Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Polska branża drobiarska to jeden z najsilniejszych sektorów polskiej gospodarki. Z powodzeniem konkurujemy z producentami z całej Europy i świata, a polski drób jest rozpoznawalny i ceniony przez konsumentów Unii Europejskiej. Możemy być dumni z marki jaką tworzy polski drób" - mówi Paczkowski.
W ciągu ostatnich 10 lat Polska ponad dwukrotnie zwiększyła produkcję mięsa drobiowego. W 2004 roku na rynek trafiło ok. 839 tysięcy ton tego mięsa, podczas gdy w ubiegłym roku było to już 1 mln 849 tysięcy ton. Najwięcej wytwarza się mięsa kurczęcego (ponad 80%) oraz indyczego (17-18%). W ostatnim okresie rośnie też produkcja kaczek i gęsi.
Polska jest jednym z największych unijnych eksporterów mięsa drobiowego. Na rynki zagraniczne wysyłany jest co trzeci kilogram drobiu. W 2013 roku wyeksportowaliśmy ok. 650 tysięcy ton tego mięsa czyli o 9% więcej niż rok wcześniej, a jego wartość wzrosła o 8 proc. do ok. 1,3 mld EUR.
Bardzo dobry rezultat uzyskano w eksporcie przetworów drobiowych, w ubiegłym roku sprzedano ich aż o 20% więcej niż rok wcześniej czyli 56,8 tys. ton, a jego wartość wyniosła 149 mln EUR.
Największymi odbiorcami polskiego mięsa i przetworów z drobiu były tradycyjnie państwa UE, a wśród nich głównie Niemcy, Wielka Brytania, Czechy i Francja. Najważniejszymi rynkami zbytu z krajów trzecich były Benin i Hongkong. Wzrosła ponad dwukrotnie sprzedaż do Chin oraz do krajów afrykańskich (Benin, Kongo, Togo, Gabon, Liberia).
"Od 2011 roku polski sektor drobiowy posiada własny system certyfikacji mięsa, opracowany w ramach Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP - Quality Assurance for Food Products). Ze znakiem OAMP sprzedawane są piersi drobiowe, piersi indyka, tuszki i elementy młodej polskiej gęsi owsianej. W planach jest produkcja wędlin drobiowych ze znakiem jakości" - poinformował Paczkowski.
Spożycie drobiu, według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, wyniosło w 2013 r. 27 kg na osobę, w tym roku ma ono jeszcze wzrosnąć o 0,5 kg na statystycznego mieszkańca naszego kraju. jeszcze 20 lat temu zjadaliśmy mięsa drobiowego tylko 10,7 kg na osobę.
Krajowa Rada Drobiarstwa - to największa organizacja sektora drobiarskiego w Polsce. Działa od ponad 20 lat, zrzesza 60 członków - reprezentujących hodowlę, reprodukcję, wylęgi, produkcję towarową drobiu i jaj, przetwórstwo mięsa drobiowego i jaj, sprzedaż drobiu i przetworów mięsa drobiowego, oraz produkcję pasz dla drobiu. Podmioty zrzeszone w KRD posiadają łącznie ponad 65% udziału w rynku krajowym oraz ponad 85 proc. udziału w eksporcie.
Celem działalności tej organizacji jest m.in. stały rozwój i unowocześnianie polskiego drobiarstwa, ochrona interesów hodowców i producentów drobiu oraz przetwórców mięsa drobiowego, ich integracja, reprezentowanie krajowego drobiarstwa wobec władz państwowych. KRD prowadzi szereg działań o charakterze promocyjnym m.in. kampanie "Nowa Jakość w drobiarstwie", "Najlepsza Gęsina na św. Marcina", "Podaj Indyka" czy "Drobiowe Przysmaki". (PAP)
Logo dostępne pod adresem:
Źródło informacji: Krajowa Rada Drobiarska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.04.2014, 15:48 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |