Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zgodnie z danymi „Globalnego raportu konkurencyjności” Polska spadła o trzy pozycje względem zeszłego roku, mimo wzrostu tzw. scoringu, czyli oceny punktowej. "Oznacza to, że inni biegli szybciej" - ocenił dr Piotr Boguszewski z NBP, który koordynuje badanie WEF dla Polski.
Zastrzegł, że obecne dane trudno porównywać z zeszłorocznymi, zmieniła się bowiem metodologia badań, np. włączono do nich mikrofirmy, które w Polsce wskazują na większą liczbę problemów niż firmy duże i średnie. Boguszewski wyjaśnił, że oceny najmniejszych firm obniżyły pozycję Polski. "Gdyby uznać, że wpływ zmian metodyki jest istotny, to właściwie nie powinno się mówić o spadku o trzy pozycje, tylko o 39. miejscu" - powiedział.
"Oceny firm mikro są generalnie istotnie gorsze od ocen dużych firm, małych i średnich" - uważa Boguszewski. Wskazał, że pewne procedury np. podatkowe dla takich firm mogą stanowić obiektywne problemy, podczas gdy dla dużych, które mogą zatrudniać doradców podatkowych - nie.
Wyjaśnił, że różnice w ocenach między mikrofirmami a pozostałymi dotyczą np. oceny standardów finansowych, zbyt dużych kosztów finansowania, sprawności procedur celnych, dostosowania produktów finansowych do oczekiwań, słabej ochrony przed monopolistami.
Wśród najsilniejszych barier dla konkurencyjności polskiej gospodarki po raz kolejny wskazano na przepisy podatkowe (złożoność systemu), ale także na nadmierny fiskalizm, bariery prawa pracy, niestabilność polityki gospodarczej.
Pierwsze miejsce w najnowszym rankingu zajęła Szwajcaria, drugie - Stany Zjednoczone, a trzecie - Singapur. (PAP)
mmu/ maja/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 27.09.2017, 14:45 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |