Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W ostatnich latach opolski teatr stał się miejscem najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce. W maju tego roku w TJK gościli przedstawiciele teatrów z 50 krajów Europy na konferencji teatralnej ETC (European Theatre Conference). 22 września na deskach Kochanowskiego pokazana została polsko-hiszpańska koprodukcja „I’m Nowhere / Znikanie” w reżyserii i według konceptu Norberta Rakowskiego. Za kilka dni kolejne, międzynarodowe wydarzenie „The Best European Show”, w reżyserii Harisa Pašovića.
Produkcja przekracza granice i łączy artystów różnych narodowości, kultur i tradycji teatralnych. Do realizacji przedsięwzięcia przystąpiły: Fondazione Teatro Due Parma (Włochy), Kosovo National Theatre (Kosovo), Teatru Malta (Malta), Narodowy Teatr - SNG Nova Gorica (Słowenia). Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu pełni w tym projekcie rolę koproducenta wykonawczego. Premierowy weekend już 13, 14 i 15 października na Dużej Scenie Teatru im. Jana Kochowskiego w Opolu.
„Tę koprodukcję chcielibyśmy wykorzystać jako okazję do zbadania: czym jest dziś europejski teatr? Jaka jest współczesna Europa? Jakie są nasze obowiązki i zakres odpowiedzialności w teatrach publicznych i w sztuce, którą tworzymy? - mówi Haris Pašović, reżyser.
Zobaczymy satyryczno-komediową opowieść o współczesnej Europie i jej teatrze. Na scenie poznamy międzynarodowe jury, które musi wyłonić zwycięzcę pierwszego Europejskiego Festiwalu Teatralnego, stworzonego na wzór Konkursu Piosenki Eurowizja. Zadanie okazuje się trudniejsze, niż ktokolwiek mógł przewidzieć. Polityka, prywatne ambicje, afery miłosne i odważne wizje artystyczne przenikają się podczas finałowej nocy, gdzie podejmowane są ostateczne decyzje. Stawka jest wysoka, presja rośnie. I niemal wszystko, co może pójść źle - idzie źle…
Pełna rozmowa dostępna na platformie YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=WH7hQqa6ukQ
„To show, które pokazuje sytuacje i problemy, którym europejski teatr stawia czoła […] Jurorzy próbują wybrać najlepsze show, ale kończą na zadawaniu pytań, takich jak: co to znaczy być Europejczykiem?” - dodaje Sean Buhagiar, dramaturg.
The Best European Show" nie tylko bawi, ale przede wszystkim skupia się na istotnych kwestiach dotyczących współczesnej Europy. Poprzez wielonarodową obsadę i tematykę staje się pretekstem do rozmów o istocie europejskiego teatru, złożoności współczesnej Europy oraz poczucia europejskiej tożsamości.
To też doskonały przykład tego, że teatr może być miejscem spotkań, dialogu, poszanowania różnic, a jednocześnie wyrażania wspólnych wartości. Produkcja wpisuje się w realizowaną od kilku sezonów misję Kochanowskiego: „teatru wielu głosów, różnych spojrzeń”.
Ostatnie bilety dostępne na: https://bilety.teatropole.pl/rezerwacja/termin.html?idw=396&idg=1&lang=pl
Projekt realizowany przy wsparciu ETC Development Grant.
Działania ETC są współfinansowane przez Unię Europejską (@creative.eu)
Twórcy:
Koncept i reżyseria: Haris Pašović
Tekst: Marko Bratuš
Dramaturgia: Sean Buhagiar
Scenografia i kostiumy: Krystian Szymczak
Choreografia: Robert Nuha
Muzyka: Trimor Dhomi
Reżyseria świateł: Branislav Milinković
Wideo: Dino Hujić
Inspicjentka: Urszula Kraska
Obsada: Paola De Crescenzo, Davide Gagliardini, May-Linda Kosumovic, Armend Smajli, Philip Leone-Ganado, Gianni Selvaggi, Ana Facchini, Ibrahim Koma, Felix Römer, Weronika Kozakowska, Błażej Stencel, Małgorzata Kowalska
Logotypy:
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu (Polska),
Fondazione Teatro Due Parma (Włochy),
Kosovo National Theatre (Kosovo
Teatru Malta (Malta),
Narodowy Teatr - SNG Nova Gorica (Słowenia).
Źródło informacji: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.10.2023, 10:15 |
Źródło informacji | Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
BMW Art Car Collection celebrates 50th anniversary with global tour
- 12.03.2025, 11:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Co 4. Polak nie potrafi wskazać żadnego aspektu, którym Polska mogłaby się poszczycić. Rusza kampania, która promuje polskie osiągnięcia: „We Did It In Poland”
Dumę ze swojego kraju odczuwa ponad 56 proc. Polaków, a wśród powodów tego uczucia prym wiodą postacie i wydarzenia historyczne, jak wynika z najnowszego badania. Tylko 4 proc. respondentów wskazuje innowacje w dziedzinie wynalazków, a 3 proc. osiągnięcia technologiczne. Aż 41 proc. badanych uważa, że pod względem ogólnego rozwoju pozostajemy w tyle za innymi krajami Europy, tymczasem fakty są takie, że Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE. By wzmocnić patriotyzm oraz świadomość Polaków w tym względzie rusza kampania We Did It In Poland Fundacji WłączeniPlus pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jej celem jest nagłaśnianie polskich osiągnięć oraz budowanie dumy narodowej, wzmacnianie poczucia przynależności i sprawczości Polaków.- 11.03.2025, 10:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Fundacja Włączeni Plus
-
Przesłanie „Symfonii Miłosierdzia” do słów św. Faustyny Kowalskiej dotrze do ok. 6 mld ludzi na Ziemi PAP
- 07.03.2025, 16:24
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ