Newsletter

Rekordowy eksport mleka i śmietany z Polski w 2014 r.

30.04.2015, 11:37aktualizacja: 30.04.2015, 11:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W ubiegłym roku polskie mleczarnie wyeksportowały rekordowe ilości płynnego mleka i śmietany. Mleka wywieziono o prawie 27 proc. więcej, a śmietany o 17 proc. więcej niż rok wcześniej - głównie do krajów UE.

Nadal najważniejszym produktem eksportowym są sery.

Wyeksportowano ok. 381 tys. ton mleka oraz śmietanę o wartości prawie 267 mln euro. Dominującym kierunkiem wywozu pozostały Niemcy, dokąd wysłano 233 tys. ton mleka i śmietany (+26,2 proc.) za 163,3 mln euro (o 15,2 proc. więcej niż w 2013 r.) - poinformowała Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA). Oznacza to, że ponad 61 proc. tych produktów trafiała z Polski do zachodniego partnera.

Na drugim miejscu znalazła się Białoruś, do której wywóz artykułów mleczarskich w poprzednich latach prawie nie istniał. Białoruś kupiła od nas 25,4 tys. ton płynnego mleka i śmietany za 13,2 mln euro. Eksport do tego kraju był wynikiem wprowadzenia przez Rosję embarga, dlatego eksporterzy zamiast wysyłać towary bezpośrednio do Rosji wywozili je przez Białoruś.

Na trzecie miejscu znalazły się Włochy, dokąd wywieziono 10 tys. ton mleka i śmietany za 11,8 mln euro. Na uwagę zasługuje też 2,5-krotna zwyżka eksportu do Francji (7,8 mln euro przy 3,99 tys. ton). Wzrósł też eksport tych produktów do Wielkiej Brytanii i Czech.

W 2014 r. sery były nadal najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z ok. 35-proc. udziałem w jego wartości. Poza granice Polski w 2014 r. wysłano 204,6 tys. ton serów tj. o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej, a wskutek niższych cen odnotowano 5 proc. spadek wartości eksportu. W sumie wartość eksportu wyniosła 657 mln euro. (PAP)

awy/ jbr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.04.2015, 11:37
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ