Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Minister Sawicki spotkał się w Waszyngtonie z szefem resortu rolnictwa USA Thomasem Vilsackiem oraz szefami komisji rolnictwa amerykańskiego Senatu i Izby Reprezentantów. Głównym celem tych rozmów były zabiegi na rzecz otwarcia rynku amerykańskiego na polskie produkty, w tym jabłka, gruszki oraz drób i produkty drobiowe.
"Głęboko wierzę, że w 2016 roku polskie jabłka będą obecne w Stanach Zjednoczonych, ale czy będą jeszcze w 2015 roku - gwarancji nie ma" - powiedział Sawicki dziennikarzom. Jak relacjonował, w Waszyngtonie usłyszał obiecujące zapewnienia, że strona amerykańska będzie starała się "maksymalnie skrócić i przyspieszyć" niezbędne procedury.
Dodał, że wcześniej, bo już w 2015 roku do USA powinien trafić polski drób i wyroby drobiowe, gdyż z pomyślnym wynikiem zakończyły się amerykańskie inspekcje u polskich producentów. Ponadto Polska zabiega o zgodę na uruchomienie sprzedaży do USA wołowiny oraz jaj kurzych i przetworów jajecznych, ale zajmie to więcej czasu.
Sawicki zastrzegł, że ostateczne decyzje w tych sprawach zależą nie tylko od samej administracji USA, ale też związane są z silnym rolniczym lobby w USA, które chce chronić swój rynek. "Nie zapominajmy, my jesteśmy pierwszy eksporterem jabłek na świecie, ale mimo wszystko mniejszym producentem niż USA. Oni są na drugim miejscu, a my na trzecim" - powiedział. Wskazał, że nie można przewidzieć, jak duży będzie eksport polskich jabłek do USA, bo będzie to też zależało od samych sadowników. Wyraził jednak opinię, że polskie jabłka przebiją się na tutejszym rynku ze względu na ich wysoką jakość. (PAP)
icz/ jm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.07.2015, 09:41 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |