Newsletter

MC: pierwszy hackathon - przełom w podejściu do danych publicznych (komunikat)

26.09.2016, 16:58aktualizacja: 26.09.2016, 16:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

30 godzin pracy programistów do tego dane zbierane przez instytucje publiczne i efekt jest piorunujący. W niedzielę, 25 września, zakończył się pierwszy rządowy maraton programistów, czyli Hackathon danych publicznych. 90 osób w 17 zespołach tworzyło przez weekend aplikacje wykorzystujące dane publiczne i walczyło o nagrody o łącznej puli ponad 50 tys. zł. Trzy zwycięskie projekty zostaną wdrożone.

Nagrody zwycięskim zespołom wręczyła Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska.

- 1 nagrodę - 18000 zł oraz płatny staż w Centralnym Ośrodku Informatyki zdobył zespół „Fringers” za aplikację służącą do szybszego załatwiania spraw w urzędach.

- 2 nagrodę (13000 zł) przyznano „Zielonym Diabłom” za aplikację służącą do wyszukiwania tańszych zamienników leków refundowanych.

- 3 nagroda (9500 zł) trafiła do zespołu „Media 3.0 SAP” za opracowanie gry bazującej na danych o budżecie miejskim Wrocławia.

- Nagrodę specjalną, ufundowaną przez Polską Wytwornię Papierów Wartościowych w wysokości 10000 zł, otrzymał zespół „sprawdzparagraf.pl” za rozwiązanie służące wykrywaniu klauzul niedozwolonych w umowach i regulaminach.

Trzy zwycięskie aplikacje zostaną wdrożone przez Ministerstwo Cyfryzacji w przyszłym roku. Formalności z tym związane rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Prototypy aplikacji to nie jedyny efekt pierwszego w Polsce rządowego Hackathonu danych publicznych. Ministerstwo Cyfryzacji potraktowało bowiem wydarzenie również jako warsztat dla samej administracji. Praca programistów pozwoliła na praktyczną weryfikację jakości i sposobu udostępniania danych przez instytucje publiczne. Chodzi o to, by doświadczenia uczestników, trudności, na jakie się natknęli przy korzystaniu z danych publicznych czy inne braki przekuć w konkretne działania naprawcze Ministerstwa Cyfryzacji i innych resortów.

Jak komentuje Agata Miazga, zastępca dyrektora Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego

MC: liczymy na to, że uczestnicy i eksperci Hackathonu zaangażują się w budowę społeczności wokół portalu danepubliczne.gov.pl i będą razem z nami czuwać nad jakością danych publicznych i podsuwać pomysły, jak na potrzeby odbiorców najlepiej odpowiadać i jak rozwijać sam portal.

Hackathon danych publicznych to tylko element procesu otwierania danych, koordynowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. W ubiegłym tygodniu rząd przyjął Program otwierania danych publicznych, którego celem jest uwolnienie potencjału danych publicznych i zwiększenie ich wykorzystania przez wszystkich zainteresowanych: środowiska biznesu, nauki, organizacji pozarządowych, a także samą administrację. A potencjał, jaki tkwi w danych publicznych jest ogromny. Przy czym w Polsce pozostaje on na razie niewykorzystany. Chodzi więc o to, by go uwolnić.

W Londynie na bazie danych z samej tylko komunikacji miejskiej powstało ok. 500 aplikacji, które dają zatrudnienie 5 tys. osób. Szacunki mówią, że wielkość rynku open data w UE przekracza w tym roku 55 mld euro, a w 2020 roku ma wynieść 75 mld euro, co przełoży się na 0,47% PKB. Szacuje się, że wielkość rynku open data w Polsce w 2020 roku może sięgnąć 1,12 mld euro – to pokazuje, że Polska danymi stoi i dopiero zaczyna z niego korzystać.

Relacja z wydarzenia znajduje się w serwisie twitter.com/hackathongovpl

Pomysły na temat usprawnień i rozwoju portalu danepubliczne.gov.pl można zgłaszać na otwartedane@mc.gov.pl

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mkz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 26.09.2016, 16:58
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ