Newsletter

MC: weekend online czy offline? Nie szalej w social mediach (komunikat)

10.05.2019, 15:29aktualizacja: 10.05.2019, 15:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Jesteś dobrze wychowany, kulturalny i elokwentny? Przy okazji dojrzały, odpowiedzialny i powściągliwy? Chodzący ideał! To teraz rzuć okiem na swoje profile w mediach społecznościowych. Wszystko się zgadza?

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że - dzięki wzajemnym powiązaniom – w sieci dzielisz się informacjami nie tylko ze swoimi znajomymi, ale też znajomymi znajomych, a czasem i z nieznajomymi. To oczywiste – Internet i media społecznościowe stwarzają wiele nowych możliwości. Jednak ich niewłaściwe wykorzystanie może nieść za sobą także zagrożenia. Jak ich uniknąć?

Internetowy savoire vivre

Tak jak w życiu realnym, tak i w wirtualnym obowiązują niepisane, ale przyjęte i przestrzegane przez internautów zasady komunikowania się. Taki internetowy savoire vivre to netykieta. Oto kilka podstawowych zasad:

- Wyrażaj się jasno i precyzyjnie – dbaj o staranny język, pisz na temat, rzeczowo i konkretnie.

- Szanuj innych – staraj się wyrażać swoje opinie kulturalnie, nie obrażaj, nie trolluj, nie spamuj, nie lajkuj stron/zdjęć/postów, które krzywdzą innych.

- Bądź profesjonalny – szanuj swoją prywatność i prywatność innych, sprawdzaj źródła informacji, nie plotkuj, nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji.

- Bądź uprzejmy – zachowuj się w sieci tak samo, jak w osobistym kontakcie, uważaj na żarty – nie każdy ma podobne poczucie humoru, nie krytykuj i nie wyśmiewaj osób, które słabiej radzą sobie w sieci.

Teren prywatny

– Warto pamiętać, że decydując się na korzystanie z mediów społecznościowych, akceptujemy regulamin, czyli zawieramy umowę z serwisem. To on określa, na jakich zasadach portal może wykorzystać zamieszczane przez nas treści – mówi Anna Borkowska z Akademii NASK. – Taka umowa jest zazwyczaj korzystna dla serwisu, przyznając mu prawo do dysponowania publikowanymi przez nas – użytkowników – materiałami – dodaje ekspertka NASK.

To dlatego jednym z najbardziej istotnych wyzwań, związanych z korzystaniem z Internetu, jest ochrona prywatnych danych. I tutaj też mamy dla Ciebie kilka dobrych rad:

- Zabezpiecz swoje konto silnym hasłem.

- Zapoznaj się z zasadami ochrony danych osobowych w mediach społecznościowych, w których chcesz założyć swój profil. Niektóre serwisy umożliwiają ustawienia ograniczeń dostępu do profilu użytkownika przez inne osoby.

- Zastanów się zanim coś zamieścisz na swoim profilu. Nigdy nie publikuj w sieci intymnych informacji.

- Weryfikuj tożsamość osób, które zapraszają Cię do grupy znajomych, zanim zaakceptujesz zaproszenia.

- Co jakiś czas sprawdzaj ustawienia prywatności na swoim profilu. Zasady ochrony prywatności oraz domyślne ustawienia mogą się czasem zmieniać.

- Pamiętaj o wylogowywaniu się z serwisu po zakończeniu pracy. W ten sposób zabezpieczasz swoje konto przed dostępem nieznajomych.

– To, o czym powinniśmy pamiętać na co dzień to fakt, że informacje opublikowane w Internecie przestają być prywatne i mogą się dostać w niepowołane ręce – przypomina Anna Borkowska z Akademii NASK. – Nie pozwalajmy na to – dodaje ekspertka.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.05.2019, 15:29
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ