Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Portret należy do wąskiej grupy zachowanych pasteli Marteau, z których większość została zniszczona podczas Powstania Listopadowego. Artysta, silnie związany z dworem królewskim, był jednym z kluczowych portrecistów kultury stanisławowskiej - uwieczniał zarówno elity polityczne i artystyczne, jak i gości słynnych „obiadów czwartkowych”. W tym kontekście portret Anny Teresy Potockiej z Ossolińskich dokumentuje obecność jednej z najbardziej wpływowych kobiet epoki w kręgu dworskim, będącej towarzyszką i faworytą króla, a zarazem matką pisarza Jana Potockiego.
Proweniencja dzieła jest szczegółowo udokumentowana. Od 1783 roku znajdowało się ono w Łazienkach Królewskich jako część Galerii Stanisława Augusta, następnie trafiło do zbiorów księcia Józefa Poniatowskiego w Pałacu pod Blachą, a później do prywatnych kolekcji arystokratycznych, m.in. rodu Tarnowskich.
Portret był prezentowany publicznie w Krakowie w 1913 roku na dwóch ekspozycjach: „Pasteli i Rysunków polskich, francuskich i niemieckich z XVII-XIX wieku” oraz „Wystawie Pamiątkowej Księcia Józefa Poniatowskiego w stuletnią rocznicę bohaterskiego zgonu”. Pokazywano go wtedy razem z drugim pastelowym portretem Marteau, wizerunkiem tancerki Binetti. Oba dzieła przez ponad pół wieku pozostawały w kolekcji Stanisława Tarnowskiego, funkcjonując niemal jako nierozłączna para. Ostatnia znana publiczna prezentacja portretu miała miejsce w 1930 roku na wystawie „Stary Portret”.
Postać samego Marteau powróciła do obiegu publicznego dopiero w 2016 roku, za sprawą wystawy Mistrzowie pastelu: od Marteau do Witkacego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Pokaz ten obejmował także portret Binetti, znajdujący się obecnie w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego.
Portret będzie udostępniany publiczności na stanowisku domu aukcyjnego Mercari Polonia podczas Warszawskich Targów Sztuki (28–30 listopada), gdzie prezentowany jest w imieniu właściciela.
Źródło informacji: Mercari Polonia Sp. z o.o
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 25.11.2025, 09:18 |
| Źródło informacji | Mercari Polonia Sp. z o.o |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Ryszard Kapuściński tłumaczył znaczenie globalnych zmian. Jedną z nich jest transformacja energetyczna
Mistrz polskiego reportażu, opisując największe przemiany dokonujące się na całym świecie, odwoływał się wielokrotnie do podstawowych wartości i potrzeb: sprawiedliwości, rozsądku, troski o wspólnotę i całą planetę. Ten sam ich zbiór stoi dziś u podstaw transformacji energetycznej Polski i Europy. Transformacji koniecznej, racjonalnej, która jednak musi uwzględniać interesy wszystkich obywateli.- 24.11.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
-
Tydzień Twórców CreatorWeek Macao 2025 dobiegł końca, prezentując Makau jako tętniące życiem globalne centrum kreatywności
185 grup twórców obserwowanych przez 2 miliardy fanów na całym świecie przyczyniło się do wzmocnienia wizerunku Makau jako młodzieżowej i innowacyjnej destynacji.- 21.11.2025, 09:33
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ