Newsletter

Zlecone: 20-lecie pracy systemu bankowego HEUTHES-GRYFBANK

26.03.2012, 11:00aktualizacja: 26.03.2012, 11:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W marcu 2012 r. mija 20 lat od wdrożenia nadal działającego systemu HEUTHES-GRYFBANK w PBKS SA (Pomorskim Banku Kredytowym w Szczecinie) i BDK SA (Banku Depozytowo-Kredytowym w Lublinie). W kilka lat po wdrożeniu, system był wykorzystywany na blisko 10 tys. stanowisk w PBKS i 5 tys. w BDK. W styczniu 1999 r. Bank PEKAO SA i trzy banki komercyjne (PBKS, BDK, PBG) połączyły się w jeden bank pod wspólną nazwą Bank PEKAO SA. HEUTHES uczestniczył w konsolidacji, a jego oprogramowanie w dalszym ciągu jest wykorzystywane w PEKAO SA. Obecna, 10. wersja systemu GRYFBANK, w dalszym ciągu jest używana przez kilka tysięcy użytkowników w tym banku, który obecnie należy do UniCredit Group (wiodącej grupy bankowej w Europie Środkowej). System obejmuje dwie instalacje, które obsługują niestandardowe produkty bankowe i rozliczenia międzynarodowe.

GRYFBANK był przez wiele lat najważniejszym produktem HEUTHES, stanowiąc system zarówno dla centrali banku, jak i jego oddziałów, filii oraz ekspozytur. Innowacją, którą wniósł na rodzimy rynek rozwiązań bankowych, było rozdzielenie obsługi produktów bankowych od księgowości bankowej i wprowadzenie elastycznego języka opisu produktów bankowych. Dzięki tej technologii bank może samodzielnie w szybki sposób budować nowe produkty i natychmiast oferować je klientom bez pracochłonnego testowania oprogramowania.

Do budowy systemu HEUTHES wykorzystał szereg własnych technologii. Jedną z kluczowych jest KOBADIBUS (ang. Knowledge Base Driven Information System, Sterowany Bazą Wiedzy System Informatyczny). Obejmuje ona bazę wiedzy o regułach obsługi produktów bankowych, które podlegają zmianom w czasie, w przestrzeni klientów i ich segmentów. Inną ważną technologią jest BALANCED-CLIENT-SERVER, która zapewnia równomierny i optymalny rozkład obciążenia pomiędzy serwerem bazy danych, siecią a stacją roboczą użytkownika przy skomplikowanych algorytmach przetwarzania. Połączenie GRYFBANK/WWW i serwera IGG było pierwszym w Polsce systemem przetwarzania chmurowego, w którym terminalem do systemu bankowego stała się przeglądarka internetowa, co zostało wdrożone w 1999 roku.

HEUTHES wdrożył również własny system wirtualizacji. Dostępne wówczas na rynku rozwiązania były niedojrzałe i zmusiły firmę do zbudowania własnego systemu wirtualizacji desktopowej. Umożliwiała ona współdzielenie aplikacji bankowej przez wielu użytkowników za pośrednictwem sieci TCP/IP. Systemy bankowe mogły być uruchamiane jako aplikacje serwerowe, przesyłając jedynie ekrany do stacji zdalnej (zgodnie z rozszerzonym protokołem Telnet). Po wbudowaniu mechanizmów load balancing, rozwiązanie funkcjonuje w banku do dnia dzisiejszego.

Z czasem GRYFBANK i dziesiątki opracowanych przez HEUTHES systemów bankowych stworzyły spójne środowisko - Infostradę Bankową. Obecnie HEUTHES planuje w GRYFBANK wymianę stosowanych baz danych. Podobne przejście zastosowano w systemie GRYFCARD, który obecnie wykorzystuje PostgreSQL lub Oracle. GRYFCARD pracuje w bankach od 1995 r. i od 17 lat wspiera banki w rozliczaniu operacji dokonanych kartami płatniczymi. Z kolei od 11 lat w PEKAO SA pracuje MULTICENTAUR, który zastąpił funkcjonujący w PBKS od 1996 r. system CENTAUR. Warto wspomnieć, że jubileusz 20 lat pracy systemu GRYFBANK zbiega się z 23-leciem powołania do życia (w 1989 r.) HEUTHES Sp. z o.o.

Firma i jej systemy otrzymały wiele prestiżowych nagród przyznawanych przez wydawnictwa branżowe. Należą do nich m.in.:

- Gazela Biznesu (w latach: 2011, 2010, 2009, 2008, 2003);

- Hit Roku dla Instytucji Finansowych (w latach: 2012, 2011, 2010, 2009);

- IT@BANK Najlepsze Firmy Informatyczne dla Sektora Finansowego (w latach: 2011, 2010, 2008);

- Diamenty FORBESA (w latach: 2012, 2011);

- Quality International Forum Jakości (w latach: 2009, 2007);

- Gepard Biznesu (w roku 2010);

- Efektywna Firma (w roku 2010);

- Złoty Bit SDP (w roku 2009);

- Brązowy Laur Klienta (w roku 2008);

- Złoty Pingwin (w roku 2003).

20-letnie działanie systemu GRYFBANK w tak zmiennych warunkach bankowych - obejmujących m.in. denominację, problem roku 2000, liczne fuzje, zmiany planów kont i numeracji produktów, znaczne zwiększenie wolumenu transakcji i różnorodności oferty bankowej - oznacza, że system był dobrze zaprojektowany i do dzisiaj jest sprawnym i użytecznym narzędziem dla środowiska bankowego, z którego HEUTHES może być dumny. Warto zauważyć, że sukces firmy HEUTHES na arenie aplikacji bankowych nie byłby możliwy bez wsparcia pracowników banku, którzy służąc wiedzą i doświadczeniem, wnieśli niebagatelny wkład w ostateczny kształt systemu GRYFBANK.

Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.heuthes.pl.

Źródło informacji: HEUTHES Sp. z o.o.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 26.03.2012, 11:00
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ