Newsletter

Dynamicznie rozwijający się rynek konsumpcyjny Tajlandii oferuje europejskim przedsiębiorstwom szerokie spektrum możliwości

15.11.2013, 17:34aktualizacja: 15.11.2013, 17:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Tajlandia znajduje się wśród krajów o najbardziej rozwiniętej gospodarce w regionie ASEAN (Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej). Wsparcie europejskich przedsiębiorstw w rozpoczęciu działalności na rynku tajlandzkim może przynieść obustronne wymierne korzyści przedsiębiorstwom. Dlatego zacieśnienie współpracy biznesowej z tym krajem będzie głównym celem jutrzejszej wizyty w Bangkoku wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Antonio Tajaniego - komisarza ds. przemysłu i przedsiębiorczości.

Towarzyszyć mu będzie 40 przedstawicieli przedsiębiorstw i stowarzyszeń biznesowych z 15 krajów członkowskich, z których niemal połowa to małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Łączne obroty tych przedsiębiorstw wynoszą 96 miliardów EUR, a liczba zatrudnionych to 500 000 osób. Ponadto, uczestniczące w wizycie stowarzyszenia reprezentują ponad 20 milionów przedsiębiorstw działających na terenie UE, których łączne obroty sięgają 41 miliardów EUR.

Wizyta jest częścią "Misji dla wzrostu" mających wspierać europejskie przedsiębiorstwa, w szczególności MŚP, w uzyskiwaniu wyższych zysków na dynamicznie rozwijających się rynkach międzynarodowych. Podczas wizyty wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej podpisze również dwa listy intencyjne z przedstawicielami najwyższych władz Tajlandii, aby wzmocnić współpracę i dialog w kwestiach polityki wobec MŚP i zrównoważonej turystyki.

Potencjał wynikający ze współpracy pomiędzy UE a Tajlandią pozostaje w dużej mierze niewykorzystany

Tajlandia jest drugą co do wielkości gospodarką wśród krajów ASEAN po Indonezji oraz znajduje się wśród krajów o najbardziej rozwiniętej gospodarce w tym regionie. Oprócz tego jest trzecim co do wielkości partnerem handlowym UE wśród krajów ASEAN, zaś UE jest na trzecim miejscu wśród ogółu partnerów handlowych Tajlandii.

Pomimo tego handel towarowy z UE nadal wydaje się niewystarczająco rozwinięty. Co więcej, Tajlandia może się poszczycić rozwijającym się rynkiem konsumpcyjnym o wysokich aspiracjach i ambicjach związanych z wytwarzaniem ekskluzywnych produktów. Dlatego tak istotne jest nawiązanie przez UE bliższych relacji z tym krajem.

Wzmocnienie dialogu w sprawie MŚP i zrównoważonej turystyki

Podczas wizyty w Bangkoku, która odbędzie się 16 listopada, wiceprzewodniczący KE spotka się z Niwattumrongiem Boonsongpaisanem, tajlandzkim wicepremierem i ministrem gospodarki, aby omówić kwestie związane ze zrównoważonym wzrostem, polityką przemysłową i innowacyjnym potencjale przedsiębiorstw UE. Obecnie Tajlandia posiada różne potrzeby inwestycyjne, w szczególności w sektorze energetycznym i budowlanym, a wiele przedsiębiorstw UE to światowi liderzy w tych dziedzinach jeśli chodzi o najnowocześniejszą technologię, zrównoważenie i innowacyjność.

Następnie wiceprzewodniczący KE na spotkaniach z innymi przedstawicielami najwyższych władz Tajlandii podpisze dwa istotne listy intencyjne. Pierwszy z nich, dotyczący dialogu na temat polityki wobec MŚP, zostanie podpisany przez wiceprzewodniczącego KE Tajaniego i ministra ds. przemysłu Praserta Boonchaisuka. Tajlandia i UE podpiszą zobowiązanie do podejmowania wspólnych działań na rzecz zacieśnienia obustronnej współpracy pomiędzy MŚP ukierunkowanymi na eksport. Strony porozumienia będą również dzielić się najlepszymi praktykami w zakresie tworzenia przepisów przyjaznych dla MŚP oraz umiędzynarodowienia tej grupy przedsiębiorstw.

Drugi list intencyjny będzie dotyczył zrównoważonej turystyki i zostanie podpisany przez wiceprzewodniczącego KE Tajaniego i ministra turystyki Somsaka Pureesrisaka. Ponieważ zarówno Tajlandia, jak i Europa posiadają silnie rozwinięte sektory turystyczne, współpraca w tej dziedzinie jest równie istotna i może przynieść korzyści obu stronom. Poprzez podpisanie listu intencyjnego w dziedzinie zrównoważonej turystyki Tajlandia i UE zobowiążą się do współpracy na rzecz wspierania zrównoważonych praktyk w dziedzinie turystyki i ogólnej poprawy jakości usług turystycznych świadczonych w tych obszarach.

W ramach wizyty odbędzie się lunch ukierunkowany na wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami, zorganizowany przez Centrum Biznesu Europa - ASEAN (EABC). Późnym popołudniem przedsiębiorstwa europejskie i tajlandzkie wezmą udział w wydarzeniu mającym na celu nawiązanie nowych kontaktów, które zorganizuje Tajlandzko-Europejskie Stowarzyszenie Biznesu (TEBA).

Dane gospodarcze i handlowe na temat Tajlandii (2012)

- Ludność: 68,8 miliona (2012)

- PKB (ceny bieżące): 280,2 miliarda Euro (2012)

- PKB na mieszkańca (ceny bieżące): 4352,1 Euro (2012)

- Rzeczywiste spożycie indywidualne na mieszkańca: 2255,5 Euro (2012)

- Eksport UE do Tajlandii: 14,80 miliarda Euro (2012)

- Import UE z Tajlandii: 16,92 miliarda Euro (2012)

- Stan bezpośrednich inwestycji zagranicznych UE w Tajlandii: 14,0 miliarda Euro (2011)

- Wskaźnik inflacji: 3,0% (2012)

W 2012 r. wartość transakcji rynkowych pomiędzy UE a Tajlandią wyniosła blisko 32 mld. EUR. Tajlandia jest trzecim największym partnerem handlowym UE w ramach ASEAN (po Singapurze i Malezji), zaś UE jest w sumie trzecim największym partnerem handlowym Tajlandii (po Japonii oraz Chinach). UE jest również jednym z największych zagranicznych inwestorów w Tajlandii.

Negocjowanie nowej umowy handlowej

Bank Światowy potwierdził niedawno status Tajlandii jako kraju średnio zamożnego, co oznacza, że w 2015 r. Tajlandia straci swój status ogólnych preferencji taryfowych (General Scheme of Preferences – GSP). Status ten umożliwia eksporterom krajów rozwijających się na płacenie niższego cła z tytułu eksportu towarów do UE.

Jednakże, 6 marca przewodniczący Komisji Europejskiej, Jose Manuel Barroso oraz premier Tajlandii, Yingluck Shinawatra, rozpoczął negocjacje dotyczące Umowy o obszarach wolnego handlu. Celem jest zawarcie wszechstronnej umowy, która będzie obejmowała taryfy, bariery pozataryfowe, usługi, inwestycje, zamówienia, kwestie regulacyjne, konkurencję i zrównoważony rozwój. Do tej pory odbyły się dwie tury (maj i wrzesień 2013), następna odbędzie się na początku grudnia w Brukseli.

Informacje ogólne

Omawiana wizyta w Tajlandii należy do cyklu trzech Misji dla Wzrostu realizowanych w dniach 12-16 listopada br. w następujących krajach ASEAN: Wietnamie, Birmie i Tajlandii.

Więcej informacji o Misjach dla Wzrostu w Wietnamie, Birmie i Tajlandii (http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/mission-growth/missions-for-growth/antonio-tajani/asia/vietnam-myanmar-thailand/index_en.htm)

Więcej informacji o Misjach dla Wzrostu (http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/mission-growth/missions-for-growth/index_en.htm)

http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/thailand/

Źródło informacji: Unia Europejska - Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu (DG ENTR)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.11.2013, 17:34
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ