Pobierz materiał i Publikuj za darmo
PARYŻ, 8 września, 2011 r. /PRNewswire/ - JR, artysta i zdobywca nagrody TED, zaprezentował w dniu dzisiejszym część swojego projektu pod nazwą "Inside Out", którego hasło brzmi: "Nadszedł już czas, Yalla!". Jego koncepcja opiera się na przyklejaniu wielkich czarno-białych portretów na ścianach i ulicach, dając możliwość ludziom na całym świecie do wyrażania swoich przekonań.
"Nadszedł już czas, Yalla!" trwa właśnie w Izraelu (Tel Awiw) i Palestynie (Betlejem oraz Ramallah). JR i jego zespół ustawią trzy duże budki fotograficzne, w dniach 3 - 11 września, pozwalające zrobić do ok. tysiąca zdjęć dziennie. Palestyńczycy i Izraelczycy zachęcani są do robienia zdjęć, a w zamian za to swego rodzaju oświadczenie otrzymują wielkoformatowy portret, który może znaleźć się gdziekolwiek tylko chcą - indywidualnie lub wraz z grupą.
"Kiedy po raz pierwszy pracowałem tutaj nad projektem Face2Face, naklejałem portrety Izraelczyków i Palestyńczyków pokazując, że pomimo różnic, Palestyńczycy i Izraelczycy są na tyle podobni, aby móc się wzajemnie zrozumieć - mówi JR. - Później wróciłem tam w 2010 roku, aby zorganizować pierwsze wycieczki, pozwalające ludziom odkrywać zarówno Izrael, jak i Palestynę podczas jednego wyjazdu. Teraz wracam tam jako drukarz, udostępniając ludziom budki fotograficzne za darmo, tak aby mogli stworzyć własne portrety, obklejać ulice swoich społeczności i dzielić się swoimi przekonaniami. Każdy może przekazać historię poprzez sztukę, i 'Nadszedł już czas' przełamuje bariery ekspresji poprzez udostępnienie ludziom narzędzi, przy pomocy których mogą dać się zobaczyć i usłyszeć".
W kontekście sytuacji izraelsko-palestyńskiej będącej na rozdrożach - przemian świata arabskiego oraz społeczności izraelskiej, domagających się sprawiedliwości społecznej - "Nadszedł już czas" na wysłuchanie milczącej większości, która wierzy, że rozwiązanie prowadzące do istnienia dwóch krajów dla dwóch narodów czeka na wdrożenie i przyniesie pokój oraz wspólny dobrobyt.
JR stwierdza: "Chcemy pokazać, że istnieje ogromne poparcie dla pokoju po obu stronach i że młodzi ludzie pragną zmian, aby móc zabezpieczyć swoją przyszłość. Naszą rolą jest po prostu stworzenie pozytywnego przekazu publicznego, zarówno w Izraelu, jak i w Palestynie...".
Projekt nosi nazwę "Nadszedł już czas - Yalla!", ponieważ "Yalla!" jest słowem arabskim używanym zarówno przez Palestyńczyków, jak i Izraelczyków, oznaczającym "dalej/dawaj/podążaj za mną".
JR stworzył projekt Inside Out po otrzymaniu nagrody TED. Umożliwia ona wyjątkowej osobie spełnienie jednego życzenia mającego zmienić świat. Życzeniem JR-a było zapoczątkowanie największego globalnego projektu artystycznego z udziałem społeczeństwa. Od kiedy wyraził swoje życzenie w marcu 2011roku, ponad 40 tysięcy ludzi z Brazylii, Tunezji, Francji, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Pakistanu, Japonii, Nowej Zelandii, Urugwaju, Tajlandii i innych krajów wniosło wkład w tworzenie portretów.
Przewiduje się, że "Inside Out" w Izraelu i Palestynie: "Nadszedł już czas, Yalla!" stanowić będzie największe dotychczasowe pojedyncze działanie grupowe. Po zakończeniu projektu zostanie wydana książka w językach arabskim, hebrajskim, francuskim i angielskim, aby zilustrować jego wpływ. Zrealizowany zostanie także krótki dokument przez reżysera Alastaira Siddonsa, który śledził projekt "Inside Out" i już opublikował krótki film na temat Tunezji (http://www.youtube.com/theinsideoutchannel).
"Nie można nie być zainspirowanym przez obrazy i historie wyłaniające się z projektu 'Inside Out' autorstwa JR-a - mówi dyrektor ds. nagrody TED, Amy Novogratz. - Zbyt często pozytywne historie nikną pośród konfliktu i wierzę, że 'Inside Out' przełamuje postrzeganie powierzchowne i umożliwia ludziom, aby pokazali światu kim są i w co tak naprawdę wierzą. Nie mam wątpliwości, że 'Nadszedł już czas, Yalla!' ujawni większą ilość pięknych obrazów, poruszających chwil, i mam nadzieję, także możliwość zmiany".
Na temat projektu "Inside Out"
Inside Out to projekt artystyczny z udziałem społeczeństwa, który przekształca przekazy tożsamości osobistej w dzieła sztuki. Każdy otrzymuje wyzwanie polegające na użyciu czarno-białych portretów fotograficznych do odkrycia, ujawnienia i przekazania nieopowiedzianych historii i obrazów ludzi na całym świecie. Te cyfrowo przekazywane obrazy są przetwarzane na plakaty i wysyłane z powrotem do współtwórców projektu tak, aby mogli zaprezentować je w swoich społecznościach. Ludzie mogą uczestniczyć w nim indywidualnie lub jako część grupy. Plakaty można umieścić w dowolnym miejscu, poczynając od pojedynczych obrazów w oknie biura, poprzez ścianę opuszczonego budynku, kończąc na stadionie pełnym ludzi. Prezentacje te zostaną udokumentowane, zarchiwizowane, i zostaną udostępnione w Internecie pod adresem http://www.insideoutproject.net/.
Projekt Inside Out jest wspierany przez nagrodę TED, która co roku oferuje wyjątkowej osobie "życzenie mające zmienić świat". Nagroda TED wspomaga zwalczanie ubóstwa, zmniejszanie braku tolerancji religijnej, poprawę zdrowia w skali globalnej, stawianie czoła otyłości dzieci, postęp edukacji, a teraz stanowi także inspirację dla sztuki na całym świecie.
Linki:
http://www.tedprize.org
http://www.jr-art.net
http://www.dailymotion.com/jr
http://www.youtube.com/user/TheInsideOutChannel
http://www.facebook.com/pages/JR-Artist/223272651023002
http://www.facebook.com/timeisnowyalla
Źródło: Nagroda TED
KONTAKT:
Erin Allweiss,
tel. +1-202-446-8265,
e-mail: eallweiss@groupsjr.com
Źródło informacji: PR NewsWire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.09.2011, 15:28 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |