Newsletter

MC: weekend online czy offline? Nie szalej w social mediach (komunikat)

10.05.2019, 15:29aktualizacja: 10.05.2019, 15:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Jesteś dobrze wychowany, kulturalny i elokwentny? Przy okazji dojrzały, odpowiedzialny i powściągliwy? Chodzący ideał! To teraz rzuć okiem na swoje profile w mediach społecznościowych. Wszystko się zgadza?

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że - dzięki wzajemnym powiązaniom – w sieci dzielisz się informacjami nie tylko ze swoimi znajomymi, ale też znajomymi znajomych, a czasem i z nieznajomymi. To oczywiste – Internet i media społecznościowe stwarzają wiele nowych możliwości. Jednak ich niewłaściwe wykorzystanie może nieść za sobą także zagrożenia. Jak ich uniknąć?

Internetowy savoire vivre

Tak jak w życiu realnym, tak i w wirtualnym obowiązują niepisane, ale przyjęte i przestrzegane przez internautów zasady komunikowania się. Taki internetowy savoire vivre to netykieta. Oto kilka podstawowych zasad:

- Wyrażaj się jasno i precyzyjnie – dbaj o staranny język, pisz na temat, rzeczowo i konkretnie.

- Szanuj innych – staraj się wyrażać swoje opinie kulturalnie, nie obrażaj, nie trolluj, nie spamuj, nie lajkuj stron/zdjęć/postów, które krzywdzą innych.

- Bądź profesjonalny – szanuj swoją prywatność i prywatność innych, sprawdzaj źródła informacji, nie plotkuj, nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji.

- Bądź uprzejmy – zachowuj się w sieci tak samo, jak w osobistym kontakcie, uważaj na żarty – nie każdy ma podobne poczucie humoru, nie krytykuj i nie wyśmiewaj osób, które słabiej radzą sobie w sieci.

Teren prywatny

– Warto pamiętać, że decydując się na korzystanie z mediów społecznościowych, akceptujemy regulamin, czyli zawieramy umowę z serwisem. To on określa, na jakich zasadach portal może wykorzystać zamieszczane przez nas treści – mówi Anna Borkowska z Akademii NASK. – Taka umowa jest zazwyczaj korzystna dla serwisu, przyznając mu prawo do dysponowania publikowanymi przez nas – użytkowników – materiałami – dodaje ekspertka NASK.

To dlatego jednym z najbardziej istotnych wyzwań, związanych z korzystaniem z Internetu, jest ochrona prywatnych danych. I tutaj też mamy dla Ciebie kilka dobrych rad:

- Zabezpiecz swoje konto silnym hasłem.

- Zapoznaj się z zasadami ochrony danych osobowych w mediach społecznościowych, w których chcesz założyć swój profil. Niektóre serwisy umożliwiają ustawienia ograniczeń dostępu do profilu użytkownika przez inne osoby.

- Zastanów się zanim coś zamieścisz na swoim profilu. Nigdy nie publikuj w sieci intymnych informacji.

- Weryfikuj tożsamość osób, które zapraszają Cię do grupy znajomych, zanim zaakceptujesz zaproszenia.

- Co jakiś czas sprawdzaj ustawienia prywatności na swoim profilu. Zasady ochrony prywatności oraz domyślne ustawienia mogą się czasem zmieniać.

- Pamiętaj o wylogowywaniu się z serwisu po zakończeniu pracy. W ten sposób zabezpieczasz swoje konto przed dostępem nieznajomych.

– To, o czym powinniśmy pamiętać na co dzień to fakt, że informacje opublikowane w Internecie przestają być prywatne i mogą się dostać w niepowołane ręce – przypomina Anna Borkowska z Akademii NASK. – Nie pozwalajmy na to – dodaje ekspertka.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.05.2019, 15:29
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ