Newsletter

Krajowa Rada Drobiarstwa: drób eksportowym hitem

15.04.2014, 15:48aktualizacja: 15.04.2014, 15:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

"Polska jest liderem produkcji mięsa drobiowego w UE. Jedna trzecia krajowej produkcji mięsa drobiowego trafia na unijny rynek. Produkcja tego mięsa rośnie, w 2013 r. wyniosła 1 mln 850 tys. Ton" - informuje prezes Krajowej Rady Drobiarstwa, Rajmund Paczkowski.

"Polska branża drobiarska to jeden z najsilniejszych sektorów polskiej gospodarki. Z powodzeniem konkurujemy z producentami z całej Europy i świata, a polski drób jest rozpoznawalny i ceniony przez konsumentów Unii Europejskiej. Możemy być dumni z marki jaką tworzy polski drób" - mówi Paczkowski.

W ciągu ostatnich 10 lat Polska ponad dwukrotnie zwiększyła produkcję mięsa drobiowego. W 2004 roku na rynek trafiło ok. 839 tysięcy ton tego mięsa, podczas gdy w ubiegłym roku było to już 1 mln 849 tysięcy ton. Najwięcej wytwarza się mięsa kurczęcego (ponad 80%) oraz indyczego (17-18%). W ostatnim okresie rośnie też produkcja kaczek i gęsi.

Polska jest jednym z największych unijnych eksporterów mięsa drobiowego. Na rynki zagraniczne wysyłany jest co trzeci kilogram drobiu. W 2013 roku wyeksportowaliśmy ok. 650 tysięcy ton tego mięsa czyli o 9% więcej niż rok wcześniej, a jego wartość wzrosła o 8 proc. do ok. 1,3 mld EUR. 

Bardzo dobry rezultat uzyskano w eksporcie przetworów drobiowych, w ubiegłym roku sprzedano ich aż o 20% więcej niż rok wcześniej czyli 56,8 tys. ton, a jego wartość wyniosła 149 mln EUR.

Największymi odbiorcami polskiego mięsa i przetworów z drobiu były tradycyjnie państwa UE, a wśród nich głównie Niemcy, Wielka Brytania, Czechy i Francja. Najważniejszymi rynkami zbytu z krajów trzecich były Benin i Hongkong. Wzrosła ponad dwukrotnie sprzedaż do Chin oraz do krajów afrykańskich (Benin, Kongo, Togo, Gabon, Liberia).

"Od 2011 roku polski sektor drobiowy posiada własny system certyfikacji mięsa, opracowany w ramach Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP - Quality Assurance for Food Products). Ze znakiem OAMP sprzedawane są piersi drobiowe, piersi indyka, tuszki i elementy młodej polskiej gęsi owsianej. W planach jest produkcja wędlin drobiowych ze znakiem jakości" - poinformował Paczkowski.

Spożycie drobiu, według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, wyniosło w 2013 r. 27 kg na osobę, w tym roku ma ono jeszcze wzrosnąć o 0,5 kg na statystycznego mieszkańca naszego kraju. jeszcze 20 lat temu zjadaliśmy  mięsa drobiowego tylko 10,7 kg na osobę.

Krajowa Rada Drobiarstwa - to największa organizacja sektora drobiarskiego w Polsce. Działa od ponad 20 lat, zrzesza 60 członków - reprezentujących hodowlę, reprodukcję, wylęgi, produkcję towarową drobiu i jaj, przetwórstwo mięsa drobiowego i jaj, sprzedaż drobiu i przetworów mięsa drobiowego, oraz produkcję pasz dla drobiu. Podmioty zrzeszone w KRD posiadają łącznie ponad 65% udziału w rynku krajowym oraz ponad 85 proc. udziału w eksporcie.

Celem działalności tej organizacji jest m.in. stały rozwój i unowocześnianie polskiego drobiarstwa, ochrona interesów hodowców i producentów drobiu oraz przetwórców mięsa drobiowego, ich integracja, reprezentowanie krajowego drobiarstwa wobec władz państwowych. KRD prowadzi szereg działań o charakterze promocyjnym m.in. kampanie "Nowa Jakość w drobiarstwie", "Najlepsza Gęsina na św. Marcina", "Podaj Indyka" czy "Drobiowe Przysmaki". (PAP)

Logo dostępne pod adresem:

Źródło informacji: Krajowa Rada Drobiarska

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.04.2014, 15:48
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ