Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wskaźnik CPI podawany przez GUS wyniósł w analizowanym okresie: 2,5 proc. rdr.
Narodowy Bank Polski opublikował komunikat o wskaźnikach inflacji bazowej w listopadzie 2017 r. W relacji rok do roku inflacja:
- po wyłączeniu cen administrowanych (podlegających kontroli państwa) wyniosła 2,7 proc., wobec 2,2 proc. miesiąc wcześniej;
- po wyłączeniu cen najbardziej zmiennych wyniosła 1,8 proc., wobec 1,5 proc. miesiąc wcześniej;
- po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 0,9 proc., wobec 0,8 proc. miesiąc wcześniej;
- tzw. 15-proc. średnia obcięta, która eliminuje wpływ 15 proc. koszyka cen o najmniejszej i największej dynamice, wyniosła 2,0 proc., wobec 1,7 proc. miesiąc wcześniej.
W kierunku wyższej inflacji oddziaływał przede wszystkim dalszy wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (do 6,0 proc. r/r w listopadzie br. wobec 5,4 proc. w poprzednim miesiącu – głównie w wyniku rosnących cen mleka, serów i jaj) oraz wzrost dynamiki cen paliw do prywatnych środków transportu (do 4,7 proc. r/r w listopadzie br. wobec 1,6 proc. r/r w październiku br., spowodowany rosnącymi cenami ropy naftowej na rynkach światowych).
Narodowy Bank Polski co miesiąc wylicza cztery wskaźniki inflacji bazowej, co pomaga zrozumieć charakter inflacji w Polsce. Wskaźnik CPI pokazuje średni ruch cen całego, dużego koszyka dóbr kupowanych przez konsumentów. Przy wyliczaniu wskaźników inflacji bazowej analizie poddawane są zmiany cen w różnych segmentach tego koszyka. To pozwala lepiej identyfikować źródła inflacji i trafniej prognozować jej przyszłe tendencje. (PAP Biznes)
nik/ jtt/ skr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.12.2017, 18:15 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |