Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Koncerty inaugurujące Festiwal stały się tradycją, a Salę Koncertową Filharmonii Narodowej co roku wypełniają melomani spragnieni muzyki Mozarta w najlepszym i stylowym wykonaniu. Nie inaczej jest w tym roku” – powiedziała dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej podczas Wielkiej Gali Otwarcia 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie.
Gwiazdami Gali byli: Jessica Pratt (sopran koloraturowy), laureatka m.in. International Opera Award Oscar Della Lirica, która występuje na najważniejszych scenach operowych świata (m.in. mediolańskiej La Scali, Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro La Fenice w Wenecji, londyńskiej Covent Garden, Staatsoper w Wiedniu) oraz Petr Nekoranec (tenor), laureat m.in. Francesco Viñas International Competition, występujący m.in. w monachijskiej Bayerische Staatsoper, wiedeńskim Theater an der Wien oraz paryskim Théâtre des Champs-Elysées.
Solistom towarzyszyła Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) pod batutą Michała Maciaszczyka, a w programie wieczoru znalazły się uwertury i arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, m.in. „Uprowadzenie z seraju”, „Don Giovanni”, „Łaskawość Tytusa”.
Podczas Gali dyrektor Węgorzewska-Whiskerd poinformowała, że w ramach tegorocznej edycji Festiwalu trzy koncerty odbędą się w Wiedniu, z którym Wolfgang Amadeusz Mozart był szczególnie związany – tam powstały jego najważniejsze i najbardziej znane dzieła, tam też zmarł. I tak 19 maja w Sali słynnego Wiener Musikverein powtórzony zostanie warszawski koncert, który zainaugurował Festiwal. Dzień później w słynnym Mozarthaus (domu, który kompozytor wynajmował w Wiedniu najdłużej i w którym napisał słynne „Wesele Figara”) - muzycy wykonają program zatytułowany „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” (kwartety smyczkowe KV 155-158 oraz „Divertimento B-dur” KV 240). 21 maja zaś, w wiedeńskiej Hofburgkapelle, orkiestra MACV pod dyrekcją Adama Banaszaka wykona trzy ostatnie mozartowskie Symfonie (39. Es-dur, 40. G-moll i 41 C-dur).
W Warszawie melomani będą zaś mogli wysłuchać muzyki Mozarta (w tym oper, wielkiej Mszy c-moll KV 427 i dwukrotnie słynnego Requiem d-moll KV 626 w dwóch opracowaniach) w wykonaniu m.in. Acadiana Chamber Orchestra z USA pod batutą Mariusza Smolija, sopranistek Elizabeth Llewellyn i Ruby Hughes, skrzypaczki Elizabeth Pitcairn oraz Zespołu Wokalnego Warszawskiej Orkiestry Kameralnej i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod batutą Antoniego Wita i Adama Banaszaka.
Specjalnie dla dzieci przygotowano warsztaty, spotkania, Mozart Editions lubianej przez widzów Snack Opera. Interesująco zapowiadają się koncert powołanej na festiwal Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej (złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski) oraz Noc Muzeów 18 maja – ze specjalnym mozartowskim programem, skierowanym także do najmłodszych.
Na szczególną uwagę zasługuje program piątej edycji Mozart Junior Festival - a w nim spektakle dla dzieci, premiera familijnej opery „Chcę śpiewać”, warsztaty i koncert Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej - złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski. Piąty Mozart Junior Festival potrwa do 15 czerwca 2024 r.
33. Festiwal Mozartowski zakończy 30 czerwca Mozart Night – Wielka Gala Finałowa pod hasłem „Mozart versus Salieri” w stołecznym Teatrze Polskim. Melomani wysłuchają kompozycji tych dwóch rywalizujących ze sobą -za życia i po śmierci- twórców, jak głosi czarna legenda uwieczniona w filmie „Amadeusz” Miloša Formana.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.05.2024, 16:15 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
#IJHARSnaFerie - czyli nie dajmy się oszukać nie tylko podczas ferii w sklepie i restauracji PAP
Bezpieczne ferie to także bezpieczny i świadomy swoich praw konsument - przypomina przed rozpoczynającą się zimową przerwą w zajęciach szkolnych Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) i podpowiada, w jaki sposób wybierać produkty spożywcze dobrej jakości i nie dać się oszukać.- 17.01.2025, 10:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Zbliża się 18. rocznica śmierci Ryszarda Kapuścińskiego: legendy polskiego reportażu PAP
23 stycznia minie 18 lat od śmierci Ryszarda Kapuścińskiego (1932-2007), najczęściej, obok Stanisława Lema, tłumaczonego za granicą polskiego autora. Pomimo upływu czasu wciąż stanowi on niedościgniony wzór oraz inspirację dla kolejnych pokoleń dziennikarzy, o czym świadczyło rekordowe zainteresowanie wznowioną po latach Nagrodą PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego.- 13.01.2025, 09:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: PAP
-
Image
Laicy równie często jak znawcy przeżywają dreszcze emocji, słuchając Pendereckiego PAP
Słuchając „Siedmiu bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego laicy równie często jak znawcy przeżywają dreszcze emocji. Choć znawcy bardziej analizowali fragmenty utworu, to jego odbiór emocjonalny nie różnił się w zależności od stopnia przygotowania odbiorców - pokazał eksperyment UJ.- 03.01.2025, 09:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Nauka w Polsce