Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:
e-Doręczenia umacniają swoją pozycję jako standard komunikacji z administracją publiczną. Liczba użytkowników systemu dynamicznie rośnie – dotąd założono już ponad 1,9 mln adresów do doręczeń elektronicznych i łącznie wysłano ponad 35 mln cyfrowych przesyłek poleconych. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy zaoszczędzili już blisko 10,6 mln zł, a coraz więcej spraw urzędowych realizowanych jest całkowicie online.
– e-Doręczenia realnie upraszczają życie obywateli i przedsiębiorców. Umożliwiają szybki, bezpieczny i tańszy kontakt z administracją – bez kolejek, znaczków i awizo. Cieszy nas, że coraz więcej Polek i Polaków wybiera tę formę komunikacji. Cyfrowe usługi publiczne stały się codziennością – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
System e-Doręczeń pokazuje, że cyfrowa komunikacja z urzędami może być szybka, tania i bezpieczna. Dzięki niemu czas doręczenia skraca się z kilku dni do kilku minut, a koszty wysyłki są znacznie niższe. Dla porównania: tradycyjny list polecony za potwierdzeniem odbioru (w formacie S) kosztuje 11,80 zł, natomiast przesyłka elektroniczna jedynie 5,30 zł netto, co oznacza oszczędność na poziomie blisko 50 procent. Co więcej, obywatele korzystający z e-Doręczeń w kontaktach z instytucjami publicznymi nie ponoszą żadnych kosztów.
Najważniejsze korzyści z e-Doręczeń
System e-Doręczeń gwarantuje bezpieczeństwo, poufność oraz moc prawną przesyłek.
Co to oznacza w praktyce?
- Oszczędność czasu,
- Oszczędności finansowe,
- Bezpieczeństwo i poufność korespondencji,
- Zdalny dostęp z dowolnego miejsca,
- Łatwe archiwizowanie i śledzenie doręczeń,
- Ekologiczne ograniczenie papierowej korespondencji.
Jak założyć skrzynkę e-Doręczeń?
Wniosek o założenie skrzynki do doręczeń elektronicznych składa się w pełni online, w zaledwie kilka minut na stronie e-Doręczeń (https://www.gov.pl/web/e-doreczenia).
System e-Doręczeń, jako usługa zaufania publicznego, zyskuje na popularności i staje się integralnym elementem cyfrowej administracji. Od 1 stycznia z rozwiązania korzystają podmioty publiczne, osoby wykonujące zawód zaufania publicznego oraz przedsiębiorcy rejestrujący działalność w KRS i CEIDG.
e-Doręczenia rozwijane są przez Centralny Ośrodek Informatyki we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i Pocztą Polską. To jedno z kluczowych rozwiązań wspierających cyfrową transformację komunikacji między administracją publiczną, obywatelami i przedsiębiorcami.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)
kom/ azk/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.10.2025, 18:32 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |