Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił zatem przyjrzeć się największym siecią pizzerii, aby następnie móc doradzić klientom usługi najlepszych z nich. W tym celu stworzono model oceny, na który składały się następujące grupy zmiennych:
1. Oferta - rozumiana jako liczba składników, z których można skomponować pizzę jak również liczba dodatkowych, inna niż pizze, dań (w tym m.in. desery, napoje, makarony, oferta dla wegetarian, etc.), będących w ofercie każdej z sieci.
2. Obsługa i dostawa - w ramach tego kryterium badano funkcjonalność serwisu www każdej z pizzerii. Zaangażowani w badanie tajemniczy klienci zamawiali telefonicznie pizzę, a następnie oceniali rozmowę z obsługą. Dodatkowo oceniana była dostawa.
3. Smak, zapach i wygląd pizzy - tajemniczy klienci oceniali zamówione pizze. Dzięki temu badanie oparto na opiniach faktycznych konsumentów.
4. Cena - w tym kryterium badano cenę 4 rodzajów pizzy (margherita, z tuńczykiem, salami i serowa), w trzech wielkościach (mała, średnia, duża) - uwzględniając średnicę pizzy w centymetrach. Aby wyniki były bardziej wiarygodne, badanie cen zostało zrealizowane dla 9-ciu lokali każdej z sieci pizzerii.
Do realizacji badania została zaangażowana ogólnopolska sieć tajemniczych klientów (z ang. mystery shopper), których zadaniem było złożenie zamówienia w określonym mieście, a następnie ocenienie obsługi, dostawy oraz smaku dostarczonej pizzy. Badanie oferty oraz cen w poszczególnych pizzeriach zostało przeprowadzone przez ekspertów PIBJA w formie desk research.
Rekomendacja klientów
Dodatkową częścią testu było pytanie skierowane do tajemniczych klientów o to, na ile chętnie poleciliby usługi danej pizzerii swoim znajomym i przyjaciołom. Odpowiadając na nie klienci brali pod uwagę wszystkie elementy związane z procesem zamówienia pizzy. W efekcie tego klienci najchętniej rekomendowali Domino`s Pizzę (8,7 pkt na 10 możliwych), Da Grasso (8,3 pkt na 10) i Pizzę Hut (8,0 pkt na 10)
Podsumowanie testu
Czy trzeba zatem poświęcać tyle czasu, aby wybrać pizzerię oferującą najlepsze usługi oraz najlepszą gorącą pizzę? Każdy może sam odpowiedzieć sobie na to pytanie. Ale można również sięgnąć do wyników prezentowanych w niniejszym tekście by być pewnym, że dokonało się najbardziej optymalnego wyboru. Zgodnie z badaniem PIBJA, uwzględniając wpływ wszystkich ww. czynników w podziale na: oferta (waga 20% oceny ostatecznej), obsługa i dostawa (waga 30% oceny ostatecznej), smak i zapach (waga 30% oceny ostatecznej) oraz cena (waga 20% oceny ostatecznej), za najlepszą pizzę z dostawą do domu uznano ofertę Pizzy Hut, która łącznie zdobyła 89 punktów na 100 możliwych. Pizza Hut została wysoko oceniona w zakresie swojej oferty (95 pkt), smaku pizzy (100 pkt) oraz wypadła dobrze w rankingu konsumentów (8,0 na 10 pkt).
Drugie miejsce zajęła sieć Da Grasso (85 pkt). Pizzerie tej marki zostały wysoko ocenione ze względu na swoją ofertę (70 pkt), smak pizzy (90 pkt) oraz były chętnie polecane przez klientów (8,3 na 10 pkt)
Na trzecim miejscu uplasowała się sieć Gusto Dominium (84 pkt). Przesądziła o tym najlepsza - najbardziej rozbudowana - oferta produktów dostępnych dla klienta (100 pkt).
KONTAKT:
Polski Instytut Badań Jakości
dr Krzysztof Podwójcic
kierownik projektu
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel. +48 22 382 16 80
e-mail: krzysztof.podwojcic@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.08.2017, 13:26 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ