Newsletter

Nauka i technologie

Badania nad pamięcią: skuteczniej uczymy się, kiedy wymaga to od nas wysiłku

20.11.2024, 08:30aktualizacja: 20.11.2024, 08:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Uczenie się powinno być łatwe i zachodzić szybko? Wcale nie! Aby skutecznie zapamiętać jakieś fakty, ważne jest to, by wkładać wysiłek w przypominanie sobie informacji - nie tylko co jakiś czas, ale i na różne sposoby - wynika z badań Polaków nad pamięcią.

Badania autorstwa dr Ewy Butowskiej-Buczyńskiej i Pauliny Kliś z Uniwersytetu SWPS oraz prof. Katarzyny Zawadzkiej i prof. Macieja Hanczakowskiego z UAM ukazały się w „PNAS” (https://doi.org/10.1073/pnas.2413511121) - jednym z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych na świecie. Naukowcy pokazują, że w procesie zapamiętywania warto połączyć trzy strategie: odtwarzanie z pamięci, powracanie do informacji po jakimś czasie oraz zmienność uczenia.

CHURCHILL WIELKIM POLITYKIEM BYŁ?

Prof. Hanczakowski na przykładzie informacji o Winstonie Churchillu tłumaczy, jak może wyglądać w praktyce korzystanie z opisanych w PNAS strategii. I tak np. na pierwszej lekcji uczniowie dowiadują się, że Winston Churchill był premierem Wielkiej Brytanii w czasie drugiej wojny światowej, a do tego był świetnym mówcą i pisarzem. Na kolejnej lekcji nauczyciel pyta, który premier dostał literackiego Nobla. Na innych zajęciach mogą za to np. paść pytania o to, który z przywódców w czasie II wojny światowej - oprócz Hitlera - lubił malować i często płakał w sytuacjach publicznych. Albo który mąż stanu pił gigantyczne ilości alkoholu - choć nie przed śniadaniem. W odpowiedzi - której w końcu nauczyciel udziela - za każdym razem chodzi o Churchilla. Uczniowie przypominają sobie więc o postaci co jakiś czas, aktywnie szukają o niej informacji w pamięci i oglądają ją w nowych kontekstach. To zaś sprzyja skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Dla porównania: nauczyciel może pytać na każdej lekcji zawsze o to samo: kto był premierem Wielkiej Brytanii w czasie drugiej wojny światowej. Odpowiedź na to pytanie będzie się wydawać łatwiejsza. Wcale jednak nie znaczy to, że postać polityka lepiej zapadnie słuchaczom w pamięć.

PAMIĘĆ LUBI ZMIENNOŚĆ

„Dotąd badania nad pamięcią wskazywały, że uczenie się jest najbardziej efektywne, gdy obejmuje rozłożony w czasie proces odtwarzania z pamięci nauczanych materiałów. W tym badaniu sprawdziliśmy, czy korzyści zarówno z praktyki odzyskiwania, jak i rozłożenia w czasie mogą zostać dodatkowo wzmocnione, gdy wprowadzi się zmienność między sesjami ćwiczeń” - zaczynają swój artykuł w PNAS naukowcy.

Okazało się, że owszem. Proces zapamiętywania informacji stawał się skuteczniejszy, jeśli informacja, którą mieli sobie przypomnieć badani, za każdym razem była prezentowana w innym kontekście.

Więcej na: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C105117%2Cbadania-nad-pamiecia-skuteczniej-uczymy-sie-kiedy-wymaga-od-nas-wysilku

Źródło informacji: Nauka w Polsce

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.11.2024, 08:30
Źródło informacji Nauka w Polsce
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ