Newsletter

Zlecone: Projekt JR-a pod nazwą "Inside Out" zachęca tysiące Izraelczyków i Palestyńczyków do pokazania swoich twarzy

08.09.2011, 15:28aktualizacja: 08.09.2011, 15:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

"Nadszedł już czas, Yalla!" - JR udostępnia budki fotograficzne dla wszystkich, którzy zechcą zrobić sobie zdjęcie i okleić nimi ulice.

PARYŻ, 8 września, 2011 r. /PRNewswire/ - JR, artysta i zdobywca nagrody TED, zaprezentował w dniu dzisiejszym część swojego projektu pod nazwą "Inside Out", którego hasło brzmi: "Nadszedł już czas, Yalla!". Jego koncepcja opiera się na przyklejaniu wielkich czarno-białych portretów na ścianach i ulicach, dając możliwość ludziom na całym świecie do wyrażania swoich przekonań.

"Nadszedł już czas, Yalla!" trwa właśnie w Izraelu (Tel Awiw) i Palestynie (Betlejem oraz Ramallah). JR i jego zespół ustawią trzy duże budki fotograficzne, w dniach 3 - 11 września, pozwalające zrobić do ok. tysiąca zdjęć dziennie. Palestyńczycy i Izraelczycy zachęcani są do robienia zdjęć, a w zamian za to swego rodzaju oświadczenie otrzymują wielkoformatowy portret, który może znaleźć się gdziekolwiek tylko chcą - indywidualnie lub wraz z grupą.

"Kiedy po raz pierwszy pracowałem tutaj nad projektem Face2Face, naklejałem portrety Izraelczyków i Palestyńczyków pokazując, że pomimo różnic, Palestyńczycy i Izraelczycy są na tyle podobni, aby móc się wzajemnie zrozumieć - mówi JR. - Później wróciłem tam w 2010 roku, aby zorganizować pierwsze wycieczki, pozwalające ludziom odkrywać zarówno Izrael, jak i Palestynę podczas jednego wyjazdu. Teraz wracam tam jako drukarz, udostępniając ludziom budki fotograficzne za darmo, tak aby mogli stworzyć własne portrety, obklejać ulice swoich społeczności i dzielić się swoimi przekonaniami. Każdy może przekazać historię poprzez sztukę, i 'Nadszedł już czas' przełamuje bariery ekspresji poprzez udostępnienie ludziom narzędzi, przy pomocy których mogą dać się zobaczyć i usłyszeć".

W kontekście sytuacji izraelsko-palestyńskiej będącej na rozdrożach - przemian świata arabskiego oraz społeczności izraelskiej, domagających się sprawiedliwości społecznej - "Nadszedł już czas" na wysłuchanie milczącej większości, która wierzy, że rozwiązanie prowadzące do istnienia dwóch krajów dla dwóch narodów czeka na wdrożenie i przyniesie pokój oraz wspólny dobrobyt.

JR stwierdza: "Chcemy pokazać, że istnieje ogromne poparcie dla pokoju po obu stronach i że młodzi ludzie pragną zmian, aby móc zabezpieczyć swoją przyszłość. Naszą rolą jest po prostu stworzenie pozytywnego przekazu publicznego, zarówno w Izraelu, jak i w Palestynie...".

Projekt nosi nazwę "Nadszedł już czas - Yalla!", ponieważ "Yalla!" jest słowem arabskim używanym zarówno przez Palestyńczyków, jak i Izraelczyków, oznaczającym "dalej/dawaj/podążaj za mną".

JR stworzył projekt Inside Out po otrzymaniu nagrody TED. Umożliwia ona wyjątkowej osobie spełnienie jednego życzenia mającego zmienić świat. Życzeniem JR-a było zapoczątkowanie największego globalnego projektu artystycznego z udziałem społeczeństwa. Od kiedy wyraził swoje życzenie w marcu 2011roku, ponad 40 tysięcy ludzi z Brazylii, Tunezji, Francji, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Pakistanu, Japonii, Nowej Zelandii, Urugwaju, Tajlandii i innych krajów wniosło wkład w tworzenie portretów.

Przewiduje się, że "Inside Out" w Izraelu i Palestynie: "Nadszedł już czas, Yalla!" stanowić będzie największe dotychczasowe pojedyncze działanie grupowe. Po zakończeniu projektu zostanie wydana książka w językach arabskim, hebrajskim, francuskim i angielskim, aby zilustrować jego wpływ. Zrealizowany zostanie także krótki dokument przez reżysera Alastaira Siddonsa, który śledził projekt "Inside Out" i już opublikował krótki film na temat Tunezji (http://www.youtube.com/theinsideoutchannel).

"Nie można nie być zainspirowanym przez obrazy i historie wyłaniające się z projektu 'Inside Out' autorstwa JR-a - mówi dyrektor ds. nagrody TED, Amy Novogratz. - Zbyt często pozytywne historie nikną pośród konfliktu i wierzę, że 'Inside Out' przełamuje postrzeganie powierzchowne i umożliwia ludziom, aby pokazali światu kim są i w co tak naprawdę wierzą. Nie mam wątpliwości, że 'Nadszedł już czas, Yalla!' ujawni większą ilość pięknych obrazów, poruszających chwil, i mam nadzieję, także możliwość zmiany".

Na temat projektu "Inside Out"

Inside Out to projekt artystyczny z udziałem społeczeństwa, który przekształca przekazy tożsamości osobistej w dzieła sztuki. Każdy otrzymuje wyzwanie polegające na użyciu czarno-białych portretów fotograficznych do odkrycia, ujawnienia i przekazania nieopowiedzianych historii i obrazów ludzi na całym świecie. Te cyfrowo przekazywane obrazy są przetwarzane na plakaty i wysyłane z powrotem do współtwórców projektu tak, aby mogli zaprezentować je w swoich społecznościach. Ludzie mogą uczestniczyć w nim indywidualnie lub jako część grupy. Plakaty można umieścić w dowolnym miejscu, poczynając od pojedynczych obrazów w oknie biura, poprzez ścianę opuszczonego budynku, kończąc na stadionie pełnym ludzi. Prezentacje te zostaną udokumentowane, zarchiwizowane, i zostaną udostępnione w Internecie pod adresem http://www.insideoutproject.net/.  

Projekt Inside Out jest wspierany przez nagrodę TED, która co roku oferuje wyjątkowej osobie "życzenie mające zmienić świat". Nagroda TED wspomaga zwalczanie ubóstwa, zmniejszanie braku tolerancji religijnej, poprawę zdrowia w skali globalnej, stawianie czoła otyłości dzieci, postęp edukacji, a teraz stanowi także inspirację dla sztuki na całym świecie.

Linki:

http://www.tedprize.org

http://www.jr-art.net

http://www.dailymotion.com/jr

http://www.youtube.com/user/TheInsideOutChannel

http://www.facebook.com/pages/JR-Artist/223272651023002

http://www.facebook.com/timeisnowyalla

Źródło: Nagroda TED

KONTAKT:

Erin Allweiss,

tel. +1-202-446-8265,

e-mail: eallweiss@groupsjr.com

Źródło informacji: PR NewsWire

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.09.2011, 15:28
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ