Pobierz materiał i Publikuj za darmo
10 czerwca 2013 r. - Samoloty zasilane ciepłem ludzkiego ciała, bagaż unoszący się na poduszce powietrznej, a nawet samolot zasilany krowią energią (metanem) - to tylko kilka z rewolucyjnych pomysłów opracowanych przez studentów z uniwersytetów na całym świecie, które mogą pewnego dnia stać się rzeczywistością.
Aby wyświetlić wersję multimedialną wiadomości, kliknij: http://www.multivu.com/mnr/61908-airbus-competition-showcases-ideas
Te przełomowe koncepcje powstały w ramach "Pomysłów z polotem" - globalnego konkursu organizowanego przez Airbusa - przy wsparciu UNESCO - który ma inspirować utalentowanych ludzi i jednocześnie zadbać o ekologiczną przyszłość branży. Globalny producent samolotów rzucił studentom wyzwanie, by opracowali radykalne, eko-wydajne pomysły dla branży lotniczej. Spośród wielu grup utalentowanych twórców, inżynierów i projektantów Airbus wybrał pięć finałowych zespołów.
Wszystkie zespoły udadzą się to centrali Airbusa w Tuluzie, gdzie konkurować będą o nagrodę w wysokości 30 tys. EUR oraz przedstawią innowacyjne pomysły przed panelem jurorów. Oto pomysły, które znalazły się na krótkiej finałowej liście:
Bagaż na poduszce powietrznej - pomysł autorstwa drużyny Levar z Brazylii
- W pomyśle wykorzystano zasady hokeja stołowego. W luku bagażowym zamontowane zostaną superlekkie, ślizgające się elementy, co umożliwi szybki, łatwy i bezpieczny załadunek i rozładunek bagażu.
- Pasażerowie odbiorą swój bagaż w o 30 proc. krótszym czasie i będą mogli szybciej zacząć wakacje.
Samoloty zasilane "krowią" energią - pomysł autorstwa drużyny CLiMA z Australii
- Ekologicznie rozwiązanie paliwowe pozwala na wykorzystanie ciekłego metanu w silnie schłodzonych zbiornikach umieszczonych w pobliżu silników.
- Rozwiązanie pozwoliłoby zredukować poziom emisji CO2 aż o 97%.
Materiały zmieniające kształt, które pomagają zredukować hałas - pomysł autorstwa drużyny AVAS z Indii
- Prosta modyfikacja silnika wykonana ze specjalnych materiałów zmieniających kształt może zmienić obieg powietrza w silniku i zredukować poziom hałasu.
Zasilane akumulatorami silniki hybrydowe - pomysł autorstwa drużyny Flybrid z Włoch
- Akumulatory wielokrotnego ładowania o specjalnym kształcie są umieszczane w luku bagażowym i pomagają w zasilaniu wydajnych silników hybrydowych - zależnie od dystansu do pokonania ładowana jest odpowiednia liczba akumulatorów, co pozwala zoptymalizować masę samolotu.
- W przypadku lotów krótkodystansowych rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić do 60% paliwa, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o 40%.
Kabiny zasilane ciepłem ludzkiego ciała - pomysł autorstwa drużyny Embarker z Malezji
- Nawet ludzkie ciało w stanie spoczynku może być wydajne - specjalnie wbudowany w fotele materiał wrażliwy na ciepło pozwala na przechwytywanie ciepła emitowanego przez pasażerów.
- Energię tę można wykorzystać do zasilania elektroniki pokładowej, co spowoduje redukcję zapotrzebowania na energię podczas lotu.
Choć pomysł, że krowy mogłyby być źródłem energii zasilającej samolot lecący z Londynu do Nowego Jorku - lub że redukcję hałasu można uzyskać dzięki materiałom zmieniającym kształt - wydaje się nieco przesadzony, realizacja tych idei wcale nie jest odległą perspektywą.
Charles Champion, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w Airbusie oraz patron konkursu "Pomysły z polotem", powiedział: "Te przyszłościowe i przełomowe koncepcje są dowodem na to, że w inżynierii nie chodzi tylko o umiejętności techniczne - liczy się też innowacyjny sposób myślenia i kreatywne podejście. By naszej branży udało się osiągnąć neutralność węglową do 2020 roku, potrzebne nam jest stałe źródło świeżych i twórczych pomysłów opracowywanych przez dzisiejszych i przyszłych innowatorów. Nasze przyszłe rozwiązania powstają tu i teraz - a dzięki takim projektom, jak konkurs 'Pomysły z polotem', mogą stać się rzeczywistością".
Taka innowacyjność jest zagrożona - gospodarce grozi bowiem niedostatek umiejętności. Spółki technologiczne staną po 2020 roku w obliczu niedoboru 40 mln wykwalifikowanych pracowników. Do branż dotkniętych tym zjawiskiem należy również sektor lotniczy i kosmiczny, a także motoryzacja i producenci sprzętu medycznego(1).
Dr Lidia Brito, dyrektor Działu Polityki Naukowej i Rozwoju Zdolności w UNESCO, powiedziała: "Jeśli nie znajdziemy sposobów na to, by zainspirować przyszłe pokolenie inżynierów do zdobywania zróżnicowanych umiejętności, będzie to główna przeszkoda rozwojowa w naszej powoli wchodzącej w fazę ożywienia gospodarce globalnej. Autorzy niedawnego raportu UNESCO poświęconego inżynierii wskazują na znaczny niedobór inżynierów w wielu krajach. Choć ogólna liczba studentów kierunków inżynieryjnych na całym świecie rośnie, proporcja osób zapisujących się na te studia w porównaniu z innymi dyscyplinami niepokojąco spada. Potrzebne są nam praktyczne konkursy, jak 'Pomysły z polotem', by zmotywować młodych innowatorów, pokazać im potencjał, jaki tkwi w inżynierii, która jest w stanie znaleźć rozwiązania problemów, przed którymi w najbliższej przyszłości stanie świat".
Celem konkursu Airbusa "Pomysły z polotem" jest położenie nacisku na możliwości rozwoju dla młodych innowatorów, którzy mogliby zmienić świat i działać wspólnie na rzecz bardziej ekologicznej branży lotniczej - obecnie i w przyszłości.
W tegorocznej edycji konkursu studentom pomagał w opracowaniu ogólnego kierunku projektu nie tylko mentor z Airbusa, ale także ekspert z wybranej dziedziny. Taka współpraca pozwala na uzyskanie cennych obserwacji dotyczących możliwości istniejących w branży, która obecnie zatrudnia ponad 56 mln osób, odpowiada za 35% światowego handlu oraz wytwarza 2,2 biliona dolarów globalnego PKB. Korzysta na tym także międzynarodowe środowisko akademickie - konkurs pozwala bowiem zidentyfikować możliwości w zakresie dalszych badań i rozwoju.
Konkurs "Pomysły z polotem" jest elementem projektu "The Future by Airbus" - stworzonej przez firmę wizji ekologicznego lotnictwa w 2050 roku. Zwycięską drużynę poznamy podczas ceremonii wręczenia nagród, która odbędzie się w Paryżu 14 czerwca.
Dalsze informacje znaleźć można na stronie: http://www.airbus-fyi.com.
(1) Źródło: McKinsey Global Institute, Manufacturing the Future: the next era of global growth and innovation, listopad 2012.
Źródło: Airbus
Kontakt z mediami:
Anne Galabert
tel. +33 (0)5 67 19 04 48
e-mail: press@airbus-fyi.com
Źródło informacji: PR Newswire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.06.2013, 12:34 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |