Newsletter

Nadejście ery nowych mediów burzy dawny porządek w Europie i Azji

25.07.2013, 14:32aktualizacja: 25.07.2013, 14:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

WASZYNGTON, 25 lipca 2013 r. /PRNewswire/ - Najnowszy, wydany przez organizację IREX wskaźnik Media Sustainability Index (MSI) dla Europy i Eurazji wskazuje, że nowe media szybko zastępują tradycyjne środki przekazu jako preferowane źródło informacji. Dekadę po tym, jak media internetowe zaczęły podkopywać dochody z reklam w tradycyjnych środkach przekazu na Zachodzie, ten sam trend rozprzestrzenia się na Wschodzie, osłabiając inne modele biznesowe. Pełny raport znajduje się na stronie: http://www.irex.org/msi.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130628/DC39165LOGO)

Niezależnie od przyczyn, dla których odbiorcy przenoszą się do Internetu i telewizji satelitarnej - czy to w poszukiwaniu tańszych, bardziej aktualnych i sprecyzowanych treści, czy w pogoni za sensacją i źródłami społecznościowymi - media tradycyjne zostają w tyle, mając coraz mniej odbiorców.

W miarę jak spadają dochody z kolportażu i reklam, coraz niższe są też wydatki na pozyskiwanie informacji, płace dla dziennikarzy i szkolenia. W związku z tym, nieprzerwanie od 2008 r. spada poziom profesjonalizmu i kondycji biznesowej przedsiębiorstw. Jeden z dyskutantów z Bułgarii określił konkurencję jako "dziką" - na rynku mnożą się niskiej jakości darmowe internetowe serwisy informacyjne, przynosząc niewesołe perspektywy dla dziennikarzy mediów tradycyjnych i ich pracodawców. Liczne badania lokalne wykazały, że aby utrzymać się na rynku, reporterzy niejednokrotnie pracują dla dwóch, trzech pracodawców, w szaleńczym tempie przepisując ten sam artykuł dla kilku publikacji.

Kwestionuje się nawet zalety przypisywane zwykle rewolucji nowych mediów - jeden z dyskutantów zwrócił uwagę na to, że na Ukrainie wzrost liczby serwisów informacyjnych w Internecie wcale nie prowadzi do większego obiektywizmu przekazywanych wiadomości.

Najbardziej wymownym dowodem na znaczenie nowych mediów na terenie Eurazji jest to, jak wielką wagę przykładają do nich regionalni przywódcy i elity. Sąd w Kazachstanie zamknął m.in. internetowy wideoserwis informacyjny Stan TV za relacje z krwawych starć między strajkującymi pracownikami przemysłu naftowego a siłami bezpieczeństwa. Rządy pozostałych krajów środkowej Azji wręcz rutynowo blokują nowoczesne środki przekazu, które stanowią praktycznie jedyne źródło niezależnych wiadomości i komentarzy w regionie.

Najlepsze wyniki osiągnęły Kosowo i Chorwacja; niedawne przystąpienie Chorwacji do UE sprawia, że duże znaczenie będą miały jej przyszłoroczne wyniki, bowiem od czasu wejścia do Unii Bułgarii i Rumunii ich wskaźniki nieprzerwanie spadały. Kolejnym jasnym punktem była Mołdawia, od czasu zmiany rządu w 2010 r. radząca sobie coraz lepiej. Wśród krajów o najsłabszych wynikach znalazły się Turkmenistan, Uzbekistan i Białoruś.

Amerykańska Agencja ds. Rozwoju Międzynarodowego finansuje wskaźnik MSI dla Europy i Eurazji w 21 krajach. Pozostałe edycje obejmują ponad 60 krajów w Afryce i na Bliskim Wschodzie. MSI jest uznaną metodą oceny globalnej kondycji mediów, która daje osobom finansującym media, rzecznikom, lokalnym pracownikom i badaczom mediów dostęp do kompleksowych danych na ich temat z całej dekady.

Źródło: IREX

KONTAKT:

Jennifer Nevin

dyrektor ds. komunikacji, IREX

tel. +1-202-942-9114

e-mail: newsroom@irex.org

www.irex.org/msi

Źródło informacji: PR Newswire

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.07.2013, 14:32
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ