Newsletter

Zlecone: Mieszkanie na obrzeżach rzeczywiście tańsze?

24.11.2010, 11:01aktualizacja: 24.11.2010, 11:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Mieszkańcy Warszawy stają przed wyborem: kupić mieszkanie blisko centrum za wyższą cenę czy na obrzeżach miasta, nastawiając się na długie dojazdy do centrum. Okazuje się, że codziennie rano na dojazd do pracy tracimy średnio 52 minuty. Do tego dochodzą jeszcze koszty związane z zakupem paliwa, utrzymaniem samochodu i parkowaniem. Czy mieszkanie na obrzeżach miasta rzeczywiście jest tańsze?

Zakorkowane ulice Warszawy dają się we znaki mieszkańcom stolicy każdego dnia. W drodze do pracy warszawiacy tracą średnio 52 minuty, co daje 1 godzinę i 44 minuty w obie strony. Tracą również nerwy i pieniądze. Miesięczna rata kredytowa zakupionego mieszkania i wydatki związane z samochodem, który dla wielu staje się drugim domem, znacznie obciążają miesięczny budżet domowy. Wybór lokalizacji własnego M najczęściej jest podyktowany ceną za metr kwadratowy. Tymczasem na przestrzeni 35 lat, czyli średniego okresu życia zawodowego człowieka, powinniśmy wziąć pod uwagę inne wydatki, takie jak paliwo czy koszt parkowania w centrum.

Na przykład mieszkanie z rynku pierwotnego o powierzchni 50,5 mkw. na Białołęce kosztuje 6 900 zł brutto za mkw., czyli cena całkowita lokalu wynosi 348 450 zł. Za mieszkanie o podobnym metrażu na Woli trzeba zapłacić 8 050 zł za mkw., czyli 409 745 zł za całe mieszkanie. Przy odpowiednich założeniach miesięczna rata kredytowa na Białołęce wyniesie 1526,33 zł, a na Woli 1794,82 zł (założenia: kredyt w PLN – wkład własny 20%, okres kredytowania 35 lat, 2 osoby w rodzinie, raty równe, bez kosztów okołokredytowych, oprocentowanie na dzień 17.11.2010 r. - 5,66% (WIBOR 3M +1,8% marży).

"Na pierwszy rzut oka lepszego zakupu dokonał ten, kto kupił mieszkanie na Białołęce. W praktyce jednak większość miejsc pracy znajduje się w centrum miasta lub w jego okolicy – powiedział Dariusz Wilk z Gant Development S.A. - Osoby mieszkające w oddalonych od centrum dzielnicach skazane są więc na długie dojazdy, podczas gdy mieszkaniec Woli w ciągu 13 minut może dojechać do centrum na rowerze lub w 50 minut dojść do centrum na piechotę, a i tak będzie szybciej niż mieszkaniec Białołęki, który przejedzie tę trasę środkami komunikacji miejskiej".

Przy założeniu, że mieszkaniec Białołęki jeździ do pracy samochodem około 30 km w obie strony przez 5 dni w tygodniu, a więc 20 dni w miesiącu, jego miesięczne wydatki na paliwo to 243 zł (przy założeniu 4,50 zł/l, spalanie 9l/100 km). Dodatkowo opłaty za parking w centrum wynoszą ponad 500 zł/m-c. Zatem łączna wysokość wydatków osoby mieszkającej w oddalonej od centrum dzielnicy, która dojeżdża do pracy samochodem, może przekraczać o kilkaset złotych wydatki osoby mieszkającej na Woli.

"Cena jest tylko jednym z kryteriów decydujących o atrakcyjności mieszkania. Świadomy nabywca powinien wznieść się ponad proste porównanie kosztów zakupu, bo po jednorazowym dużym wydatku pojawia się cała masa drobnych, jak choćby koszty dojazdu do pracy czy parkowania – zauważa Marcin Płaziński z firmy Emmerson S.A. - Niejednokrotnie niewiele droższe lokum jest w stanie generować nam całkiem spore oszczędności w tym zakresie i to w dłuższym okresie. Przy krótszych dojazdach zyskujemy ponadto bezcenny czas, który możemy przeznaczyć na własne przyjemności".

Kampania "Żyj bez korków"

Celem kampanii jest zwrócenie uwagi mieszkańców dużych miast na to, ile czasu codziennie spędzają w korkach, jaki to może mieć wpływ na jakość życia i ich samopoczucie. Dodatkowo przeprowadzone zostały badania wśród kierowców w Warszawie. Organizatorem kampanii jest firma GANT Development S.A. Więcej informacji znajduje sie na stronie: http://www.gant.pl/CMS/happening/happening.html.

Badanie wśród warszawskich kierowców

Badanie ankietowe w ramach kampanii "Żyj bez korków" zostało przeprowadzone w dniach 13-15.10 oraz 21,22 i 25.10.2010 na 45 skrzyżowaniach w Warszawie na grupie 387 osób – kierowców (w tym 205 mężczyzn i 182 kobiet), którzy podróżowali po stolicy. Pytania dotyczyły tego, ile czasu kierowcy spędzają, stojąc w korkach w poszczególnych dzielnicach miasta oraz ile czasu potrzebują na dojazd do centrum a także czy spodziewają się poprawy warunków na drogach.

KONTAKT:

Joanna Żuk

Fleishman-Hillard

tel. (22) 532 95 40

tel. kom. +48 607 664 770

e-mail: joanna.zuk@fleishmaneurope.com

Źródło informacji: GANT Development S.A.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.11.2010, 11:01
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ