Newsletter

Nauka i technologie

MC: Infolinia 116 123 – pierwsza pomoc psychologiczna w zasięgu telefonu i internetu (komunikat)

29.07.2025, 15:26aktualizacja: 30.07.2025, 14:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Coraz więcej osób zmaga się z przeciążeniem emocjonalnym, stanami depresyjnymi, problemami w relacjach, poczuciem osamotnienia czy uzależnieniem od alkoholu. W sytuacjach kryzysowych wsparcia udzielają konsultanci poradni telefonicznej 116 123 oraz platformy 116sos.pl – dostępni anonimowo, bezpłatnie i o każdej porze. W ciągu ostatniego roku odebrali niemal 50 tysięcy telefonów i odpowiedzieli na ponad 30 tysięcy wiadomości na czacie. Dzięki rekordowej dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji, NASK będzie mógł kontynuować i rozwijać to ważne wsparcie przez kolejnych 12 miesięcy.

– Inwestujemy w rozwiązania, które realnie zmieniają życie ludzi. Poradnia telefoniczna 116 123 i platforma 116sos.pl to konkretna pomoc, dostępna natychmiast. Osoby w kryzysie emocjonalnym często nie mogą czekać tygodniami na wizytę u specjalisty. Anonimowa rozmowa – telefoniczna lub online – może być „pierwszą pomocą”, która dostępna jest od ręki – podkreśla wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Rekordowe wsparcie finansowe od resortu cyfryzacji

Resort cyfryzacji podpisał z NASK kolejną umowę dotacyjną, tym razem o rekordowej wartości ponad 11 mln zł. To ponad 2,5 mln zł więcej niż w poprzednim roku i niemal trzy razy tyle, co w roku 2021. Pozwoli to na utrzymanie platformy 116sos.pl, zatrudnienie większej liczby konsultantów i inwestowanie w narzędzia, niezbędne do niesienia wsparcia osobom w kryzysie.

– W NASK wiemy, że w ramach zapewnienia cyberbezpieczeństwa, powinniśmy dbać także o zdrowie psychiczne obywateli. Dlatego, dzięki Ministerstwu Cyfryzacji, które od samego początku finansuje projekt, zapewniamy możliwość działania bezpłatnej poradni telefonicznej 116 123 oraz platformy 116sos.pl (https://116sos.pl/). Dyżury pełnią wykwalifikowane konsultantki i konsultanci Niebieskiej Linii – mówi Katarzyna Skowyra, kierowniczka Zespołu Nowoczesnych Rozwiązań Wsparcia w NASK.

Dowiedz się więcej o platformie 116sos.pl (https://116sos.pl/o-platformie-sos)

116 123 na Pol’and’Rock

Raport Niebieskiej Linii pokazuje, że platforma 116sos.pl (https://116sos.pl/) i poradnia telefoniczna 116 123 stanowią bezpieczną i – co najważniejsze – dostępną od ręki formę kontaktu dla dorosłych, potrzebujących wsparcia. Z pomocy konsultantów można skorzystać całodobowo.

W najbliższym czasie eksperci z NASK, którzy reprezentują platformę 116sos.pl, obecni będą na festiwalu Pol’and’Rock. Będzie można dowiedzieć się, jak działa pomoc przez telefon, z jakimi problemami można się zgłosić i jak wygląda rozmowa z konsultantem.

Współpraca NASK z IPZ

NASK kontynuuje współpracę z Instytutem Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ). Dzięki umowie z maja 2025 obsługę platformy 116sos.pl powierzono ponownie właśnie Niebieskiej Linii IPZ. To organizacja, która od ponad 30 lat realizuje zadania dotyczące przeciwdziałania przemocy domowej i wspiera osoby w kryzysie.

Dzięki kompetencjom technologicznym NASK i unikalnym doświadczeniom IPZ w obszarze zdrowia psychicznego możliwe jest skuteczne niesienie pomocy.

Gdzie szukać wsparcia?

- Zadzwoń pod nr tel. 116 123. (https://116sos.pl/otrzymaj-pomoc/telefon) - Porozmawiaj o swoich problemach na czacie. (https://116sos.pl/otrzymaj-pomoc/czat) - Wyślij wiadomość przez formularz kontaktowy. (https://116sos.pl/otrzymaj-pomoc/formularz) - Znajdź bezpłatny ośrodek pomocowy w swojej okolicy. (https://116sos.pl/osrodki-pomocowe) - Przeczytaj materiały edukacyjne opracowane przez ekspertów. (https://116sos.pl/artykuly?page=1&perPage=10)

Pomoc dla dzieci i młodzieży

Wsparcie w ramach 116 123 i 116sos.pl kierowane jest do osób dorosłych. Osoby poniżej 18. roku życia powinny skontaktować się z organizacjami specjalizującymi się w pomocy dzieciom i młodzieży, których oferta jest lepiej dostosowana do ich potrzeb.

Sprawdź, gdzie warto się zgłosić (https://116sos.pl/telefony-pomocowe)

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ ef/ js/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.07.2025, 15:26
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ