Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:Nowa kampania Ministerstwa Cyfryzacji przeciw dezinformacji. Szczypta prawdy, przerobione zdjęcie, całość doprawiona strachem - to najprostszy „przepis na dezinformację”. Pod takim właśnie tytułem Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło nową kampanię edukacyjną, aby przeciwdziałać dezinformacji. Składa się na nią cykl edukacyjnych filmów, które w przystępny sposób opowiadają o mechanizmach i skutkach manipulowania informacjami w sieci.
"Manipulacja informacjami jest coraz bardziej powszechna. Rozprzestrzenianie się dezinformacji może wpływać na nasze codzienne decyzje, a nawet postawy wobec ważnych spraw społecznych, dlatego tak ważne jest podniesienie świadomości na temat zagrożeń związanych z dezinformacją w sieci" - mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. "Chcemy, żeby dla ludzi było jasne, że nie wszystko, co znajdą w sieci jest prawdą. Nie ma lepszego narzędzia walki z dezinformacją niż świadome społeczeństwo."
Seria 8 filmów edukacyjnych przybliża aktualne tematy, które stają się przedmiotem manipulacji informacyjnej. Zaliczamy do nich zmiany klimatu, szczepionki, teorie spiskowe czy imigrację. Widzowie dowiedzą się też, jak działają narzędzia i mechanizmy dezinformacji, w szczególności coraz bardziej powszechna dezinformacja wizualna, farmy trolli, deepfake i fake newsy.
Kampania „Przepis na dezinformację” nie tylko pokazuje, jak działają fałszywe, zmanipulowane narracje, ale za pomocą prostych porównań - do świetnie znanego odbiorcom świata kulinariów - uczy, jak je rozpoznawać i bronić się przed ich wpływem.
Każdy odcinek jest analizą tytułowego „przepisu”, na podstawie którego powstaje dany rodzaj dezinformacji. Kampania ma uświadomić widzom, jak takie treści są „doprawiane” emocjami, strachem i jak, dzięki prostym zabiegom, rozchodzą się w sieci. Do udziału w kampanii zostali zaproszeni eksperci NASK, przedstawiciele uczelni, medioznawcy.
Cykl filmów składa się z ośmiu odcinków pod zwracającymi uwagę tytułami: „Apetyczny zestaw” – zdjęcia i metody manipulacji nimi, „Klimatyczna sałatka” – dezinformacja dotycząca zmian klimatu, „Pikantne teorie spiskowe”, „Antyszczepionkowa przystawka”, „Specjalność szefa kuchni – deepfake, „Specjały z farmy trolli”, „Imigracyjna zapiekanka” oraz „Wiralowy bulion”.
Kampania będzie emitowana do 5 czerwca na głównych antenach Telewizji Polskiej.
Szeroko zakrojona walka z dezinformacją
Projekt został zrealizowany dzięki finansowaniu Ministerstwa Cyfryzacji i jest częścią szerszej akcji edukacyjnej, która ma na celu wzmacnianie odporności społecznej na dezinformację. Na początku maja tego roku Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK zainaugurowały drugą odsłonę ogólnopolskiej kampanii „Nie bądź internetowym trollem”, która ma podnosić świadomość zagrożeń związanych z dezinformacją w sieci.
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/jak-rozpoznac-dezinformacje-w-sieci-trwa-ogolnopolska-kampania-spoleczna-ministerstwa-cyfryzacji-i-nask
Cykl filmów edukacyjnych “Przepis na dezinformację” jest dostępny na kanale Ministerstwa Cyfryzacji w serwisie YT:
Odcinek nr 1 - “Apetyczny zestaw” https://youtu.be/70Zv_P38nfA
Odcinek nr 2 - “Klimatyczna sałatka” https://youtu.be/zNo3hDtGwtU
Odcinek nr 3 - “Pikantne teorie spiskowe” https://youtu.be/cOGnz5-bnD8UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ has/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.05.2025, 17:31 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |