Newsletter

Produkcja cukru w Polsce w tej kampanii nie przekroczy 1,6 mln ton

01.08.2015, 12:24aktualizacja: 01.08.2015, 12:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego szacuje na podstawie dotychczasowego wzrostu buraków i przebiegu pogody, że produkcja cukru w naszym kraju w kampanii 2015/2016 nie przekroczy 1,6 mln ton.

Według KZPBC, średni plon w kraju nie przekroczy 60 t/ha, a polaryzacja wyniesie około 17 proc. (zawartość cukru w burakach). Związek plantatorów jednocześnie zastrzega, że wiele jeszcze będzie zależało od pogody.

Dotychczas największe szkody na plantacjach wyrządziła susza, która od maja występuje na dość dużym obszarze – od Wielkopolski po województwo kujawsko-pomorskie i centralną Polskę. W tych rejonach nie należy liczyć na rekordowe plony buraków cukrowych w tym roku.

Powierzchnia uprawy buraków cukrowych w Polsce w tym roku oceniana jest na ok. 180 tys. ha. i jest o ok. 16 tys. ha mniejsza niż przed rokiem.

W Polsce buraki uprawia ok. 35 tys. plantatorów, a średnia powierzchnia uprawy wynosi nieco ponad 5 hektarów.

Krajowa kwota cukrowa wynosi 1 mln 405 tys. ton, co oznacza, że cukrownie wyprodukują cukier ponad przyznany limit. Nadwyżka cukru musi być wyeksportowana, zużyta na cele niekonsumpcyjne lub przeniesiona na następną kampanię.

W poprzedniej kampanii 2014/2015 cukrownie w Polsce wyprodukowały ok. 2 mln ton, a sezon wcześniej - 1,7 mln ton. W Polsce cukier wytwarza 18 cukrowni należących do Krajowej Spółki Cukrowej S.A. (7 cukrowni) oraz trzech niemieckich koncernów: Nordzucker Polska S.A.,(3) Pfeifer & Langen Polska S.A. (4) i Suedzucker Polska S.A. (5).

Krajowa konsumpcja cukru szacowana jest na 1 mln 630 tys. ton., co oznacza, że Polska musi importować ok. 200 tys. ton tego produktu rocznie. (PAP)

awy/ par/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 01.08.2015, 12:24
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ