Newsletter

GUS: w grudniu pogorszyły się nastroje konsumentów

23.12.2015, 11:52aktualizacja: 23.12.2015, 11:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W grudniu br. nastroje konsumentów pogorszyły się w porównaniu z listopadem, największy spadek dotyczył ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju - poinformował w środę w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.

"W grudniu 2015 r. bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie pogorszyły się w porównaniu do listopada br. Wartości głównych wskaźników powróciły do poziomu podobnego jak w październiku br. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 5,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 9,3" - podał GUS.

Zgodnie z informacją urzędu statystycznego spadły wartości wszystkich składowych wskaźnika. W największym stopniu pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 13,9 pkt. proc.).

"Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano spadki w granicach od 1,2 do 5,2 pkt proc. W porównaniu do grudnia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,2 pkt proc. W 2015 r. wartość BWUK wyniosła minus 10,9 i była o 6,1 p. proc. wyższa niż w 2014 r." - napisano.

GUS wskazał, że wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 5,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 13,7.

Wśród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 13,9 pkt proc.). "Jako jedyna poprawiła się wartość składowej wskaźnika dotycząca przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,4 pkt proc.). W porównaniu do grudnia 2014 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 4,2 pkt proc." - dodano. (PAP)

mmu/ pz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.12.2015, 11:52
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ