Newsletter

Koniec produkcji magnetowidów na świecie

23.07.2016, 11:47aktualizacja: 23.07.2016, 11:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Japońska firma Funai Electric, która po wycofaniu się Panasonica w 2012 roku była ostatnim producentem magnetowidów na świecie, ogłosiła zaprzestanie ich produkcji do końca lipca. Tym samym po 60 latach magnetowidy ostatecznie odchodzą do lamusa.

Mimo że magnetowidy wyszły w dużym stopniu z użytku po pojawieniu się na rynku odtwarzaczy DVD, jeszcze w ub. roku Funai sprzedał ich 750 tys. na całym świecie, głównie w Stanach Zjednoczonych. Dla porównania: 15 lat temu firma produkowała rocznie 15 mln magnetowidów.

Powodem ostatecznego zaprzestania produkcji nie jest więc brak popytu, ale kłopoty z poddostawcami dla fabryki w Chinach. Funai poinformował, że jeden z nich odmówił kontynuowania dostawy komponentu, bowiem nie opłacała mu się produkcja na tak małą skalę.

Firma nie opublikowała żadnego oficjalnego komunikatu o tym, że magnetowidy przechodzą do historii, ale informacja przedostała się do lokalnych mediów, a następnie do portali społecznościowych. Użytkownicy Twittera żegnają magnetowidy hasztagiem #RIP i dzielą się wspomnieniami oraz zdjęciami stosów kaset wideo, których nie mają jak odtworzyć.

Socjolodzy wskazują z kolei, jaką rewolucję wywołało rozpowszechnienie się magnetowidów w latach 70. Programy telewizyjne można było nagrać, zamiast tylko obejrzeć w momencie emisji. To oznaczało swobodniejsze wykorzystanie czasu wolnego, ale także stopniowe odejście od tradycyjnego gromadzenia się całych rodzin przed telewizorem o jednej porze.

Historia magnetowidów rozpoczęła się w 1956 roku, kiedy mała firma Ampex z Kalifornii wypuściła na rynek VRX-1000 - pierwsze urządzenie pozwalające na rejestrację obrazu na taśmie magnetycznej. Jednak ze względu na wysoką cenę przez lata z magnetowidów korzystały głównie stacje telewizyjne. Dopiero w latach 70. pojawiły się modele dostępne dla ogółu. (PAP)

kot/ mal/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.07.2016, 11:47
Źródło informacji AFP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ