Newsletter

MC: Młodzi w sieci – nadzieje i obawy (komunikat)

22.07.2019, 17:54aktualizacja: 22.07.2019, 17:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Więcej internetowych przestępstw, ataków hakerskich, włamań i kradzieży – to główne obawy nastolatków związane z rozwojem Internetu. Znamy też nadzieje i oczekiwania młodych internautów. Polskie nastolatki dorastały w zupełnie innym środowisku społecznym, technologicznym i kulturowym niż poprzednie generacje. Jak wynika z przygotowanego przez Pracownię Badań Społecznych NASK raportu "Nastolatki 3.0"* młodzi ludzie są online non-stop. Korzystają z sieci samodzielnie już od siódmego roku życia (im młodsze pokolenie, tym kontakt następuje wcześniej).

Internet jest wszystkim

"Nastolatki wykorzystują Internet przede wszystkim do rozrywki i traktują jako medium umożliwiające dostęp do kultury oraz jako ośrodek życia społecznego" – mówi dr Agnieszka Ładna, ekspertka Pracowni Badań Społecznych NASK. "Internet dla młodych ludzi jest źródłem wielu korzyści takich jak poszerzanie wiedz czy możliwość autokreacji" – dodaje.

W związku z tym, że Internet jest dla nich tak ważny, zapytaliśmy młodych ludzi o ich oczekiwania, nadzieje i obawy związane z rozwojem sieci i technologii cyfrowych.

I tak, co trzeci zapytany nastolatek chciałby w przyszłości pracować w zawodzie ściśle związanym z Internetem i/lub technologiami cyfrowymi.

Kolejne pytanie – w jakich sferach życia powinno się według Ciebie w większym stopniu wykorzystywać możliwości Internetu?

Pięć najpopularniejszych odpowiedzi to:

- Edukacja, szkoła, studia, kursy – 61,9 proc.

- Zakupy – 50,5 proc.

- Rozrywka – 46,5 proc.

- Pasje, hobby – 46,2 proc.

- Jedzenie, gotowanie, przepisy – 45,6 proc..

Nadzieje online

Oprócz oczekiwań i potrzeb młodzi Polacy wyrazili nam także swoje nadzieje związane z rozwojem Internetu.

Oto jak odpowiedzieli na pytanie "W związku z rozwojem Internetu mam nadzieję, że…":

- Będzie coraz więcej otwartych i bezpłatnych zbiorów wiedzy, książek, filmów, muzyki, ilustracji, itp. – 74 proc.

- Przez Internet będzie można załatwić coraz więcej spraw urzędowych i/lub administracyjnych – 57,6 proc.

- Inteligentne urządzenia będą miały coraz bardziej przydatne funkcje – 48,1 proc.

- Nauka i technika osiągną poziom zdecydowanie wyższy niż w czasach poprzednich pokoleń – 44,1 proc.

- Będą powstawać coraz atrakcyjniejsze miejsca pracy – 40,8 proc.

- Znikną bariery językowe i/lub kulturowe w komunikacji między ludźmi (język, kultura) – 40,5 proc.

- Coraz większą część pracy i/lub działalności zarobkowej będzie można wykonywać przez Internet – 35,7 proc.

- Reklamy i treści informacyjne będą coraz bardziej dopasowane do potrzeb użytkowników – 32,6 proc.

- Będzie można korzystać z sieci bezinteresownej współpracy (np. bezkosztowa wymiana rzeczy) - 20,4 proc.

- Dzięki technologiom, aby żyć na satysfakcjonującym poziomie, nie będzie trzeba pracować – 15,3 proc.

- Inne – 1,8 proc.

Z obawami

"Młodzi ludzie obawiają się, że wraz z rozwojem Internetu wzrośnie liczba ataków hakerskich, włamań na konta e-mail, kradzieży pieniędzy lub danych" – mówi dr Agnieszka Ładna, ekspertka Pracowni Badań Społecznych NASK. "Nastolatki obawiają się m.in. także tego, że coraz więcej usług w sieci będzie płatnych, w związku z czym nie będą mogli z nich korzystać. Młodzi ludzie wskazują także na obawy związane z ograniczeniem swobody wypowiedzi w Internecie" – dodaje.

Uczniowie zdają sobie też sprawę z zagrożeń, które mogą ich spotkać w Internecie. Bezpośrednie doświadczenie przemocy nie dotyczyło jedynie połowy badanych. Najczęściej nastolatkowie padali ofiarami wyzywania, ośmieszania i poniżania.

"To, co niepokoi to fakt, że blisko co trzeci poszkodowany w sieci uczeń nie podejmuje żadnego działania, nawet rozmowy z bliskimi, które mogłyby udzielić w tej sytuacji wsparcia" – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. "Dlatego wkrótce rozpoczniemy adresowaną do rodziców kampanię edukacyjno-informacyjną. Chcemy ich edukować w zakresie bezpieczeństwa w sieci, m.in. po to, aby najpierw potrafili dostrzec, że ich dziecko jest ofiarą przemocy online, a później wiedzieli, jak mu pomóc" – dodaje szef MC.

* Badanie „Nastolatki 3.0” zostało zrealizowane przez Państwowy Instytut Badawczy NASK od września do listopada 2018 r. To trzecia edycja badania – zapoczątkowanego w 2014 r. i odbywającego się co 2 lata. W badaniu wzięło udział 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski, w tym uczniowie: szkół podstawowych (531), gimnazjów (25), liceów (456) i techników (161).

O projekcie

Projekt "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ nmk/ mam/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.07.2019, 17:54
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ