Newsletter

Polacy przekazali 761,3 mln zł organizacjom pożytku publicznego z tytułu 1% podatku

18.10.2018, 18:04aktualizacja: 18.10.2018, 18:04

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Pieniądze dla OPP
Pieniądze dla OPP
Ministerstwo Finansów opublikowało informację dotyczącą 1% podatku dochodowego od osób fizycznych przekazywanego organizacjom pożytku publicznego (OPP) w roku 2018 z rozliczenia za rok 2017. Wynika z niej, że 14,1 mln podatników wsparło OPP kwotą 761,3 mln zł. W roku 2004, kiedy inicjatywa startowała, było to 80 tys. osób, a darowizny wyniosły 10,4 mln.

Najwięcej podatników przekazujących 1% podatku mieszka w województwie mazowieckim (2,2 mln osób przekazało prawie 172 mln zł), śląskim (1,8 mln ludzi wpłaciło ponad 93 mln zł) i wielkopolskim (1,4 mln wielkopolan ofiarowało ponad 71,5 mln). Wraz z ewolucją świadomości pomocy zmieniał się też sposób rozliczania, które coraz częściej odbywa się elektronicznie.

Kto i ile zyskał

„Użytkownicy Programu e-pity w 2018 stanowili 9,3% wszystkich podatników przekazujących 1%, a sama aplikacja e-pity pośredniczyła we wpływie 58,9 mln zł, co stanowiło 7,7% wszystkich pieniędzy. Ponadto 90% OPP z Polski pozyskało 1%, dzięki programowi e-pity” - mówi Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji, marketingu i PR z firmy e-file - dostawcy aplikacji e-pity do rozliczeń PIT-ów online.

Spośród 8863 funkcjonujących w kraju OPP, 30 wyróżnia się pod względem kwot otrzymanych z rozliczeń 1% podatku - Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” (166,3 mln zł), Fundacja dla Niepełnosprawnych „Avalon” (37 mln zł) oraz Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Słoneczko” (36,1 mln zł).

„Najbardziej aktywne w pozyskiwaniu środków z 1% były organizacje z województwa mazowieckiego, które ściągnęły 41% przekazów podatników z Polski ogółem, podczas gdy jedynie 23% podatników pochodziło z tego województwa. Również ich efektywność była największa i wyniosła 49% ogółu środków. Podobnie w Wielkopolsce, choć na mniejszą skalę – OPP zgromadziły 33% przekazów, podczas gdy podatnicy z województwa stanowili jedynie 9,4% - analizuje Artur Kaczmarek z e-file. - Jeżeli przyjrzeć się kwotom darowizn za pośrednictwem programu e-pity, to poza województwem mazowieckim (49%), kolejne na liście plasują się województwa wielkopolskie (11%), dolnośląskie (9%), śląskie (7%) oraz małopolskie (6%)” - dodaje.

Jak pomagać lokalnie

Dane wskazują, że prawie połowa zgromadzonych przez OPP środków trafia do silnie promujących się podmiotów rejestrowanych w województwie mazowieckim, zazwyczaj o krajowym zasięgu działania, podczas gdy znaczna część z nich mogłaby być wykorzystywana w regionie podatników, wspierając potrzeby lokalne.

„Mając możliwość decydowania, jak będą spożytkowane przekazane przez nas pieniądze, warto zapoznać się z inicjatywami z najbliższej okolicy i efektywniej wspierać najbardziej potrzebujących z regionu, bo często może to wpływać na nas samych lub naszych bliskich. Aplikacja udostępniona na stronie e-pity pozwala wyszukać organizacje pożytku publicznego działające w danym regionie oraz zweryfikować je pod kątem charakteru działalności. Możemy odnaleźć je kierując się adresem, a w sezonie rozliczeniowym z poziomu wyszukiwarki wesprzeć te wybrane. Narzędzie udostępnia też informacje, ile środków w danym roku trafiło do danej organizacji” - mówi Kaczmarek z e-file.

1% to nie grosze

Dla większości OPP kwota 1% jest podstawową, a czasem jedyną formą finansowania działalności. Jej siłę obrazują wyniki największych beneficjentów uzyskujących milionowe przychody. Pamiętajmy, że przekazując 1% nie tracimy ani złotówki, a jedynie rozdysponowujemy kwotę, która i tak trafiłaby do fiskusa. Warto zatem wybrać potrzebujących świadomie.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 18.10.2018, 18:04
Źródło informacji e-file
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ