Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej na małe ekrany widzów z Polski, Niemiec i Francji trafia obsypany nagrodami historyczny, fabularyzowany serial dokumentalny „Wojna i ja”. Współautorami międzynarodowego artystycznego sukcesu niezwykle oryginalnej produkcji, opowiadającej o trudnym wojennym czasie z perspektywy europejskich dzieci, są polscy twórcy: zdjęcia efektowe do serialu powstały we Wrocławiu z użyciem figurek, makiet i modeli stworzonych przez łódzkich artystów.
Przez wiele dekad narrację o II wojnie światowej kształtowali wyłącznie dorośli, choć przecież najbardziej bezbronnymi ofiarami tych traumatycznych wydarzeń były dzieci. Wyreżyserowany przez Matthiasa Zirzowa 8-odcinkowy serial telewizyjny po raz pierwszy oddaje im głos, czerpiąc bezpośrednio z zachowanych historycznych źródeł, czyli dziecięcych pamiętników i biografii z lat 1938-1945. „Wojna i ja” (tytuł międzynarodowy: "Kids of Courage") śledzi losy chłopców i dziewcząt z Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji, Norwegii, Czech, Polski i Niemiec, a kolejne odcinki podejmują temat życia w getcie, oblężenia Stalingradu, obozów zagłady czy Hitlerjugend.
O wyjątkowej artystycznej wartości międzynarodowej produkcji decyduje wysoki walor edukacyjny, przyjęcie osobistej dziecięcej perspektywy i ukazanie grozy wojny bez epatowania przemocą. To wynik połączenia scen aktorskich i oryginalnych materiałów dokumentalnych ze zdjęciami efektowymi na makietach. I właśnie za tę ostatnią część, zrealizowaną we wrocławskim Centrum Technologii Audiowizualnych, odpowiadają Polacy: producent TOTO Studio, przy wsparciu koproducenta EC1 Łódź – Miasto Kultury oraz Momakin, producenta wykonawczego i dystrybutora serii.
„Miniaturowe, zaprojektowane z największą dbałością o detal modele fiordów norweskich, getta w Częstochowie czy stepu w Kazachstanie to dzieło scenografki Agaty Gorządek – zdradza Katarzyna Gromadzka z Momakin. – Nad ich wykonaniem oraz przygotowaniem kilkunastu figurek w skali 1:16, prawie 40 w skali 1:35 i dziesiątek żołnierzyków w skali 1:72 miesiącami pracował zespół łódzkich artystów plastyków” – dodaje. Ich dzieło, a także zdjęcia Jana Pawła Trzaski stały się składowymi sukcesu serialu „Wojna i ja” potwierdzonego nagrodą dla najlepszego dziecięcego programu dokumentalnego na Niemieckim Festiwalu Mediów dla Dzieci GOLDENER SPATZ, Srebrną Walkirią na Festiwalu Filmów Historycznych i Wojennych w Kętrzynie czy Białym Słoniem dla telewizyjnej produkcji roku dla dziecięcej widowni.
Polscy widzowie po raz pierwszy obejrzą serial „Wojna i ja” dzięki premierze w TVP ABC. Stacja emitować będzie osiem 25-minutowych odcinków codziennie o godz. 21:05, począwszy od dnia 1 września 2019 r., czyli 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Tego samego dnia nadawanie serii rozpocznie francuski kanał ARTE. Dzień wcześniej, w sobotę 31 sierpnia, produkcja trafi na ekrany niemieckich telewizorów, a premierze na kanale KIKA towarzyszy objazdowa interaktywna wystawa „Wojna i ja. Wojenne dzieci 1939-1945”. Do 6 września w samym sercu Berlina, na Dorothea-Schlegel-Platz przy Friedrichstrasse spacerowicze mogą zajrzeć do trzech kontenerów, w których drobiazgowo odtworzono warunki życia młodych bohaterów serialu: Antona, Sandrine i Very. Ponadto jeszcze w tym roku serial zagości na ekranach polskich kin.
Kontakt prasowy:
Karolina Maciejewska
tel. kom. +48 794 390 045
e-mail: pr@momakin.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.08.2019, 18:39 |
Źródło informacji | Momakin |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ