Newsletter

Słowo. Ciało. Muzyka - Retroperspektywy 2018 już w przyszły weekend

13.08.2018, 11:15aktualizacja: 13.08.2018, 11:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Home 2.0
Home 2.0
Uznani artyści z Portugalii, Białorusi, Izraela i Grecji, niektórzy po raz pierwszy w Polsce. Mocne nazwiska, premiery, głośne polskie tytuły. Ponadto spotkania „master class” z Mają Komorowską, Ireną Jun, Cláudią Martins i Rafaelem Carriço. Już w przyszły weekend Teatr CHOREA zaprasza do Łodzi na Międzynarodowy Festiwal Retroperspektywy.

Organizowane co dwa lata Retroperspektywy to miejsce konfrontacji artystycznych teatru niezależnego oraz mainstreamowego, platforma spotkań, warsztatów i dyskusji. Nie różnicują artystów na zawodowców i amatorów, odrzucają podziały na gatunki czy nurty. Tegoroczna edycja festiwalu przebiega pod hasłem „Teatr między Słowami”.

„Zawsze prezentujemy najciekawsze zjawiska teatralne, definiujące kulturową tożsamość współczesnego człowieka - mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny festiwalu. - Program tegorocznej edycji skonstruowaliśmy tak, by pokazać najbardziej skrajne i różnorodne sposoby użycia SŁOWA w teatrze współczesnym. Zobaczymy więc spektakle, które wyznaczają nowe myślenie o teatrze, zacierają różnice między koncertem i misterium, widowiskiem i rytuałem. Wcielają słowo w ciało, a aktora w pieśń i ruch” - podkreśla Rodowicz.

I tak, przed widzami, począwszy od 24 sierpnia, dwa weekendy prezentacji wydarzeń teatralnych, warsztatów i spotkań z artystami.

Otwiera je premierowa 2.0.4.5. „Miniopera metafizyczna” Teatru CHOREA w reżyserii Tomasza Rodowicza, będąca głosem w dyskusji, dotyczącej kondycji duchowej współczesnego człowieka i zagrożeń związanych z cyberświatem. Odpowiedzi na pytanie na ile prace nad sztuczną inteligencją stanowią rzeczywiste zagrożenie dla gatunku ludzkiego wspólnie z artystami Teatru CHOREA będzie można szukać w piątek, 24 sierpnia o godz. 19:00.

Tego samego dnia o godz. 21:00 spektakl „ASCESTICA - Nikos Kazantzakis: Śpiewy z Krety”. Grecki Omma Studio Theater swoją propozycję nazywa „opusem”, bo przyjmuje ona formę teatralnego rytuału, czerpiącego siłę z ludzkiego głosu, Sam tekst – „ASCETICA: Salvatores Dei” to seria duchowych ćwiczeń napisana przez Nikosa Kazantzakisa, pochodzącego z Heraklionu na Krecie.

Pierwszą sobotę Retroperspektyw, o godz. 17:00 rozpocznie Aurora Lubos performensem „Welcome/Witajcie”. Niezależna artystka związana z gdańską i brytyjską sceną tańca współczesnego ma na koncie kilka mocnych, autorskich spektakli solowych. Działanie, które zaprezentuje w Łodzi to jej komentarz w sprawie uchodźców ginących na morzu, próba przeniesienia odległych obrazów w naszą rzeczywistość.

Godzinę później na spotkanie z mistrzami słowa zaprosi widzów jedna z najwybitniejszych polskich aktorek – Maja Komorowska. Poezja Herberta, Miłosza, Pawlikowskiej-Jasnorzewskej stanie się dla artystki narzędziem do tworzenia żywej relacji z uczestnikami.

Sobotni program zamknie o godz. 20:00 przedstawienie „Z życia owadów” Niezależnego Projektu Teatralnego i Muzycznego z Białorusi, zrealizowane na podstawie 14 wierszy Nikołaja Olejnikowa. Czternaście małych tragedii muzyczno-wokalnych to bardzo szczególny spektakl na krawędzi epickiego dramatu i dziecięcych wyliczanek.

Organizatorzy festiwalu nie zapominają o najmłodszych. Mają dla nich widowisko „Bracia Polarnej Zorzy”, oparte na mało znanych baśniach i legendach krajów nadbałtyckich. Spektakl jest wielowarstwowy, bogaty na poziomie muzyki, obrazu oraz światła, o czym publiczność przekona się w niedzielę (26.08) w samo południe. Wielobarwne obrazy tworzą aktorzy Teatru Figur Kraków - jeden z najbardziej znanych teatrów cieni w Polsce.

Na zakończenie pierwszego weekendu (26.08, g. 20.00) publiczność zobaczy przedstawienie „Lear. The Bastard's Story (Lear. Puppets and People)“ izraelskiej grupy Malenki Theatre. Podtytuł spektaklu traktować można i dosłownie i w przenośni, bo grupa wykorzystuje na scenie lalki teatralne i marionetki. W warstwie dramaturgicznej ta trawestacja dzieła Wiliama Szekspira skupia się na bezwzględnej i niepohamowanej walce o dziedzictwo.

Retroperspektywy dają możliwość prześledzenia najciekawszych zjawisk współczesnego teatru na świecie, dzięki zagranicznym gościom, takim jak wybitna i wielokrotnie nagradzana grupa tancerzy z Portugali - Vortice Dance Company. Jej widowisko taneczne „Home 2.0.”, w którym wizualizacje w pełni współgrają z tancerzami, mówi o kulturze i wartościach poprzez opowieść o psychospołecznej adaptacji astronautów, żyjących w odizolowanym środowisku statku kosmicznego, tworzącego swoisty dom w kosmosie. Spektakl rozpocznie drugi weekend festiwalu, w piątek (31.08), o godz. 19:00.

Piątkowy wieczór to również koncert „Pokój jej cieniom” tria wokalnego Trzy Dni Później. Słowa i melodie ukażą wielokulturowos´c´ Dolnego Śląska, z którego pochodzą wokalistki. Artystki opisują go jako tygiel wydarzeń historycznych i społecznych, widziany oczami kobiet na przestrzeni kilku wieków. Obok rodzinnych wspomnień, pojawiają się te, oparte na twórczości Anny Louise Karsch czy Ester Golan. Początek o godz. 21:00.

Sobotę rozpocznie druga z propozycji Teatru CHOREA, czyli „Rój. Sekretne życie społeczne” w reżyserii Janusza Adama Biedrzyckiego. Jest to historia o rolach społecznych, więziach rodzinnych, religijnym podporządkowaniu i miłosnej manipulacji, stanowiąca źródło pogłębionej wiedzy o analogiach między światem ludzkim i światem pszczół. Po raz kolejny Teatr CHOREA do współpracy zaprosił osoby niewidome i słabowidzące. Pokaz festiwalowy o godz. 18:00.

Dwie godziny później Galeria i Pracownia Art Brut oraz Igor Gawlikowski zaprezentują „Słowa” - wystawę i multimedialny muzyczny performens, którego bezpośrednią inspirację stanowią prace twórców zrzeszonych we wrocławskiej Galerii i Pracowni Art Brut. Kluczem dla działań performatywnych jest „słowo”, które w kontekście prac twórców zyskuje nowe, rozszerzone znaczenie.

Ostatni dzień festiwalu to głośny monodram „Matka Makryna”, stworzony na podstawie powieści Jacka Dehnela, w którym zobaczymy Irenę Jun, uznawaną za jedną z najlepszych wykonawczyń ról Beckettowskich na świecie. Tym razem wystąpi w monologu przeoryszy klasztoru bazylianek w Rzymie, która w latach 40. XIX wieku stała się obiektem fascynacji i uwielbienia polskiej emigracji i europejskiej prasy. Tajemnicza kobieta sięgnęła szczytów władzy, zarówno świeckiej, jak i kościelnej. Początek, godz. 18:00.

A na finał (godz. 20:00) muzyka słów oraz słowa wydobyte z muzyki w ramach koncertu neTTheatre. Program łączy fragmenty najgłośniejszych spektakli grupy: „Kukła. Księga Blasku”, „Znak Jonasza”, „Bieguny”, „HIDEOUT/Kryjówka” czy „Hindełe. Siostra sztukmistrza”. Na scenie wybitni twórcy: Mariusz Bonaszewski, Paweł Passini, Paweł Janyst, Beata Passini, D'Roots Brothers, Daniel Moński. Całość w efektownej oprawie wizualizacji Marii Porzyc.

Festiwalowy program dopełniają „master class” przygotowane przez mistrzów dla młodych adeptów sztuki aktorskiej: „Słowo na scenie, niewykorzystany potencjał” (Maja Komorowska), „Słowo pisane a słowo mówione” (Irena Jun) i „Słowo przemienione w gest sceniczny” (Cláudia Martins and Rafael Carriço). Są jeszcze wolne miejsca.

Z kolei najmłodsi - w wieku 0-6 lat - w obecności rodziców wybrać się mogą w obie niedziele festiwalu na zajęcia umuzykalniające wg teorii E.E. Gordona, które poprowadzi Natalia Wicher. Będą się one składać w dużej mierze ze śpiewanek zróżnicowanych tonalnie i rytmicznie oraz rytmiczanek w typowych i nietypowych metrach.

Wszystkie wydarzenia Retroperspektyw odbędą się w Fabryce Sztuki w Łodzi. Karnety i bilety na poszczególne z nich można kupić online lub w biurze Teatru CHOREA - organizatora - lub zarezerwować poprzez formularz na stronie www.retroperspektywy.com.

Uwaga: Szczegółowe informacje na temat akredytacji redakcyjnych i foto: goo.gl/HpdVzx

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.08.2018, 11:15
Źródło informacji Teatr Chorea
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ