Newsletter

Premiera Polskiego Baletu Narodowego: 15 listopada 2014

31.10.2014, 12:39aktualizacja: 31.10.2014, 12:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Plakat
Plakat
Kolejne spektakle: 16, 26 i 30 listopada oraz 2 i 3 grudnia 2014.

1914. Wieczór baletowy w trzech częściach:

1. Nevermore...? (prapremiera)

Choreografia: Robert Bondara

Muzyka: Prasqual, Paweł Szymański, Steve Reich

Scenografia: Boris Kudlička

-

2. Msza polowa (premiera polska)

Inscenizacja i choreografia: Jiří Kylián

Muzyka: Bohuslav Martinů

Scenografia i kostiumy: Jiří Kylián

-

3. Zielony stół (premiera)

Libretto i choreografia: Kurt Jooss

Realizacja: Jeanette Vondersaar

Muzyka: Fritz A. Cohen

W 2014 roku mija 100 lat od wybuchu I wojny światowej. Pociągnęła ona za sobą wielomilionowe straty wśród wojsk i ludności cywilnej. Teatr Wielki - Opera Narodowa poświęca tej wielkiej tragedii specjalny wieczór Polskiego Baletu Narodowego z trzema utworami. Łączymy w nim wielką światową klasykę: dzieła Kurta Joossa (1932) i Jiříego Kyliána (1980) z najnowszą pracą naszego choreografa Roberta Bondary.

Wieczór otworzy nowy antywojenny balet Roberta Bondary "Nevermore...?", w którym choreograf sięga do utworów dwóch polskich kompozytorów współczesnych Prasquala i Pawła Szymańskiego oraz do kompozycji Steve'a Reicha. Twórcom baletu towarzyszy refleksja nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki.

Bohuslav Martinů skomponował swoją wspaniałą kantatę "Msza polowa" po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 roku. Odnosiła się ona jednak w istocie do tragicznych wspomnień I wojny światowej. Słynny czeski choreograf Jiří Kylián stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący w swej wymowie męski balet, w którym wysyłani na front młodzi żołnierze giną wciąż w bezsensownych wojnach. Na zaproszenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Jiří Kylián powtórzy obecnie tę klasyczną już realizację z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego.

Spektakl zakończy legendarny "Zielony stół" z muzyką Friedricha A. Cohena na dwa fortepiany. To dzieło jednego z najwybitniejszych twórców europejskiego ekspresjonizmu, słynnego niemieckiego choreografa Kurta Joossa. Balet utrzymany jest w duchu ostrej antywojennej satyry politycznej. W następstwie paryskiej prapremiery (1932), uchodząc przed groźbą prześladowań, Kurt Jooss musiał emigrować z Niemiec hitlerowskich do Anglii. Jego balet zyskał walor ponadczasowej przestrogi przed wojną i jako taki doczekał się licznych powtórzeń w wielu krajach, zyskując rangę jednego z arcydzieł sztuki XX wieku. Choreografię Kurta Joossa realizuje teraz dla naszej sceny amerykańska baletmistrzyni Jeanette Vondersaar.

Udział biorą:

Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego

Orkiestra i chór męski Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski

Spektakl 1914. odbywa się w ramach VI Dni Sztuki Tańca (15-23 listopada 2014).

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 31.10.2014, 12:39
Źródło informacji Teatr Wielki - Opera Narodowa
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ