Newsletter

Bloomberg Philanthropies Asphalt Art Initiative przyznaje 19 europejskim miastom granty na przekształcenie ulic i przestrzeni publicznych

11.10.2022, 12:25aktualizacja: 11.10.2022, 12:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Bloomberg Philanthropies
Bloomberg Philanthropies
Asphalt Art Initiative zapewnia miastom finansowanie i wsparcie techniczne dla inspirowanych sztuką projektów przebudowy ulic, które poprawiają bezpieczeństwo ruchu ulicznego, rewitalizują przestrzeń publiczną i ponadto angażują lokalne społeczności. Najnowsze dane wskazują na znaczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych oraz niebezpiecznych zjazdów w dziesiątkach miejsc, w których wykonano projekty sztuki ulicznej.

Amsterdam, Nowy Jork – 11 października 2022 – Bloomberg Philanthropies ogłosiło, że 19 miast europejskich otrzyma granty od Asphalt Art Initiative w wysokości $25,000 na wykonanie projektów, które wykorzystują sztukę i design do poprawy bezpieczeństwa na ulicach i ich rewitalizacji. Rozszerzenie programu zostało ogłoszone podczas Bloomberg CityLab 2022, najważniejszego globalnego szczytu miast organizowanego wraz z Aspen Institute.

Wśród 19 wybranych projektów Asphalt Art Initiative w Europie znalazły się:

- nowa i zrewitalizowana przestrzeń dla pieszych w 11 miastach: Bruksela, Belgia; Zagrzeb, Chorwacja; Brno, Czechy; Helsinki, Finlandia; Reykjavik, Islandia; Florencja, Prato, Rzym, Włochy; Ferizaj, Kosowo; Cluj-Napoca, Rumunia; i Madryt, Hiszpania;

- udoskonalenia bezpieczeństwa pieszych w 5 miastach: Tirana, Albania; Gdynia, Polska; Bratysława, Słowacja; Koszyce, Słowacja; i Leon, Hiszpania;

- murale na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych w 3 miastach: Warna, Bułgaria; Ateny, Grecja; i Stambuł, Turcja.

Program Asphalt Art Initiative realizowany przez charytatywną organizację z Nowego Jorku Bloomberg Philanthropies jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie miast na całym świecie, by sztukę wykorzystywać jako skuteczny i niskobudżetowy sposób na ożywienie oraz poprawę bezpieczeństwa na ulicach, placach, przejściach dla pieszych czy skrzyżowaniach. Działanie to ma na celu tworzenie nowych, tętniących życiem przestrzeni publicznych, współpracę między jednostkami komunalnymi, a także zaproszenie do współdziałania lokalnych społeczności w tym artystów. Realizacja tych 19 wybranych projektów będzie bazować na sukcesie wcześniej przyznanych 42 grantów Asphalt Art Initiative dla amerykańskich miast oraz na projektach pilotażowych w trzech miastach europejskich.

Program inspirowany jest zrealizowaną podczas kadencji burmistrza Michaela R. Bloomberga (2002-2013) rewitalizacją ulic Nowego Jorku, zwiększającą bezpieczeństwo pieszych oraz działalnością charytatywną Bloomberg Phlianthropies, będącą filią Bloomberg Associates, doradzającej miastom na całym świecie w zakresie wdrażania projektów ulicznych inspirowanych sztuką. Dodatkowo do grantów, wybrane miasta otrzymają także doradztwo techniczne, które zapewni Bloomberg Associates oraz City of Milan’s Agency for Mobility, Environment, and Territory (AMAT).

„Projekty miejskiej sztuki ulicznej są sprawdzonym, niskobudżetowym sposobem dla miast, by ożywić przestrzeń publiczną, budować społeczność oraz zwiększyć bezpieczeństwo - powiedział Michael R. Bloomberg, założyciel Bloomberg Philanthropies, 108. burmistrz Nowego Jorku. - Popularyzacja Asphalt Art Initiative w Europie pomoże zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na kreatywne projektowanie ulic, jednocześnie jednocząc większą liczbę artystów i liderów społeczności lokalnych wokół siły sztuki publicznej”.

Wpływy Asphalt Art

Do tej pory Bloomberg Philanthropies przyznała już 42 granty Asphalt Art Initiative dla amerykańskich miast oraz na projekty pilotażowe w trzech miastach europejskich. W ramach Asphalt Art Initiative zrealizowano 31 projektów, w których przekształcono za pomocą sztuki łącznie 330 tys. stóp kwadratowych powierzchni ulic, angażując w proces projektowania i instalacji prawie 7000 członków społeczności lokalnych i niespełna 150 artystów.

Podlegające ciągłej ocenie projekty Asphalt Art już teraz wykazują wyraźne korzyści dla lokalnych społeczności takie jak:

- Poprawa bezpieczeństwa pieszych: w Kansas City, w Missouri, artystyczne przeprojektowanie skrzyżowania o dużym natężaniu ruchu i prędkości aut, poskutkowało spadkiem średniej prędkości o 45%. Kolorowe wyeksponowanie krawężników w Baltimore, w Maryland, zwiększyło o 41% częstotliwość ustępowania pierwszeństwa pieszym.

- Rewitalizacja przestrzeni publicznej: w Glasgow, w Szkocji odmieniona została zapomniana przestrzeń o wielkości 20 tys. stóp kwadratowych, która znajduje się tuż przy wejściu do dworca kolei podmiejskiej oraz w punkcie przecięcia głównych tras rowerowych i ścieżek dla pieszych. Zaś artystyczny projekt w Amsterdamie, w Holandii, ozdobił kolorowymi donicami oraz fragmentami chodnika plac Plein 40-45, mieszczący się w pobliżu tętniącego życiem lokalnego targowiska, przyciągając klientów w dni targowe oraz ożywiając okolicę dla jej mieszkańców.

- Zaangażowanie społeczności: mieszkańcy dzielnicy Friendship w Pittsburgh, w Pensylwanii, zaangażowali się w przeprojektowanie miejskiego skrzyżowania, zaczynając od warsztatów służących opracowaniu rysunków projektu, skończywszy na wspólnym malowaniu muralu pod kierownictwem artystów. W centrum Saginaw, w Michigan, 29 artystów i prawie 500 mieszkańców spotkało się w celu stworzenia całodniowego "Paint-A-Thon". Po ukończeniu wspólnego dzieła, ankietowani goście byli w 100% zadowoleni z jego realizacji, a 83% właścicieli pobliskich firm uznało, że murale przyniosły korzyści ich biznesowi.

„Od naszej przełomowej pracy w Nowym Jorku, do projektów w całych Stanach Zjednoczonych, a aktualnie rozszerzających się na Europę, Asphalt Art Initiative swoim działaniem nadal podkreśla nowe możliwości dla miejskiego krajobrazu - powiedziała Janette Sadik-Khan, dyrektor ds. transportu Bloomberg Associates i była komisarz nowojorskiego departamentu transportu. -Projekty takie jak te, nie tylko łączą ludzi, ale sprawiają, że ulice są bezpieczniejsze, dlatego zachęcamy miasta na całym świecie do malowania własnych arcydzieł komunikacyjnych”.

„Sztuka publiczna może inspirować społeczność do współpracy i tworzyć bezpieczniejsze, bardziej tętniące życiem ulice – dodała Kate D. Levin, która kieruje programem Sztuki w Bloomberg Philanthropies, a także instytucją zarządzającą zasobami kultury w Bloomberg Associates oraz jest byłym komisarzem nowojorskiego departamentu spraw kulturalnych. - Rozszerzenie Asphalt Art Initiative na 19 europejskich miast jeszcze bardziej podkreśli wyjątkową skuteczność sztuki w rozwiązywaniu problemów miejskich po obu stronach Atlantyku” – podsumowała.

Biblioteka zasobów Asphalt Art Initiative:

- Badanie bezpieczeństwa: ostatnie badanie Asphalt Art Safety przeprowadzone przez Bloomberg Philanthropies we współpracy z Sam Schwartz Consulting, wykazało wyraźną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w grupie 22 projektów sztuki asfaltowej w USA. W tym spadek liczby wypadków o 50% z udziałem pieszych lub rowerzystów. Wyniki badań i więcej informacji o każdym z projektów można znaleźć na stronie internetowej: Asphalt Art Initiative website.

- Przewodnik po Asphalt Art: W 2019 roku Bloomberg Philanthropies opublikował również Asphalt Art Guide, zawierający studia przypadków i najlepsze praktyki z miast na całym świecie. Przewodnik, do którego władze i praktycy we wszystkich 50 stanach USA i 90 krajach uzyskali dostęp ponad 7500 razy, jest bezpłatny do pobrania na stronie AsphaltArt.bloomberg.org/guide/, teraz z nowymi tłumaczeniami na język holenderski, hiszpański, włoski, francuski, niemiecki i polski.

- Aplikacja Bloomberg Connects: więcej informacji, zdjęć i filmów na temat istniejących i nadchodzących projektów Asphalt Art Initiative jest już dostępnych w Bloomberg Connects bezpłatnej aplikacji mobilnej dla sztuki i kultury.

Zdjęcia, podcasty i filmy do wykorzystania w mediach

Filmy i zdjęcia wraz z napisami i opisami można pobrać tutaj.

O Bloomberg Philanthropies

Bloomberg Philanthropies inwestuje w 941 miastach i 173 krajach na całym świecie, aby zapewnić lepsze, dłuższe życie jak największej liczbie osób. Organizacja skupia się na pięciu kluczowych obszarach tworzenia trwałych zmian: sztuka, edukacja, środowisko, innowacje rządowe i zdrowie publiczne. Bloomberg Philanthropies obejmuje wszystkie działania Michaela R. Bloomberga, w tym jego fundację, filantropię korporacyjną i osobistą, a także Bloomberg Associates, firmę konsultingową działającą pro bono w miastach na całym świecie. W 2021 roku Bloomberg Philanthropies rozdzieliło 1,66 miliarda dolarów. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź bloomberg.org lub śledź nas na Facebooku, Instagramie,YouTube, Twitterze oraz LinkedIn.

O Bloomberg Associates

Bloomberg Associates to filantropijne ramię konsultingowe organizacji charytatywnej Michaela R. Bloomberga, Bloomberg Philanthropies. Założone w 2014 roku, pracujące ramię w ramię z miastami klienckimi, aby poprawić jakość życia mieszkańców, przyjmując strategiczne, oparte na współpracy i zorientowane na wyniki podejście do uczynienia miast silniejszymi, bezpieczniejszymi, bardziej sprawiedliwymi i wydajnymi. Nasz zespół uznanych na całym świecie ekspertów i liderów branży, pracował z miastami na całym świecie nad setkami projektów, aby zapoczątkować zmiany i przekształcić dynamiczną wizję w rzeczywistość. Więcej informacji na temat firmy konsultingowej można znaleźć na stronie www.bloombergassociates.org lub śledzić nas na Twitterze.

KONTAKT:
Rebecca Carriero
Bloomberg Philanthropies
tel.: +1 (212) 205-0182
e-mail: rebeccac@bloomberg.org 

Kontakt dla mediów w Polsce:
Karina Cywińska
24/7Communication
tel. kom.:+48 733 202 417
e-mail: karina.cywinska@247.com.pl 

Źródło informacji: Bloomberg Philanthropies

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.10.2022, 12:25
Źródło informacji Bloomberg Philanthropies
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ