substancje przeznaczone do wytwarzania produktów leczniczych, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, a także wyroby medyczne. Składając oświadczenie, kandydat lub konsultant, ujawni informacje o posiadanych akcjach lub udziałach w spółkach handlowych, spółdzielniach zajmujących się taką działalnością oraz poinformuje o badaniach klinicznych, naukowych i pracach rozwojowych związanych z dziedziną konsultacji, które prowadzi.

Konsultant będzie również zobowiązany do podania informacji o korzyściach powyżej 380 zł, w tym wyjazdach krajowych lub zagranicznych niezwiązanych z pełnioną funkcją, których koszt nie został pokryty przez instytucje go zatrudniające.

Po wejściu ustawy w życie kandydat na konsultanta będzie musiał złożyć oświadczenie w ciągu 7 dni, a konsultant – w ciągu 3 miesięcy.

Oświadczenia konsultantów i kandydatów do pełnienia tej funkcji będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.

Projektowane przepisy zobowiązują konsultantów krajowych do zwoływania co najmniej raz na pół roku posiedzenia zespołu konsultantów wojewódzkich w danej dziedzinie. Dają też konsultantom krajowym prawo wydawania poleceń konsultantom wojewódzkim oraz określania terminu ich wykonania.

Projekt przewiduje, że minister zdrowia będzie mógł wystąpić do towarzystw naukowych o przedstawienie kandydata do pełnienia funkcji konsultanta krajowego (nie będzie to obowiązkowe jak dotychczas). Będzie mógł także wystąpić w tej sprawie do samorządów zawodowych, które do tej pory mogły jedynie opiniować kandydatury zgłoszone przez towarzystwa.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 14 dni po ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożonych przez ministra administracji i cyfryzacji.

Celem projektowanej regulacji jest usprawnienie organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli.

Samorządom potrzeba więcej elastyczności w organizacji pracy, aby mogły dostosować rozwiązania do lokalnych potrzeb i możliwości. Służyć temu będzie zapisane w projekcie nowelizacji ustawy zwiększenie samodzielności i elastyczności struktur organizacyjnych.

Rozwój obszarów metropolitalnych oraz specyfika innych obszarów sprawia, że wzrasta znaczenie i potrzeba współpracy między samorządami. Dzięki nowym strukturom kooperacji, władze samorządowe różnego szczebla będą dużo łatwiej koordynować zadania o znaczeniu strategicznym na obszarach metropolitalnych.

Małe gminy i powiaty mają problemy związane z wyższymi kosztami działalności, brakiem wystarczającego zaplecza kadrowego, niekorzystną strukturą demograficzną czy migracjami. Te trudne warunki wpływają negatywnie na ich rozwój i ograniczają szanse na podniesienie jakości życia mieszkańców. Rozwiązaniem mogłoby być zwiększenie zachęt do łączenia samorządów. To sąsiadujące samorządy same podejmą decyzję, czy chcą się łączyć.

Zmiany w ustawie o samorządzie gminnym: łączenie gmin i powiatów, wspólna obsługa, związki międzygminne i powiatowo-gminne:

Łączenie gmin i powiatów

Wprowadzony zostanie pełnomocnik ds. utworzenia gminy. Jego zadaniem (do czasu utworzenia nowej gminy) będzie przygotowanie gminy - organizacyjne i prawne - do wykonywania zadań publicznych.

Z dniem utworzenia gminy pełnomocnik przejmie wykonywanie zadań i kompetencji jej organów, aż do momentu ukonstytuowania się nowych organów gminy.

Pełnomocnik przygotuje także urząd nowej gminy (lub starostwa powiatowego) do wykonywania zadań publicznych. Jego zadaniem będzie ponadto zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej utworzonej jednostki, szczególnie dotyczy to uchwalenia budżetu.

Projekt budżetu nowej jednostki, przygotowany przez pełnomocnika i skonsultowany z regionalną izbą obrachunkową, będzie podstawą jej gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu.

Podobne rozwiązania będą wprowadzone do ustawy o samorządzie powiatowym.

Uregulowano także zasady obowiązywania uchwalonych dotychczas aktów prawa miejscowego - będą one ważne i obowiązujące (każdy na terenie dotychczasowej jednostki) do czasu ich uchylenia i ustanowienia nowych aktów przez organy nowej jednostki.

Zachętą do procesu łączenia jednostek samorządu terytorialnego w podmioty większe i silniejsze na czas pierwszej kadencji, jest zwiększenie liczby radnych rady nowej jednostki.

W skład rady gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin, w pierwszej kadencji wejdą radni w liczbie: 21 w gminach do 20.000 mieszkańców; 23 trzech w gminach do 50.000 mieszkańców; 25 w gminach do 100.000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców, nie więcej jednak niż 48 radnych.

Wspólna obsługa

Zgodnie z nowymi przepisami, gminy będą mogły skorzystać z możliwości wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej (centra usług).

Dotyczy to szczególnie jednostek nieposiadających osobowości prawnej. O zapewnieniu ww. obsługi zdecyduje organ stanowiący jednostki. Uchwała tego organu określi przede wszystkim jednostkę lub jednostki obsługujące, jednostki objęte obsługą wraz z jej zakresem odnoszącym się do poszczególnych jednostek. Decyzje organu stanowiącego będą miały charakter wiążący dla tych jednostek.

Natomiast organy lub podmioty zarządzające samorządowymi osobami prawnymi, zaliczanymi do sektora finansów publicznych, będą mogły powierzyć - w drodze porozumienia - wykonywanie funkcji obsługowych strukturom stworzonym do tego celu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jeżeli jednostka obsługująca, zaliczana do sektora finansów publicznych, będzie zapewniać realizację funkcji głównego księgowego przez osobę spełniającą te wymogi (kierownik lub pracownik), wówczas w jednostce obsługiwanej nie będzie zatrudniany główny księgowy. Kierownicy jednostki obsługiwanej i obsługującej powinni mieć obustronną możliwość wglądu w dokumenty, prawo żądania informacji i wyjaśnień w odniesieniu do działalności będącej przedmiotem obsługi.

Związki międzygminne, powiatowe i powiatowo-gminne

Przewidziano uproszczenie i skrócenie procedury zmiany statutu związku międzygminnego oraz jego likwidacji.

Zgodnie z nowymi przepisami, organ stanowiący związku będzie mógł przyjąć projekt uchwały w sprawie zmiany statutu i przesyłać go wojewodzie. Jeżeli wojewoda nie przedstawi negatywnego stanowiska w terminie 30 dni, projekt będzie uważany za uzgodniony. W przypadku uzgodnienia projektu statutu, zgromadzenie związku będzie mogło podjąć uchwałę o zmianie statutu.

W znowelizowanej ustawie zamieszczono szczegółowe przepisy dotyczące całej procedury związanej z uchwaleniem czy zmianą statutu. Procedura dotycząca rejestracji nowego związku będzie zbliżona do tej, jaka byłaby stosowana przy zmianie statutu.

Wprowadzono nowe regulacje, które umożliwiają tworzenie przez gminy i powiaty związków powiatowo–gminnych.

Było to zapowiadane w „Białej księdze obszarów metropolitalnych”. Mechanizm funkcjonowania związku powiatowo-gminnego będzie analogiczny do istniejących rozwiązań dotyczących związków międzygminnych oraz związków powiatów, np. związek tworzony przez powiat oraz np. 2/3 gmin z jego terenu będzie realizował zadania zarówno powiatowe, jak i gminne. Członkowie związku będą rozstrzygać w statucie, np. o zasadach reprezentacji w zgromadzeniu związku (np. przez określenie liczby reprezentantów każdej z jednostek albo przez ustalenie siły głosu w zgromadzeniu), a także o zasadach udziału w kosztach działalności związku.

Nowe przepisy umożliwiają nie tylko tworzenie nowych związków powiatowo-gminnych, ale także pozwalają przystępować do obecnie funkcjonujących związków tych podmiotów.

Projektowane przepisy wprowadzają zmiany w kilkunastu innych ustawach.

Przepisy podatkowe, w tym m.in. w:

- podatku od spadków i darowizn, zaproponowano m.in. wprowadzenie regulacji dotyczących opodatkowania zniesienia współwłasności, zrównano obowiązki podatników korzystających z ulgi mieszkaniowej poprzez ustalenie konieczności zamieszkiwania w zbytym i nowo wybudowanym budynku/lokalu przez okres 5 lat, potwierdzony zameldowaniem na pobyt stały;

- podatku rolnym - dodano np. przeliczniki dla niektórych gruntów, które nie posiadają klasyfikacji gleboznawczej, takich jak: stawy zarybieniowe i niezarybieniowe, grunty zakrzewione i zadrzewione. Przeliczniki będą podstawą do wyliczenia opodatkowania. Kolejna zmiana dotyczy jednorazowej płatności podatku, gdy kwota zobowiązania podatkowego nie przekracza 100 zł;

- podatkach i opłatach lokalnych - zmieniono np. definicję garażu oraz określono zasady opodatkowania współwłasności garażu. Wprowadzono możliwość fakultatywnego pobierania przez gminy opłat lokalnych – targowej, miejscowej i uzdrowiskowej;

- podatku leśnym - m.in. zaproponowano zniesienie preferencyjnej stawki podatku leśnego (50 proc.) dla lasów ochronnych. Przewidziano ustalanie przez organ podatkowy - w jednej decyzji - wysokości należnego zobowiązania podatkowego dla osób fizycznych płacących podatek leśny, podatek od nieruchomości i podatek rolny. Wprowadzono ponadto regułę (w ustawach o podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym), że jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy kosztów doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru – to nie wszczyna się postępowania, a postępowanie wszczęte będzie umorzone.

Projektowana nowelizacja zawiera ponadto zmiany w ustawie o pomocy społecznej, które dają możliwość łączenia różnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jednostek organizacyjnych jest powołanych do wykonywania zadań określonych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w danej jednostce samorządu terytorialnego w jedną jednostkę.

Uproszczono i usprawniono procedury dotyczące wydawania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, w tym m.in.:

- zmieniono definicję „terenów zielonych”, podkreślając, że teren ten musi pełnić funkcje publiczne i być publicznie dostępny,

- zniesiono obowiązek uzyskania zgody wszystkich właścicieli lokali na terenie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na usunięcie drzew i krzewów,

- uregulowano zasady pobierania opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz ustalono ich wysokość; rozszerzono katalog sytuacji, w których opłata nie będzie pobierana (np. poligony czy usuwanie skutków nagłych zjawisk atmosferycznych przez odpowiednie służby);

- obniżono wysokość administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie lub usunięcie drzew i krzewów. Dla osób fizycznych, które usunęły drzewa/krzewy bez wymaganego zezwolenia/zgłoszenia z własnej nieruchomości, na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50 proc. minimalnego wynagrodzenia - wysokość kary będzie mogła podlegać obniżeniu o 50 proc. Obniżona o 50 proc. kara będzie stosowana także w przypadku złomu, wywrotu bądź drzewa lub krzewu obumarłego, które usunięto bez wymaganego zezwolenia/zgłoszenia.

Nowe przepisy zakładają ponadto większą ściągalność nakładanych kar.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa, przedłożony przez ministra finansów.

Celem projektu ustawy jest implementacja dyrektyw Rady 2008/8/WE oraz 2013/61/UE.

Proponowane zmiany wprowadzają opodatkowanie podatkiem VAT usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w miejscu ich konsumpcji, w państwach członkowskich, w których podatnicy ci nie mają siedziby działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatek VAT od tych usług będzie przypisany państwu członkowskiemu Unii Europejskiej, w którym odbiorca usług (konsument) jest zlokalizowany.

Aby zmiany te nie stanowiły dla usługodawców nadmiernego obciążenia administracyjnego w postaci rejestracji i rozliczania VAT w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym znajduje się konsument, przewiduje się wprowadzenie szczególnej procedury rozliczania VAT (tzw. system mini one stop shop – MOSS, czyli mały punkt kompleksowej obsługi), takiej jak funkcjonuje obecnie w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych na terytorium Unii Europejskiej przez podmioty zagraniczne spoza UE.

Proponowane uproszczenie przewidziane jest dla wszystkich podatników świadczących te trzy rodzaje usług, czyli zarówno dla podatników zlokalizowanych na terytorium Unii Europejskiej (procedura unijna), jak i dla podmiotów zlokalizowanych poza Unią Europejską (procedura nieunijna).

Podatnik, który wybierze rozliczanie podatku VAT za pomocą tej procedury, może zarejestrować się w małym punkcie kompleksowej obsługi (MOSS) w danym państwie członkowskim (państwo członkowskie identyfikacji), w którym będzie składać drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT i wpłacać należną wszystkim państwom członkowskim UE kwotę VAT. Kwoty VAT będą przez administracje przekazywane do właściwych państw członkowskich konsumpcji, czyli tam, gdzie są odbiorcy tych usług.

* * *

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, przedłożone przez ministra finansów.

Zaproponowano rozwiązania, które mają zwiększyć przejrzystość funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego i dostosować jego działalność do aktualnej sytuacji na rynku finansowym.

Założenia do projektu nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim

Uczestnictwo NBP w międzynarodowych instytucjach finansowych i bankowych

Założono, że Narodowy Bank Polski (NBP) będzie mógł reprezentować polskie interesy w międzynarodowych instytucjach finansowych i bankowych, nie tylko będąc ich członkiem, ale także w formie współpracy z nimi. Zarówno koszt członkostwa i współpracy będzie ponoszony przez NBP. O podjęciu decyzji o współpracy lub członkostwie każdorazowo będzie decydował zarząd NBP.

Jednoznacznie doprecyzowano przepis, zgodnie z którym NBP będzie pokrywał wydatki wynikające z członkostwa Polski w Międzynarodowym Funduszu Walutowym.

Zasady zastępowania prezesa NBP w czasie jego nieobecności

W przypadku nieobecności zarówno prezesa NBP, jak i wiceprezesa NBP (pierwszego zastępcy) – zastępstwo sprawował będzie wiceprezes.

Kadencyjność członków Rady Polityki Pieniężnej

W celu zwiększenia stabilności składu Rady Polityki Pieniężnej (RPP) zaproponowano, aby 1/3 składu RPP była powoływana co 2 lata w równej liczbie przez: prezydenta, sejm i senat. Rozwiązanie to zapewni płynne zmiany w jej składzie i większą stabilność działania.

Obecnie RPP liczy 9 członków, których kadencja trwa 6 lat. Od wejścia znowelizowanej ustawy w życie prezydent, sejm i senat powoływaliby dodatkowo po jednym członku RPP, czyli Rada składałaby się przejściowo z 12 osób. Po zakończeniu kadencji przez obecnych członków w 2016 r., ww. organy powoływałby po jednym członku. Skład Rady zmniejszyłby się do 6 osób. Po upływie kolejnych 2 lat skład Rady zostałby uzupełniony o kolejnych 3 członków, czyli osiągnąłby wielkość ustawową – 9 członków. Następnie co 2 lata następowałaby wymiana 1/3 składu.

Rozwiązanie to przyczyni się do wyeliminowania sytuacji, gdy w tym samym lub zbliżonym terminie, następuje wymiana większości członków RPP.

Aktywność zawodowa i publiczna członków RPP oraz zarządu NBP

Przewidziano możliwość odwołania członka RPP w przypadku naruszenia przez niego ograniczeń dotyczących aktywności zawodowej lub publicznej. Chodzi o to, że w okresie kadencji członek Rady nie może zajmować żadnych innych stanowisk, podejmować działalności zarobkowej lub publicznej – poza pracą naukową, dydaktyczną lub twórczością autorską, bądź za zgodą Rady, działalnością w organizacjach międzynarodowych. Obecne przepisy za naruszenie tych ograniczeń nie przewidują odwołania z RPP, nowe regulacje to uwzględniają.

Zaproponowano także uregulowanie kwestii aktywności członków zarządu NBP w instytucjach działających poza bankiem centralnym.

Roczne sprawozdanie finansowe NBP

Założono, że RPP nie będzie przyjmowała rocznego sprawozdania finansowego NBP, a jedynie dostawała dokument do wiadomości.

Prognoza bilansu płatniczego

Zaproponowano zniesienie obowiązku przygotowania prognozy bilansu płatniczego.

Nabywanie oraz sprzedaż papierów wartościowych przez NBP

Zaproponowano stworzenie możliwości sprzedaży i kupna dłużnych papierów wartościowych przez NBP także poza operacjami rynku otwartego.

Niektóre pozostałe regulacje

Przewidziano zamknięcie rachunków bankowych osób fizycznych, prowadzonych przez NBP, które nie zostały przekazane innym bankom.

Założono zmiany w zasadach emisji znaków pieniężnych. Ponadto, wprowadzony zostanie ustawowy obowiązek sprawdzania autentyczności walut obcych przez przedsiębiorców i inne podmioty zawodowo zajmujące się obsługą gotówkową, tj. sortowaniem i przeliczaniem gotówki. Sprawdzaniem autentyczności walut obcych mają zajmować się fachowcy lub osoby korzystające z odpowiednich urządzeń.

Zaproponowano rozwiązania, które pozwolą rozdzielić posiadane przez NBP instrumenty służące zapewnieniu stabilności krajowego sytemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej.

Założenia do projektu nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym

Pracownicy naukowi uczelni wyższych będą mogli zatrudniać się w Narodowym Banku Polskim – bez wcześniejszej zgody rektora. Rozwiązanie to będzie korzystne dla nauczycieli akademickich i NBP. Z jednej strony pracownicy naukowi zyskają nowe możliwości rozwoju zawodowego, z drugiej – bank będzie mógł korzystać z ich umiejętności i dorobku naukowego.

* * *

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, przedłożone przez ministra obrony narodowej.

Zaproponowano zmianę przepisów, która umożliwi cywilnym samolotom transportowym, polskim i obcym, wykonującym zadania na potrzeby sił zbrojnych RP, lądowanie na polskich lotniskach wojskowych.

Kraje NATO powszechnie wykorzystują cywilne statki powietrzne w celach wojskowych i zezwalają im na operacje na lotniskach wojskowych.

Dzięki nowym regulacjom, cywilne transportowe statki powietrzne będą mogły zabezpieczyć wycofywanie Polskiego Kontyngentu Wojskowego z Afganistanu. Łatwiejszy będzie transport ładunków wielkogabarytowych i niebezpiecznych na miejsce załadunku lub wyładunku. W niektórych sytuacjach, sprzętu i ludzi nie trzeba będzie przemieszczać na lotnisko cywilne, ale będzie można użyć najbliższego lotniska wojskowego.

Udostępnienie lotniska wojskowego dla samolotów cywilnych za każdym razem będzie wymagało zgody dowódcy operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP i jednostki organizacyjnej, która użytkuje lotnisko wojskowe.

Nie będzie obowiązku wpisywania lotniska wojskowego, wykorzystywanego przez samoloty cywilne realizujące zadania na rzecz sił zbrojnych – do rejestru lotnisk cywilnych.

W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska wojskowego będzie obowiązek udostępniania przez MON aktualnych danych technicznych i eksploatacyjnych takiego lotniska. Dane te będą udostępniane w AIP – Zintegrowanym Zbiorze Informacji Lotniczej, który publikuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Do badania zdarzeń lotniczych (wypadków lotniczych), gdy cywilny statek powietrzny realizował zadania na potrzeby Sił Zbrojnych RP, a zarejestrowany jest w rejestrze cywilnym, i którego załogę stanowi personel wojskowy lub cywilny – właściwa będzie Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

Oceniono, że nowe przepisy mogą przynieść oszczędności budżetowe w wysokości 36 mln zł w 2014 r., a w latach 2015-2016 r. przewidywane jest 74 mln zł (37 mln zł rocznie).

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi), przedłożoną przez ministra środowiska.

Zasadniczym celem polsko-niemieckiej umowy jest zapewnienie skutecznej pracy lodołamaczy na Odrze, co powinno przyczynić się do efektywnej ochrony przed powodzią terenów położonych wzdłuż rzeki. Poprawi to również warunki do żeglugi śródlądowej na Odrze. W przyszłości możliwe będzie także ponowne otwarcie szlaku transportowego łączącego port w Szczecinie z jego zapleczem ładunkowym, czyli Dolnym i Górnym Śląskiem.

W praktyce chodzi o usunięcie niebezpiecznych miejsc utrudniających żeglugę na Odrze, czyli przeprowadzenie regulacji rzeki. Przede wszystkim to niskie głębokości na Odrze utrudniają lub uniemożliwiają pracę lodołamaczy, co grozi powstawaniem zatorów lodowych, które skutkują gwałtownym podniesieniem poziomu wody w korycie rzeki, a ta przelewając się przez wały grozi powodzią. Wykonane ma być też pogłębienie jeziora Dąbie w celu sprawnego przeprowadzania lodołamania i odprowadzania kry lodowej z Odry przez to jezioro.

Przedsięwzięcia wskazane w umowie będą wykonywane w latach 2014-2028. Przewiduje się, że ich realizacja w tym okresie będzie kosztować ok. 670 mln zł (szacunkowo). Planuje się też, że inwestycje te zostaną dofinansowane 460 mln zł z funduszy europejskich z perspektywy finansowej na 2014-2020.

Zgodnie z umową, co 5 lat będzie przeprowadzana wspólna polsko-niemiecka kontrola stanu realizacji przedsięwzięć.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.06.2014, 16:26
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ