Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Bad Romance” nowa wystawa prac z kolekcji mBanku „m jak malarstwo”
Kuratorzy:
Marta Antoniak
Tomek Baran
miejsce: Galeria ASP Rondo Sztuki, Rondo im. gen. Jerzego Ziętka 1, Katowice
czas trwania: 18.02.2023-09.04.2023
Wystawa „Bad Romance”, na którą składają się obrazy z kolekcji mBanku, jest dostępna dla zwiedzających od 18 lutego w Galerii ASP Rondo Sztuki w Katowicach. Jest to wyjątkowa – zarówno pod kątem prac, jak i samej formuły – prezentacja młodego polskiego malarstwa. Aranżacja wystawy i jej intrygujący tytuł są oparte na kontraście między tym, co proponują artyści, a brokatową, ocierającą się o kicz oprawą. Wśród wystawianych obiektów znajdują się prace m.in. Natalii Załuskiej, Moniki Falkus, Urszuli Madery, Alicji Pakosz czy Krzysztofa Gila. Kuratorami wystawy są Marta Antoniak i Tomek Baran.
mBank od kilku lat konsekwentnie buduje kolekcję dzieł polskich artystów malarskich pod uważnym okiem komisji składającej się z ekspertów związanych z rynkiem sztuki współczesnej. W ten sposób powstaje jeden z nielicznych tego typu zbiorów korporacyjnych w Polsce, który już dziś cieszy się uznaniem.
„W 2022 roku nasza kolekcja powiększyła się o 44 prace, pod którymi podpisało się 31 młodych artystów. W sumie zbiór liczy już 98 niezwykle zróżnicowanych dzieł. Chociaż >>m jak malarstwo<< – jak sama nazwa wskazuje – koncentruje się na malarstwie, to obiekty zgromadzone w kolekcji czasem wychodzą poza jego klasyczną definicję. Młoda sztuka współczesna potrafi zaskakiwać i często jest nieoczywista. Taka też jest nasza wystawa. Wymaga zatrzymania się, zmusza do refleksji” – mówi Cezary Stypułkowski, prezes mBanku i pomysłodawca projektu.
Komisja zakupów, na czele której od początku stoi Piotr Sarzyński (znawca i recenzent rynku sztuki), dokonując wyboru, stara się zachować równowagę między dwoma grupami młodych twórców. Z jednej strony włącza do kolekcji prace artystów już zauważonych, mających na swym koncie ciekawe wystawy indywidualne i zbiorowe, reprezentowanych przez prestiżowe galerie. Z drugiej, poszukuje twórców dopiero wchodzących w dorosły świat sztuki, nierzadko świeżo po dyplomie, jeszcze nieodkrytych przez profesjonalne galerie prywatne, ale zdradzających ponadprzeciętny talent.
„W minionym roku uważnie obserwowaliśmy młodych artystów, dyskutowaliśmy, jeździliśmy po Polsce, oglądaliśmy wystawy i zwiedzaliśmy pracownie w poszukiwaniu prawdziwych malarskich perełek. W budowaniu naszej kolekcji staramy się patrzeć na malarstwo w poszerzonym polu sztuki, dostrzegać i włączać do zbioru jego mniej konwencjonalne przykłady. Takich >>naruszeń<< tradycyjnych granic gatunku mieliśmy w minionym roku kilka” – wyjaśnia Piotr Sarzyński, przewodniczący komisji zakupów.
Wspomniane granice malarstwa z pewnością przekraczają „Tomiszcza” Alicji Kubickiej – instalacja z książek stworzonych przez artystkę z nieudanych i pociętych obrazów. Do kategorii ciekawych eksperymentów z malarską materią zaliczyć należy prace Filipa Rybkowskiego, Marcina Janusza czy Szymona Szewczyka. Z kolei obrazy Vadima Korosa powstają dzięki jego „współpracy” z komputerem i specjalnym programem ingerującym w proces twórczy artysty. Wreszcie zakupione do kolekcji dzieło Szawła Płóciennika, to typowy asamblaż, zaś praca Zuzanny Śmigielskiej ciekawie łączy tradycyjne malarstwo z elementami videoartu. W kolekcji znalazł się także niezwykły malarski dywan Stacha Szumskiego. Artysta ten z okazji wystawy stworzył również wyjątkowy mural w Rondzie Sztuki będący formą zapisu malarskiej improwizacji.
Wystawę „Bad romance” można oglądać w Galerii ASP Rondo Sztuki w Katowicach do 9 kwietnia. Wstęp jest bezpłatny. Na jej otwarciu było ponad 500 osób. Był to rekord frekwencyjny otwarcia wystaw w Galerii ASP Rondo Sztuki w Katowicach od ponad dekady. Większym zainteresowaniem cieszyło się jedynie otwarcie wystawy Davida Lyncha w 2009 roku.
Szczegółowe informacje o projekcie „m jak malarstwo” dostępne są pod adresem www.mjakmalarstwo.pl, gdzie można obejrzeć poszczególne prace z kolekcji.
mBank jest jednym z liderów odpowiedzialnej bankowości w Polsce. W ramach swojej strategii realizuje ambitne cele środowiskowe, społeczne i związane z odpowiedzialnym prowadzeniem biznesu. Informacje o tym, jakie bank osiąga postępy i jakich przestrzega standardów w tym zakresie, można znaleźć na stronie https://www.mbank.pl/o-nas/odpowiedzialnosc-spoleczna/
Źródło informacji: mBank
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.02.2023, 13:03 |
Źródło informacji | mBank |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
„Played, Worn & Torn Auction” od Julien's powraca do miasta muzyki z legendarną aukcją 20-21 listopada 2024 r.
- 19.11.2024, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Saudyjska Komisja Filmowa uroczyście zamyka drugą edycję Konferencji Krytyki Filmowej
- 15.11.2024, 09:08
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Image
Te nietypowe znaleziska z lumpeksów zaskoczyły wszystkich
Branża tekstylna stoi w obliczu poważnych wyzwań środowiskowych. Szacuje się, że co roku produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część nigdy nie trafia do konsumentów lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W ten sposób 92 miliony ton ubrań trafia każdego roku na wysypiska, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach czy terenach wiejskich, przyczyniając się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. To ilość, która mogłaby wypełnić… 1,5 miliona ciężarówek.- 14.11.2024, 08:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Semcore Sp. z o.o.