Newsletter

Kongres 590: przedsiębiorcy o barierach w rozwoju eksportu

17.11.2016, 17:05aktualizacja: 17.11.2016, 17:05

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

O barierach polskich firm w eksporcie swoich produktów i oczekiwanej pomocy ze strony rządu mówili przedsiębiorcy na jednym z paneli rozpoczętego w czwartek w podrzeszowskiej Jasionce Kongresu 590.

Jednym z uczestników panelu „Jak odblokować rynki zagraniczne dla polskich producentów” był prezes firmy PESA Tomasz Zaboklicki. Jak mówił, każdy rząd próbował coś poprawić w kwestii wsparcia eksportu polskich firm. „Jednym wychodziło to lepiej, innym gorzej” – ocenił.

Prezes PESY zaznaczył, że eksport zaczyna się w Polsce, bo to w kraju firma musi zdobyć kapitał i doświadczenie potrzebne w eksporcie. Według niego polskim przedsiębiorcom trudno te dwa elementy zdobyć, bo „na cztery przetargi w Polsce, trzy są dedykowane”. „Jeden przetarg jest uczciwy. Jeśli nie damy równych praw wszystkim podmiotom, wtedy trudno zdobyć doświadczenie i kapitał, i następnie wyjść na zewnątrz. Bo wówczas za granicą pytają: czemu chcecie funkcjonować u nas, skoro w waszym kraju was nie chcą” – mówił Zaboklicki.

O doświadczeniach eksportowych Ursusa mówił w trakcie panelu prezes tej firmy Karol Zarajczyk. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że konkurentami dla Ursusa w Afryce są przedsiębiorstwa z Chin i Indii, które mogą zaoferować finansowanie zakupu ciągników z pomocą swoich rządów.

Zarajczyk podkreślił, że potrzebna jest koordynacja polityki zagranicznej w eksporcie. „Nie ma koordynacji resortowej. Widać to zwłaszcza w Afryce. Brakuje również strategii i deklaracji dotyczącej mobilności elektrycznej, co nas szczególnie interesuje” – mówił prezes Ursusa. Jego zdaniem polski rynek wewnętrzny jest znakomity, ale nie możemy na nim faworyzować firm zagranicznych. (PAP)

huk/ pad/ woj/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.11.2016, 17:05
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ