Newsletter

Indeks trwałości mediów IREX: tendencyjny przekaz i autocenzura zmorą mediów w Europie Wschodniej

27.04.2016, 18:01aktualizacja: 27.04.2016, 18:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

WASZYNGTON, 27 kwietnia 2016 r. /PRNewswire / - Na zapytanie, jak media służą ich potrzebom, dla Gruzinów, Mołdawian i Ukraińców znaczącym problemem okazał się zbyt niski poziom, upolitycznienie i dążenie do sensacji. Indeks trwałości mediów 2016 (MSI) IREX dla Europy i Eurazji opiera się na najnowszych spostrzeżeniach konsumentów wraz z opiniami profesjonalistów z mediów. Serwis http://www.irex.org/msi udostępnił pełny tekst raportu.

Logo - http://photos.prnewswire.com/prnh/20160426/360007LOGO

Uczestnik gruzińskiej ankiety wypowiedział się następująco: "Przekaz tendencyjny to nieprzyjemna prawda naszego systemu mediów". Dodał, że powszechnie wiadomo, iż "wszystkie źródła medialne reprezentują interesy poszczególnych partii politycznych, ugrupowań lub samego rządu". Odnosząc się do jakości przekazu medialnego recenzent z Ukrainy powiedział: "Niestety nasza polityka państwowa, media, a nawet organizacje pozarządowe nie analizują rzeczywistych przyczyn. Społeczeństwo zajmuje się skutkami, nie analizując powodów".

IREX ocenia "zdrowie" branży medialnej w poszczególnych krajach z zastosowaniem pięciu kryteriów, uwzględniając środowisko prawne, jakość dziennikarstwa oraz praktyki zarządzania mediami. Pracownicy mediów z każdego kraju oceniają punktowo poszczególne kryteria, dodając opinie o jakości. Poszerzona metodyka na 2016 r., wstępnie zastosowana w Gruzji, Mołdawii i na Ukrainie poszerzyła zakres oceny w formie odrębnego zestawu pytań zadanych konsumentom mediów ukierunkowanych na ocenę tego, w jakim stopniu media służą ich potrzebom informacyjnym. Odpowiedzi wykazały istotną różnicę pomiędzy opiniami pracowników mediów a opiniami społeczeństwa obywatelskiego na temat mediów.

Podczas gdy wiele rządów nadal stosuje przeszkody wobec niezależnego dziennikarstwa, dziennikarze w krajach europejskich i eurazjatyckich w obliczu obniżających się dochodów z reklamy i sponsoringu, stosują autocenzurę w odniesieniu do krytycznych wypowiedzi na temat firm. Jeden z uczestników ankiety przeprowadzanej w Macedonii podkreślił: "Obecnie stało się trudniejszym opublikowanie czegokolwiek przeciwko firmie Telekom lub dostawcy prądu niż przeciwko rządowi". Uczestnicy z Albanii poinformowali, że międzynarodowy operator telefonii komórkowej nie zamieszcza swojej reklamy w gazecie Shquip ze względu na krytykę swoich usług.

Wśród krajów dających oznaki poprawy w środowisku medialnych wymieniono Ukrainę, Armenię i Kosowo. Wśród krajów, w których środowisko medialne uległo pogorszeniu, wymieniono Azerbejdżan, Białoruś i Kazachstan.

Amerykańska Agencja Rozwoju Międzynarodowego finansuje MSI w 21 krajach. MSI jest zaufanym przeglądem "zdrowia" mediów zagranicznych, dostarcza darczyńcom, obrońcom mediów, miejscowym pracownikom oraz naukowcom szczegółowe dane za okres 15 lat.

Źródło: IREX

KONTAKT:

Jennifer Nevin Anderson

Dyrektor ds. komunikacji

IREX

tel. +1 (202) 628-8188

e-mail: jnevin@irex.org

www.irex.org/msi

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.04.2016, 18:01
Źródło informacji PR Newswire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii